Flua Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Skal lage suppe med hvite store smørbønner.......det står at man skal legge de i bløt i 2-3 timer, og koke til de er møre? Hvor lenge er det da tro? Skal lage det i morra, og lurer på når jeg må starte......
Gjest Eurydike Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg kokte sånne bønner på søndag, da la jeg dem i vann over natten, og de trengte akkurat én times koking. Dvs jeg koker opp først, lar koke i 10 min, heller vannet fra, koker opp i nytt, friskt vann, skummer av og lar koke til de er møre (kan variere fra 40-50 min til halvannen time, avh. av hvor gamle bønnene er).
Flua Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. oktober 2008 Takk for kjapt svar Eurydike! Da holder tidsskjema i morra!
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg tror jeg også har kokt dem ca 1 time. Tror det er lurt å legge i bløt over natta, noen ganger om jeg ikke har bløtlagt bønner lenge nok er det vanskelig å få dem møre selv om man koker dem lenge.
Flua Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2008 Iiiiiiiiiik! Det er x-files på kjøkkenet........ La i bløt bønnene i går, og nå er de blitt større, alle er sprukket i to og skallet er sprukket og ligger å flyter. Sånn har jeg da aldri opplevd før! Vanligvis sveller de bare, og oppfører seg helt normal! At de deler seg har jeg aldri sett før. Tåler de ikke å ligge i bløt over natten kanskje? Kanskje jeg skal legge i bløt noen nå........huff, dette blir merkelig suppe.......halvbønnesuppe!
Gjest Eurydike Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Iiiiiiiiiik! Det er x-files på kjøkkenet........ La i bløt bønnene i går, og nå er de blitt større, alle er sprukket i to og skallet er sprukket og ligger å flyter. Sånn har jeg da aldri opplevd før! Vanligvis sveller de bare, og oppfører seg helt normal! At de deler seg har jeg aldri sett før. Tåler de ikke å ligge i bløt over natten kanskje? Kanskje jeg skal legge i bløt noen nå........huff, dette blir merkelig suppe.......halvbønnesuppe! Det har hendt meg også, jeg tror det henger litt sammen med hvor gamle bønnene er, kanskje? De ser ok ut når man koker dem likevel, selv om noen mister skallet og deler seg.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Når jeg blotlegger dem pleier de å svelle og skallet krymper og detter av på endel. Noen deler seg også. Tror ikke det har noe å si - men de blir utrolig store, ja Jeg prøvde forresten å få noen til å spire i sommer, og det vokste ut en skikkelig kraftig bønnestengel. Dessverre vokste den bare i en krøll og døde Og jeg som hadde tenkt å avle bønner i hagen... (Tror ikke man skal spise bønnespirer av slike bønner heller)
Flua Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg la i bløt nye bønner i 2 timer, da ble de ikke helt X-files...... De skal vel ikke ligge så lenge i vann da sikkert........ Suppa ble NYDELIG!!
Gjest Eurydike Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg la i bløt nye bønner i 2 timer, da ble de ikke helt X-files...... De skal vel ikke ligge så lenge i vann da sikkert........ Suppa ble NYDELIG!! Så fint at det gikk bra. Men ang. bløtlegging så viser et kjapt søk på Google at det som går igjen for tørkede butter beans/lima beans er "overnight", "at least 12 hours" eller "at least 8 hours".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå