Gjest Gjest_fiol_* Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg fikk for ett år siden el no sånt et oppskriftshefte på ulike skokoladefristelser i et norsk matmagasin jeg kjøpte. En av oppskriftene var en sjokoladekake som inneholdt hvit sjokolade og mascarponeost og philadephiaost. Er det noen som kjenner til en slik oppskrift ? Skulle så gjerne laget den i kveld. Evt hoste opp navnene på de norske matbladene man får kjøpt i butikken (kjenner nok igjen navnet når jeg ser det på trykk) så jeg kan snevre inn søket mitt litt
Christal Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Kan det være denne oppskriften? Ostekake med hvit sjokolade og espressogelé Kjeksbunn: 175 g sjokoladekjeks 40 g smeltet smør Ostefyll: 6 plater gelatin 300 g hvit sjokolade 2 dl melk 250 g mascarpone eller naturell kremost 1 beger cottage cheese 2 store egg 85 g melis Espressogelé: 3 dl kokende vann 2 1/2 ss espressokaffepulver 2 ss melis 2 plater gelatin 1 ss kakaolikør (Kalhua er en god variant) Knus kjeksen og bland den med smøret. Legg et bakepapir i bunnen av en 20 cm rund form, og press blandingen ut i den. Bløt gelatinplatene til ostefyllet i kaldt vann i 5 minutter. Klem ut vannet og smelt gelatinen i et par spiseskjeer kokende vann. Smelt hvit sjokolade i melken. Avkjøl. Rør cottage cheese glatt, og rør deretter inn kremost og egg. Bland dette i den smeltede sjokoladen. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig i sjokoladekremen. Fordel fyllet over kjeksbunnen og sett kaken kaldt til den har stivnet. Bland alt til geleen og rør til gelatinen er smeltet. Avkjøl til den har stivnet litt. Hell forsiktig over kaken og glatt pen til. Avkjøl kaken på nytt til geleen er stivnet. Endret 16. oktober 2008 av Christal
Gjest ts Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Takk for tips (den skal jeg jammen meg prøve en dag også !) men det var ikke den jeg tenkte på. 5 sekunder etter at jeg la inn spørsmålet her så fant min kjære oppskriften... så bursdagsfesten er reddet Kan jo for ordensskyld legge den inn her (så finner jeg den garantert igjen dersom jeg roter bort oppskriftsheftet mitt igjen heheh) Kan også lages med mørk sjokolade Ingredienser Bunn: bixit kjeks smør, smeltet Fyll: 400 g hvit sjokolade 285 ml kremfløte 250 g Philadelphia / kremost 250 g mascarpone Slik gjør du Knus kjeksen og bland godt med det smeltede smøret. Smør en 20 cm springform og ha bakepapir i bunnen. Ha kjeksmiksen i formen, bruk baksiden av en skje for å presse blandingen godt ned. Sett i kjøleskapet. Smelt sjokoladen i vannbad og la den avkjøle seg noe. Bland Philadelphia, mascarpone og fløte forsiktig sammen. Bland inn den smeltede sjokoladen til blandingen er jevn. Hell blandingen over i springformen på toppen av bunnen. Ha kaken tilbake i kjøleskapet i minst 3 timer, eller over natten.
Christal Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 'noterer ned oppskriften' Høres helt nydelig ut denne også. Hvit sjokolade er jo nydelig, mascarpone også.. mmm.. Kanskje det blir deilig ostekake til helgen?
Gjest ts Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 'noterer ned oppskriften' Høres helt nydelig ut denne også. Hvit sjokolade er jo nydelig, mascarpone også.. mmm.. Kanskje det blir deilig ostekake til helgen? Ja den kan virkelig anbefales. Har vært en stor hit overalt hvor jeg har tatt den med. Folk som liker ostekake tror det er ostekake. De som liker sjokoladekake best tror det er sjokoladekake. Dersom de ikke har smakt den og jeg sier det er en blanding rynker alle på nesa hehehe.
Gjest Sinatra Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Bland Philadelphia, mascarpone og fløte forsiktig sammen. Bland inn den smeltede sjokoladen til blandingen er jevn. Jeg må bare spørre, det er bare fløte som skal blandes inn eller skal den piskes til krem først? Er så vant med det så ble litt usikker her:)
suzie Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg må bare spørre, det er bare fløte som skal blandes inn eller skal den piskes til krem først? Er så vant med det så ble litt usikker her:) Noen som vet dette? Skal fløten piskes til krem først?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå