Gå til innhold

Er Redd Barnas nettvettregler farlige for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Denne uken skrev flere medier at medieforskere mener at Redd Barnas regler for nettvett setter barnas sikkerhet i fare.

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=25813

Hva mener dere?

Har egentlig ikke noe mening om dette,

men er virkelig barna så "dumme" og må passes bedre på enn kongen?

Selv så hadde vi aldri noe nettregler da jeg var barn , men så var jo nettet ungt også og fikk internett da jeg var 12. Men broren min var 8 og hadde heller ikke nettregler og vi ble aldri utsatt for noe farlig heller. Så var kanskje ikke nødvendig?

Noe av reglene de har er jo bra, men å laste ned spill sammen med voksne? Man er jo barn helt til man er 16-18, men hvor gamle er barna disse nettreglene er ment for, 5, 12? For det er jo litt forskjell på å overvåke 5-åringen enn 12-13-åringen. Skal man laste ned ting sammen med en 12-åring? Burde en 12-åring få bruke internett alene?

Det er mye skummelt på internett, men skal barn skjermes fra alt?

Hvorfor skal unger skjermes fra alt i dag (virker det som). Det var vel ikke sånn før, eller har det alltid vært sånn?

Har dere nettregler og hvor gamle er barna? Er dere veldig streng på det? Og hvor streng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Selv så hadde vi aldri noe nettregler da jeg var barn , men så var jo nettet ungt også og fikk internett da jeg var 12. Men broren min var 8 og hadde heller ikke nettregler og vi ble aldri utsatt for noe farlig heller. Så var kanskje ikke nødvendig?

Da jeg var barn trengte vi ikke bruke sykkelhjelmer. Det gikk bra likevel, verken jeg eller noen jeg kjenner ble skadet. Da er kanskje ikke sykkelhjelmer nødvendig?

Før trengte man ikke bruke bilbelter. Ingen jeg kjenner har noengang vært i en bilkrasj som har gjort at de har hatt direkte behov for beltet. Så da er kanskje ikke bilbelte nødvendig?

De fleste går det bra med, selv om man ikke er forsiktig. Men når man vet at det finnes enkle måter å sikre seg mot fare så er det best å være føre var, mener nå jeg.

Skrevet
Da jeg var barn trengte vi ikke bruke sykkelhjelmer. Det gikk bra likevel, verken jeg eller noen jeg kjenner ble skadet. Da er kanskje ikke sykkelhjelmer nødvendig?

Før trengte man ikke bruke bilbelter. Ingen jeg kjenner har noengang vært i en bilkrasj som har gjort at de har hatt direkte behov for beltet. Så da er kanskje ikke bilbelte nødvendig?

De fleste går det bra med, selv om man ikke er forsiktig. Men når man vet at det finnes enkle måter å sikre seg mot fare så er det best å være føre var, mener nå jeg.

Nå var det ikke akkurat det jeg mente eller skulle diskutere. Derfor skrev jeg vi og la til "at internett var ungt."

Ser at den var litt lite gjennomtenkt.

Skrevet

JEg syns nok at det blir litt i overkant å ha regler for nettet.

Syns heller at de burde rette seg mot foreldre, gi dem en pekepinn på hvordan man burde gi barna gode nettvaner uten å nekte, fordømme eller skremme barna.

Skrevet
JEg syns nok at det blir litt i overkant å ha regler for nettet.

Syns heller at de burde rette seg mot foreldre, gi dem en pekepinn på hvordan man burde gi barna gode nettvaner uten å nekte, fordømme eller skremme barna.

Skriver under på den, jeg.

Det var vel mer eller mindre sånn vi hadde det hjemme.

Skrevet

Nå sa ikke artikkelen noe om hva disse reglene var, og hva som var skadelig, bortsett fra anonymitet. Det finnes nettvettregler for voksne, og disse bør barn også lære seg og følge. Foreldre burde bli lært opp i nettvettreglene og hvordan disse kan læres videre til barn. Mange som er foreldre idag har ikke vokst opp med internet, og synes det er litt skummelt at de ikke vet hva barna driver med.

En 5-åring bør ikke få være på internet på egenhånd, akkurat som de ikke selv skal få velge hva de skal se på TV. En 12 bør ha fått lære en del om hvordan internett virker, og jeg synes fortsatt det er lurt at foreldrene delvis overvåker, men de bør få litt alenetid også. Det trengs regler, men først og frems trengs det opplæring og litt vett i skallen.

Skrevet

Jeg er mest tilhenger av at foreldrene lærer barna visse holdninger og generell kunnskap, fremfor å benytte seg av sensur og overvåkning.

For å ta et eksempel:

En god idé: Å formidle en holdning om at mobbing er uakseptabelt og at hvis ting utarter bør man si fra til en voksen.

En dårlig idé: Å logge barnas msn-samtaler for å avdekke mobbing.

Skrevet

Nå fant jeg reglene som artikkelen omhandlet. Jeg synes ikke de virket spesielt strenge eller skadelige. Litt strengere enn de man ofte har for voksne, men det sier seg jo selv.

Det som derimot er viktig er jo å forklare barna nøyaktig hvorfor vi har disse reglene. Regler uten begrunnelser fungerer sjelden, og vil alltid bli brutt før eller siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...