Gå til innhold

Undrende

Fremhevede innlegg

Gjest Semulegrøt
Skrevet

Er semulegrøt greit å spise til middag når man er på slanker`n.Har da ikke sukker på...bare kanel & rosiner.Det er jo så billig og godt.....for en fattig student.Inneholder jo mindre kalorier enn havregrøt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Semulegrøt inneholder kanskje færre kalorier enn havregrøt, men havregrøt er sunnere; havre inneholder bl. a. umettede fettsyrer som er bra for kroppen.

I tillegg vil jeg tippe at havregrøt er sunnere fordi energien frigjøres mer langsomt, mens semulegrøt, som er mer raffinert og bearbeidet, vil trigge en rask økning av blodsukkeret, noe som ikke er heldig.

Håper noen andre kan bidra mer her, men jeg ville tippe at havregrøt er sunnere enn semulegrøt

Moral: Det er ikke alltid det totale kaloriantallet det kommer an på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar...tenkte på dette jeg og, semulegrøt kan kanskje sammenlignes med hvetemel...?Men det skader vel ikke å spise et par porsjoner semulegrøt i uka..Havregrøt metter jo bedre og er sunnere, men liker semulen bedre :-?

Gjest Ethereal
Skrevet

Semulegryn er vel laget av hvete, såvidt jeg vet?

Men _litt_ skader aldri ;)

Prøv forresten å koke rosinene sammen med havregrøten, da blir det mer smak. Eller med bananskiver på toppen. Jeg har også hørt at appelsin- og eplebiter i grøten skal være godt, men har ikke testet det ut selv.

Skrevet
Er semulegrøt greit å spise til middag når man er på slanker`n.Har da ikke sukker på...bare kanel & rosiner.Det er jo så billig og godt.....for en fattig student.Inneholder jo mindre kalorier enn havregrøt.

Så vidt jeg vet så inneholder ikke havregrøt mer kalorier enn semulegrøt.....semulegrøten blir vel kokt på melk og melk har faktisk et ganske høyt kalorinnhold.....havregrøt kokes på vann... iallefall gjør jeg d...

Men tror ikke det gjør noe om du spiser semulegrøt til middag av og til (selv om du er på slank) ...bare ikke det totale kaloriinnholdet i middagen overstiger 400 kcal. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...