Gå til innhold

Yoga eller pilates?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal melde meg på kurs hos Studentidretten i Oslo. Det blir enten pilates eller yoga, og begge kurs går 7 ganger. Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge og hva som passer best for meg, kanskje noen av dere kan hjelpe meg litt?

Jeg er OK trent, men ganske svak i armene. Ikke så veldig bra koordinasjon (synes blant annet aerobic kan være litt vanskelig). Grunnen til at jeg vil melde meg på et av kursene er, i tillegg til trening, å få gjort litt avspenningsøvelser. Jeg er ganske stiv i skuldrene, litt stresset og anspent. Endel spenningshodepine og migrene også.

Jeg har prøvd pilates et par ganger før, men aldri yoga. Synes begge ting ser interessante ut. Er yoga veldig mye vanskeligere enn pilates? Har dere noen formening om hva jeg vil få mest utbytte av?

Setter stor pris på hjelp fra dere! :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Gjest LanaLane
Skrevet

Hei!

Yoga er mest kroppsbeherskelse og mye statiske bevegelser. Pilates er det bevegelse og svetting. Jeg er en svoren tilhenger av pilates så jeg er vel ganske subjektiv, men jeg syntes yoga ble for kjedelig og meditativ for meg. Vil kjenne at kroppen jobber og det føler jeg at pilates gjør:)

Skrevet

Jeg er veldig enig i deg LanaLane skrev, men jeg tenkte jeg skulle nevne at noen instruktører klarer å sette sammen Yoga og Pilates (Yogalates) på en veldig fin måte. Nå er det jo ikke aktuelt for deg nå, men det kan være greit å vite hvis sjansen byr seg.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg har berre vore på yoga, og likar det godt, men eg reknar ikkje yoga som trening, det er berre ei lang uttøyingsøkt for meg. Eg går på yoga berre for å strekke også, men likar yoga fordi det er litt meir interessant enn å sitte å dra i musklane aleine - eg synest det er artig når eg samstundes er nøydd å bøye meg i rare stillingar. Men eg reknar det som sagt som ein kviledag når eg berre har gjort yoga ein dag. Kan hende er pilates betre slik?

Skrevet

Pilates!!!

Kjenner e som har gått på to kurs (nybeg. og vierkom.) igjennom SIO. Hun var veldig fornøyd :)

Skrevet

Takk for fine svar! Da blir det nok pilates. De få gangene jeg har forsøkt det, har det vært uvant nok, så det er mulig yoga hadde blitt for sært for meg. Kanskje jeg prøver yoga når jeg har fått litt mer dreisen på pilatesøvelsene!:)

Gjest Yoghurt
Skrevet

Hva slags yoga er det dere går på da? Når jeg gjør yoga gjør vi øvelser med kontinuerlig bevegelser til det drypper av samtlige, og det er tyngre trening enn jeg har vært borti noen gang - så vil ha yoga frabedt å bli stemplet som avslapping - det er MYE mer enn det. Det handler bare om hva slags yoga man gjør. Det kan jo være verdt å undersøke hva slags yoga det er som tilbys?

Skrevet

Enig med sistnevnte. Innenfor Yoga er det mange grener. Jeg har vært på økter som er mer meditative og avslappende, og økter som er mer slitsomt enn det meste jeg har prøvd av pilates Jeg har også vært på pilatestimer som minner mer om avslapping og bevegelse enn trening.

Blant annet synes jeg Sats sine Pilates og Yoga timer minner mest om avslapping Mens deres mage rygg time som er inspirert av pilates er veldig bra.

Jeg gjør begge deler innimellom. Men for formforbedring, fettforbrenning og økt styrke og kondisjon mener jeg det er mye bedre å fokusere på større muskelgrupper.

Gjest New Dawn
Skrevet

Jeg har gått på begge deler. Pilates går jeg på enda .. yoga er litt for mye balansekunst for meg .. Men man forbrenner kalorier i fleng. Instruktøren fortalte at man forbrenner like mye av en sånn time som ved en time body pump. Merket også at svetten silte mens jeg holdt på med øvelsene .. Burde kanskje gitt det litt mer tid .. man bør ofte gå minst 5 ganger for å se om det er noe.

Pilates elsker jeg å trene .. går fast på pilates hver uke .. kjempekjekt og jeg merker enorm forbedring i styrken i rygg og mage .. Det er utrolig god trening, også er det så kjekt .. timene flyr.

Gjest Gjest_ida_*
Skrevet

Jeg liker best yoga. Føler jeg bruker kroppen mer, og vil egentlig anbefale det om du vil ta på skuldre og nakke. I forhold til pilates føler jeg at man ikke bruker muskler "over" magen like mye, det er mer sentrert rundt mage-lår-rumpe. Det er selvsagt yoga óg, men er mer avslappende og godt i forhold til stive "lese"-muskler. (regner med det er litt lesesalsmuskler ol om er stive med tanke på at det er studentidretten)

Tror det og er veldig avhengig av instruktører og program, yoga kan sikkert være skikkelig kjedelig og. Det er vel egentlig avhengig av hva du liker best:) Synd det ikke er noen prøvetime!

Skrevet
Jeg skal melde meg på kurs hos Studentidretten i Oslo. Det blir enten pilates eller yoga, og begge kurs går 7 ganger. Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge og hva som passer best for meg, kanskje noen av dere kan hjelpe meg litt?

Jeg er OK trent, men ganske svak i armene. Ikke så veldig bra koordinasjon (synes blant annet aerobic kan være litt vanskelig). Grunnen til at jeg vil melde meg på et av kursene er, i tillegg til trening, å få gjort litt avspenningsøvelser. Jeg er ganske stiv i skuldrene, litt stresset og anspent. Endel spenningshodepine og migrene også.

Jeg har prøvd pilates et par ganger før, men aldri yoga. Synes begge ting ser interessante ut. Er yoga veldig mye vanskeligere enn pilates? Har dere noen formening om hva jeg vil få mest utbytte av?

Setter stor pris på hjelp fra dere! :klemmer:

Det kommer veldig an på hvilken form for yoga det er snakk om.

søk på wikipedia for å få en oversikt oger ulike former.

poweryoga blir man absolutt svett av; det samme gjelder flere andre typer også, mens andre grener er mer meditativ.

Uansett er yoga en kombinasjon av tøying og styrke, mens pilates er mest styrke.

Skrevet

Jeg ville valgt Pilates! Da får man brukt musklene man ikke nødvendigvis vet at man har. Hehe

Yoga blir mer uttøying enn trening syns jeg!

Skrevet
Hei!

Yoga er mest kroppsbeherskelse og mye statiske bevegelser. Pilates er det bevegelse og svetting. Jeg er en svoren tilhenger av pilates så jeg er vel ganske subjektiv, men jeg syntes yoga ble for kjedelig og meditativ for meg. Vil kjenne at kroppen jobber og det føler jeg at pilates gjør:)

som Yoghurt sier, det kommer heeelt an på hva slags yoga man velger.

Jeg trener yoga en dag i uka, og det er faktisk styrketreningsøkten min. Beinhard styrketrening. Selv om det utføres på en annen måte en styrketrening på treningsstudio er det hard trening og jeg ser godt på kroppen at jeg har begynt med det i tillegg til annen trening jeg allerede driver med.

har prøvd pilates også, og synes faktisk yoga er mye hardere trening, og tar for seg hele kroppen enda bedre. Pilates har slik jeg har vært borti det, hatt hovedfokus på senter, mens yogaen jeg trener, trener hele kroppen, styrkemessig samtidig som det også er balanse, tøying og fokus inn i kroppen. Avslapping har vi ikke før helt på slutten.

(trener Sri-sri-yoga, som er aktiv og man skal konstant holde alt av øvelser aktive)

Hva slags yoga er det dere går på da? Når jeg gjør yoga gjør vi øvelser med kontinuerlig bevegelser til det drypper av samtlige, og det er tyngre trening enn jeg har vært borti noen gang - så vil ha yoga frabedt å bli stemplet som avslapping - det er MYE mer enn det. Det handler bare om hva slags yoga man gjør. Det kan jo være verdt å undersøke hva slags yoga det er som tilbys?
Skrevet

Jeg har prøvd både yoga og pilates, og som treningsform liker jeg pilates best. Yoga blir litt for mye stretching for meg... På pilates får man trent opp rygg og magemuskler, og det er viktig for stabiliteten i kroppen og for å unngå ryggplager. Jeg synes pilates er deilig!

Gjest Yoghurt
Skrevet

Og jeg har med yoga minska ryggproblemene mine som kom da jeg vokste enormt raskt i en periode i tenåra og aldri kunne hatt sjans til å bygge muskler i takt med ryggen. Nettopp fordi også rygg og mage trenes og fokuseres på i yoga har jeg nå blitt kvitt mye av disse plagene.

Så man kan virkelig konkuldere med at her er nok en gang (som med mat, sex, mennesker, musikk, alt) variasjon stikkordet, og at det beste man kan gjøre er å undersøke hva slags yoga/pilates som tilbys, og i beste tilfelle be søtt om en liten prøvetime.

Gjest Yoghurt
Skrevet (endret)

*dobbelpost* alltid lurt på hvordan folk klarer å dobbelposte, til og med vært litt stolt over egen tålmodighet :ler: men jeg SVERGER, jeg trykka kun en gang.

Endret av Yoghurt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...