Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Betty89
Skrevet

Hei, er det bare meg her som er redd julen sakte men sikkert vil forsvinne?

Altså flere og flere blir "ikke kristne". Føler selv at julen var mer spesiel før, at den på en måte har dødd litt ut?

Tror dere at julen vil vare i mange hundre år til eller? Håper inderlig det.... :gullengel:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg feirer jul med stor entusiasme, men det har ingenting med kristendom å gjøre for meg. Jula er opprinnelig en hedensk høytid som har utviklet seg i retning kristendommen, for så å utvikle seg i retning materialisme. Jula er - som alle andre ting i samfunnet - i stadig endring.

Jeg tror ikke jula vil forsvinne på lenge, i hvertfall ikke i vår levetid. Men at den forandrer seg er jeg sikker på.

Hvorvidt man feirer jul om flere hundre år aner jeg ingenting om, og jeg må innrømme at det bryr jeg meg ikke om. Jeg er ikke her for å oppleve det i såfall. ;)

Om jula forsvinner så er jo det et valg folk gjør selv. Det vil skje gradvis, ikke plutselig forsvinne over natta. De som ønsker å feire jul gjør det, de som ikke ønsker det lar være. Men så sterkt som jula står i den vestlige verden i dag, så klarer jeg ikke å se for meg at den blir borte med det første.

Skrevet

Jeg kan ikke se noe som helst tegn noe sted på at julen forsvinner. Tvert i mot har jeg inntrykk av at det blir bare mer og mer jul, i hvert fall i butikkene.

Noen blir sikkert møkklei, men jeg tror ikke det fører til at julen forvinner.

Skrevet

Materialismen, kjøpehysteri og overflod og stress tar nok vekk litt av gleden over jula .

Uansett- det er dessverre mange i dag som grur seg til jul , julen er tradisjonelt en familiehøytid og tid for fellesskap. Dessverre er det mange i Norgesland som av forskjellige grunner som ikke har noen å dele denne tiden med.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Julen forsvinner nok ikke nei. Synes vi bare feirer mer og mer jul jeg. Flere fester, mer pynt, mer mat og starter tidligere for hvert år jo. Tror du kan ta det helt med ro...

Skrevet

Jeg går ikke i kirken og er heller ikke noe særlig kristen av meg, men jeg verdsetter julen veldig mye. Er min favoritt årstid av alle.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Jula tror jeg står sterkt, selv om det har lite med kristendommen å gjøre for mange av oss. Vi har behov for noen tider der familien kan samles. Jada, vi kjøper mange gaver, men små barn lager da fremdeles gaver til mor og far. Her i Norge har vi da også behov for litt julelys i gater og hus i den ellers så mørke tiden.

Men for hver enkelt vil jo jula forandre seg endel. Når man er liten er jula kjempestas, men så kommer gjerne en periode der det er få små i familien. Da er det naturlig at noe av magien forsvinner. Men så kommer en ny generasjon småtasser og da blir det igjen ekstra stas med jul.

Skrevet

Vi trenger en feiring og oppmuntring midvinters her nord, og det har vi jo også alltid hatt, enten religionen har vært det ene eller det andre. Jula forandrer seg jo konstant, og jul i dag er ikke det samme som jul for 100 eller 500 år siden. Den kommer nok til å forandre seg sakte men sikkert i fremtiden også, men så sakte at man egentlig ikke merker det. Tror nok ikke det er mye å frykte :)

• Liker 1
Gjest marihan
Skrevet

Nei, jeg tror ikke den kommer til å forsvinne. Tvert i mot.

Skrevet

Var ikke julefeiring en gammel hedensk skikk da? :klø:

Tror heller ikke julen forsvinner. Vi kan alle selv påvirke hvor mye pes julen skal være. ;)

Skrevet

Julen forsvinne? Finnes da ikke et eneste tegn på det, vil heller si motsatt.

Skrevet

Jeg er ikke kristen, men som våre forfedre feirer jeg gjerne vintersolverv. I Norge bruker vi jo til og med den eldgamle betegnelsen jul i stedet for christmas (egentlig christ mass - kristusmesse), så det at folk slutter å være kristne har liten betydning for denne feiringen.

Julen kommer nok ikke til å forsvinne.

Skrevet

Som flere andre har påpekt er julefeiringen en før-kristen tradisjon her til lands. Så tror nok ikke julefeiringen forsvinner selv om det skulle bli færre kristne nei....

Skrevet

Julen pleier å "forsvinne" nå man blir 16-17 også kommer den tilbake når man selv får barn ;)

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Julen pleier å "forsvinne" nå man blir 16-17 også kommer den tilbake når man selv får barn ;)

Pleier den å forsvinne når man er 16-17? 19-20 mener du vel?

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Jula har aldri vært "borte" for meg syns jeg.

For øvrig virker det som om jula blir større og større - jeg hadde ikke hatt så mye i mot en liten nedtrapping egentlig.

For meg er den viktigste biten å roe ned litt og hygge seg med familie og venner, kose seg med litt god mat, og det å bytte gaver er også veldig kos. Noen ganger blir det dog litt for mye av det gode, man føler at man løper fra matbord til matbord, og bruker hele julekvelden på pakkeåpning.

Endret av Elfrida
Skrevet

For min del er ikke julen blitt borte i heletatt, jeg gleder meg som en liten unge og planlegger fra juli/august.

Men de fleste syntes julen ble kjedelig på ungdomsskolen. Hvertfall av de jeg kjente. Så julen forsvinner kanskje fra 16-20 da hehe..

Skrevet

Julen har aldri vært kjedelig, og har aldri forsvunnet for meg eller mine venner. Men det var vel en periode der jeg forsvant ut noen timer både julaften og 1. juledag for å være med venner.

Jeg tror heller ikke jula vil forsvinne, og takk og lov for det :) Jeg elsker jula, det er ei tid jeg kan vise de jeg er glad i at jeg setter pris på dem, og vi kan være sammen med familie og venner uten stress og mas. Og som Fakse sier er det et lyspunkt i mørketida her nord.

Skrevet
Men de fleste syntes julen ble kjedelig på ungdomsskolen. Hvertfall av de jeg kjente. Så julen forsvinner kanskje fra 16-20 da hehe..

Jeg kjenner en del tenåringer som utad synes jula er gørr og teit. Men når julaften kommer så klarer de ikke å skjule julegleden som glitrer i øynene deres. ;)

Skrevet

Jeg tror jula vil forsvinne i den formen den er i dag. Når flertallet i Norge kommer fra kulturer som ikke feirer jul vil vi miste fridagene vi nå har i forbindelse med jula. Det vil heller ikke være noen markering av jula på skole eller arbeidsplass. Økonomien vil også sette begrensninger for julefeiringen.

De som har et forhold til jula vil nok fortsatt feire. Men de må bruke feriedager og feiringen blir mer beskjeden. Det vil ikke bli noen nasjonal høytid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...