Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg er veldig glad i lam, men mannen min er litt spes her. Han spiser gjerne får i kål, men lammelår mener han smaker alt for mye lam. Har dere noen retter dere tror jeg kunne servert som ikke smaker "for mye lam?" Kankje noe jeg kan lage av får i kål kjøtt?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Hehe, jeg har samme problemet med min samboer. Han er ikke så glad i lammekjøtt i andre kombinasjoner enn fårikål, men det er verdt å prøve: Denne . (samboern min var ikke superfan av denne heller, men jeg synes i hvert fall lammesmaken "rundes" av. Absolutt verdt å prøve, jeg likte den veldig godt) Også er det tradisjon i hele verden, nesten, å tilberede lam og kål sammen, denne her likner mye på fårikål, men er sterkere og "tørrere": Pecheno jagne so zelka (makedonsk nasjonalrett) Varianter av irish stew kan gå an også. Og sheperds pie (altså ordentlig med lammekjøtt, ikke kjøttdeig) er jo veldig godt, kan lages med rester (kanskje ikke med kål i..) og ellers varieres som man føler for. Det liker samboern min. Denne er også populær, jeg synes den er ok, men litt "sur", kanskje pga for mye hermetisk tomat? Osso buco er også godt. Men den kan også bli litt syrlig, så vær litt forsiktig med gremolataen og tomatene. Ja, og lammefrikasse er jo veldig godt og enkelt. Ellers er det mange indiske curry-oppskrifter med lammekjøtt, med og uten melkeprodukter, jeg har ikke laget det selv, så skal ikke anbefale noe spesielt.
Gjest mr.T Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Jeg er veldig glad i lam, men mannen min er litt spes her. Han spiser gjerne får i kål, men lammelår mener han smaker alt for mye lam. Har dere noen retter dere tror jeg kunne servert som ikke smaker "for mye lam?" Kankje noe jeg kan lage av får i kål kjøtt? har hatt det problemet med svensker Har skåret bort så mye fett som mulig når jeg gjör lammestek, og da blir det ikke så mye tydelig får-smak igjen.
Gjest Eurodice Skrevet 7. november 2008 #4 Skrevet 7. november 2008 Jeg er veldig glad i lam, men mannen min er litt spes her. Han spiser gjerne får i kål, men lammelår mener han smaker alt for mye lam. Har dere noen retter dere tror jeg kunne servert som ikke smaker "for mye lam?" Kankje noe jeg kan lage av får i kål kjøtt? Det heter "fårikål", i ett ord.
Heritære Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 har hatt det problemet med svensker Har skåret bort så mye fett som mulig når jeg gjör lammestek, og da blir det ikke så mye tydelig får-smak igjen. Skjønner ikke helt dette. Lam er langt mildere i smak enn får så jeg kan ikke forstå at de synes lam smaker sterkere. Ihvertfall så er det hovedgrunnen for at de fleste i min familie helst foretrekker lam enn får når de skal lage fårikål. Det er jo også får som har mest fett da.
Gjest mr.T Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 Skjønner ikke helt dette. Lam er langt mildere i smak enn får så jeg kan ikke forstå at de synes lam smaker sterkere. Ihvertfall så er det hovedgrunnen for at de fleste i min familie helst foretrekker lam enn får når de skal lage fårikål. Det er jo også får som har mest fett da. Generelt stor skrekk for allt ullkledd her öst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå