EmmaW Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg skal ut og kjøpe meg litt bøker i dag, og vil gjerne vite hva dere har lest og kan anbefale. Det skal være fengende, men avslappende skjønnlitteratur. (Avveksling fra tungt pensum...) Siste leste er Millenium-trilogien. Jeg liker ellers godt Mankell (fortrinnsvis Wallander, men også Italienske sko), Margaret Skjelbred, og Follets Pillars of the Earth m/oppfølger. Det er så lenge siden jeg har tatt meg tid til å lese noen virkelig underholdende bøker, så nå trenger jeg noen tips... Hva har dere lest som virkelig har vært vanskelig å legge fra seg? (PS. Leser aldri fantasy eller chick-lit.)
Gjest Bond Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Ayn Rand - 'Kildets Utspring' var no en av de siste som jeg leste i en omgang. Man kan godt være litt uenig med Rands filosofi ellers, men jeg syntes boken var ganske interessant å lese. Litt inspirerende, får en til å tenke litt, men også veldig lettlest.
Christal Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg er veldig glad i thrillere, krim og slikt. Så Dan Brown, Mary Higgins Clark er veldig høyt på listen min over hva som er spennende å lese. Ellers så leste jeg boken som heter Labyrinten for ikke så lenge siden, den var veldig spennende.. skrevet av Kate Mosse.
EmmaW Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. oktober 2008 Labyrinten har jeg vært litt nysgjerrig på, har tittet på den flere ganger. Ayn Rand har jeg veldig lyst til å lese også, og filosofi er det jo heller ikke meningen man skal svelge rått. Bøker som får meg til å gå og tenke litt i dagene etterpå er en deilig opplevelse...
Pingting Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg har nettopp lest to bøker av Mark Haddon, "Noe til besvær" og "Den merkelige hendelsen med hunden den natten" (jeg leste dem på engelsk). Begge to er helt fantastiske, men ganske forskjellige. Det er ikke den dype filosofien du får i disse bøkene, men Haddon har en veldig god menneskekjennskap. De er både morsomme, melankolske, varme, skremmende og rørende. Også er jeg kjempefan av Erlend Loe. Veldig glad i måten han skriver på, og bøkene er veldig lette å lese samtidig som de har mer enn nok innhold (eeeeh, om du skjønner hva jeg mener). Naiv, super er en av de beste, sammen med Fakta om Finland og Doppler.
EmmaW Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. oktober 2008 Tror vi har ganske lik smak, Pingting. Jeg har også lest "Den merkelige hendelsen med hunden den natten", men husker ikke så mye av den (er flere år siden jeg leste den). kanskje jeg burde skaffe meg den på engelsk, foretrekker som regel å lese engelske forfattere på originalspråket. Jeg skjønner godt det du mener om Loe, jeg har også sansen for forfattere som er i stand til å formidle mye gjennom et enkelt språk.
Gjest Gjest_Therese Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Erlend Loe, ja, definitivt! Ellers anbefaler jeg Tore Renbergs bøker om Jarle Klepp. Og så fins det mye bra skandinavisk krim, f.eks. Unni Lindell, Jo Nesbø, Liza Marklund... Og Anne B. Ragde, da.
Kattugla Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg skal ut og kjøpe meg litt bøker i dag, og vil gjerne vite hva dere har lest og kan anbefale. Det skal være fengende, men avslappende skjønnlitteratur. (Avveksling fra tungt pensum...) Siste leste er Millenium-trilogien. Jeg liker ellers godt Mankell (fortrinnsvis Wallander, men også Italienske sko), Margaret Skjelbred, og Follets Pillars of the Earth m/oppfølger. Det er så lenge siden jeg har tatt meg tid til å lese noen virkelig underholdende bøker, så nå trenger jeg noen tips... Hva har dere lest som virkelig har vært vanskelig å legge fra seg? (PS. Leser aldri fantasy eller chick-lit.) Det er kanskje litt sent å svare nå, men her er tips for fremtiden Hvis du er glad i krim, så ville jeg anbefalt svenske Camilla Läckberg, hun har bra plot og skriver veldig underholdende. Siden du liker Pillars of the Earth, tror jeg også du kan like "Oppløsningen" (tror jeg ihvertfall den heter på norsk) av C.J. Sansom, han er intet mindre enn fantastisk!! Han skriver "middelalder"krim, hvor handlingen er lagt til England på 15 eller 1600 tallet. Utrolig bra!! Det er kun hans første som er kommet på norsk foreløpig. Tror også du kan like "Havets Katedral" av Ildefonso Falcones, det er også en historisk roman og foregår i Barcelona.
EmmaW Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2008 Åh, glimrende, Fraulein Fix! Historiske drama, og spesielt middelalderen, er midt i blinken... Havets Katedral stod jeg med i hånden sist jeg kjøpte bøker.
Kattugla Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Åh, glimrende, Fraulein Fix! Historiske drama, og spesielt middelalderen, er midt i blinken... Havets Katedral stod jeg med i hånden sist jeg kjøpte bøker. Min mann sier at den er fantastisk Jeg har ikke lest den ennå men har den i hyllen. Først skal jeg lese en bok som heter "Den siste Cato", som er spenning i "kirkelig konspirasjon" sjangeren, men skikkelig bra skrevet (noe som er relativt sjeldent i denne sjangeren ). Jeg hadde også en periode med "dameromaner" fra tudor-tiden (Philippa Gregory - som skrev "The other Boleyn girl"- og Alison Weir) jeg ble ganske fascinert av hele perioden, etter å ha lest de. Stakkars kvinner, for noen tider å leve i, glad ikke jeg var født som datter inn i en mektig familie da..! :/ Sansom bør du absolutt sjekke ut, han er bare såå bra og jeg har mistet tallet på hvor mange jeg har anbefalt ham til (han skrev også "Vinter i Madrid" om du har hørt om denne?), han har hittil gitt ut 4 bøker i serien på engelsk og snart skal de spilles inn av BBC med Kenneth Branagh i hovedrollen
EmmaW Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. oktober 2008 Oi, jeg har faktisk lest Wideacre av Philippa Gregory, var ikke klar over at det var hun som hadde skrevet The Other Boleyn Girl... Nå har listen min blitt betraktelig lengre, ja. Tusen takk for glimrende tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå