Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 I følge ordbok.no er en akademiker en person med høyere utdannelse. vil det si at alle som har tatt en grad ved høyskole eller universitet er akademikere?
Gjest Deception Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Det må vel i tillegg være en høyere grad, altså master eller doktorgrad, og muligens også en teoretisk rettet sådan. Jeg vil for eksempel ikke kalle ingeniører eller sykepleiere for akademikere, sånn umiddelbart.
Gjest Elfrida Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg vil si at hvis man har bachelorgrad eller mer er man akademiker.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg vil si at hvis man har bachelorgrad eller mer er man akademiker. Tenker du da fordi bachelor er laveste høyskolegrad? ( er 2år, høyskolekandidat også en grad?)
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Det må vel i tillegg være en høyere grad, altså master eller doktorgrad, og muligens også en teoretisk rettet sådan. Jeg vil for eksempel ikke kalle ingeniører eller sykepleiere for akademikere, sånn umiddelbart. Hvor får du denne definisjonen fra? Spør av nysgjerrighet, ikke fordi jeg er kritisk altså.
Gjest Deception Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Hvor får du denne definisjonen fra? Spør av nysgjerrighet, ikke fordi jeg er kritisk altså. Jeg får den fra mitt eget hode, rett og slett. Men det er muligens fordi jeg er "akademiker" selv, dvs. jobber i en akademisk stilling på et universitet, og tenker at en akademiker er en person som har bakgrunn innenfor de mer dypere teoretiske fagretningene, og som ikke bare underviser i rene ferdigheter/teknikker eller det som er konkret overførbart på praktiske tilfeller. Men grenselinjene er selvsagt vanskelige å trekke, og jeg er glad i en diskusjon på et prinsipielt plan. En ordbok jeg konsulterte, sier følgende, om ordet "academic": "placing a greater emphasis on reading and study than on technical or practical work."
Gjest Elfrida Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg tenker at en akademiker er en som har utdannelsen sin fra universitet/høyskole. Jeg kjenner ikke så godt til toårige grader, men jeg tenker i hvert fall at man ikke egentlig kan kalle seg akademiker hvis man bare har noen enkeltkurs. En som jobber på universitetet i en vitenskapelig stilling tenker jeg på som forsker/vitenskapelig ansatt selv om vedkommende også er akademiker. Definisjon er ut fra eget hode altså. Begrepet er jo litt ullent, og folk legger litt forskjellige ting i det.
Gjest Faerie Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Selv om jeg har en bachelorgrad i språkfag så føler jeg meg på ingen måte som en akademiker. Jeg kan ha akademiske aspirasjoner og vyer, men for meg er en akademiker først og fremst en som jobber på universitet/høyskole og skriver på papirer på høyere nivå enn master.
missLynch Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Leste et sted for noen år tilbake at en akademiker er en person med hovedfag/master eller mer. En med bachelor/mellomfag er ingen akademiker. Er det ikke slik at "akademikernes fellesforbund" er for oss med hovedfag eller mer? Mener det er slik men kan jo definitivt ta feil.
Sirena Skrevet 16. oktober 2008 #10 Skrevet 16. oktober 2008 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...196284&st=0
Vera Vinge Skrevet 17. oktober 2008 #11 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har tenkt at en akademiker er en som har en grad fra universitetet. Om det så er bachelor eller master, så lenge det er snakk om et fag med et teoretisk fokus framfor et mer yrkesrettet.
Gjest pastaknekkeren Skrevet 18. oktober 2008 #12 Skrevet 18. oktober 2008 En akademiker er en som har masteroppgave i akademiske fag hvilket er for eksempel fag innenfor mattematikk, språkfag, historie osv
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #13 Skrevet 18. oktober 2008 Man kan jo spørre de som er medlemmmer i Akademikerne.
Gjest antigartner Skrevet 18. oktober 2008 #14 Skrevet 18. oktober 2008 Antigartner er akademiker, og skal forsøke seg på et svar. Akademikerne (organisasjonen) er en sammenslutning av yrkesorganisasjoner for folk med lengre utdanning fra universitet eller vitenskapelig høyskole. Hvis en skal legge dette til grunn, er en altså akademiker hvis man har: -mastergrad, hovedfag eller høyere (ph.d, eller dr. ...) -utdanning fra et universitet eller en vitenskapelig høyskole NB: de vitenskapelige høyskolene er musikkhøyskolen, arkitekthøyskolen, handelshøyskolene BI og NHH, idrettshøyskolen, veterinærhøyskolen, MF og misjonshøyskolen. Det som tidligere het DH-er, og som nå bare heter høyskoler er ikke vitenskapelige høyskoler. Dermed er en ikke akademiker om en er sykepleier, ingeniør, lærer med lavere enn lektorkompetanse eller annet som krever kortere utdannelse eller utdannelse på "vanlige" høyskoler.
Cata Skrevet 18. oktober 2008 #15 Skrevet 18. oktober 2008 Med forbehold om at Wikipedia ikke nødvendigvis har alle rette svar så brukes i allfall denne definisjonen der: En akademiker er en person som er utdannet ved et universitet, dvs. har en akademisk grad. En akademisk borger er en innskrevet studerende eller en ansatt person ved et universitet.
Gjest Undrer Skrevet 18. oktober 2008 #16 Skrevet 18. oktober 2008 Er leger og psykologer akademikere? Ser at noen her mener profesjonsutdannelse ikke regnes som akademisk utdannelse.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #17 Skrevet 19. oktober 2008 Er leger og psykologer akademikere? Ser at noen her mener profesjonsutdannelse ikke regnes som akademisk utdannelse. Vel. Jeg har en profesjonsutdannelse og er medlem i Akademikerne. Forøvrig en organisasjon jeg ikke lenger liker.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #18 Skrevet 19. oktober 2008 Fra ordnett.no: Akademiker -en, -e 1 akademisk borger 2 person med universitetsutdannelse; person med minst treårig høyere teoretisk utdannelse utover videregående skole
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #19 Skrevet 19. oktober 2008 Tenker du da fordi bachelor er laveste høyskolegrad? ( er 2år, høyskolekandidat også en grad?) vil bare korrigere. bachelor er 3 år på høgskole! altså med 2 år har man ikke bachelor.. man har egentlig ingen tittel da..
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #20 Skrevet 19. oktober 2008 En som betrakter kroppen som transportmiddel for hodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå