Gå til innhold

Kronisk syk partner

Anbefalte innlegg

Gjest pårørende
Skrevet

Jeg har en kronisk syk partner, periodene varierer masse fra gode til dårlige. Han er i en sånn form nå at han jobber 80% stilling, mens han plutselig kan bli sykemeldt i over et halvt år... Jeg prøver å ta hensyn så godt jeg kan, jeg tar stort sett det som skal gjøres i huset, men når han har gode perioder kan det være vanskelig å huske og jeg kan bli sur og grinete og tenke han er lat, men innerst inne veit jeg at han trenger den hvilen han kan få hjemme for å fungere på jobb..

Det er noen i omgangskretsen vår som "blander" seg med dette og mener at klarer han å jobbe så klarer han å gjøre 50/50 hjemme også, mens jeg syns det er bedre at han klarer å fungere i jobben enn å slite seg ut hjemme, for han trenger å føle seg allmennyttig og vi trenger inntekten..

I periodene han er sykemeldt er det klart jeg gjør det meste, da er til og med det å gå med søpla en ork for han!

Så til dere inne her som har kronisk syke partnere, gjør dere det dere kan for å hjelpe de slik at de kan jobbe så mye de orker?

Videoannonse
Annonse
Gjest kronisk syk
Skrevet
Så til dere inne her som har kronisk syke partnere, gjør dere det dere kan for å hjelpe de slik at de kan jobbe så mye de orker?

jeg er kronisk syk, og nei, partneren min gjør det han kan for at jeg skal kunne jobbe så mye jeg orker.

Kjenner andre som er kronisk syke, og der fordeler de og alt hjemme og den syke jobber mindere for å klare det hjemme.

Skrevet

Jeg er kronisk syk og vi har tatt valget at jeg ikke kan jobbe for det viktigste er at jeg fungerer hjemme. Vi har to barn som må følges opp da, så kanskje det blir litt annerledes, spesielt nå som de er små.

Nå er jeg såpass syk og, så skulle jeg klart en 50% stilling hadde jeg vært sengeliggende resten av tiden. Og det er jo ikke et alternativ. Jeg vil jo heller være der for barna mine.

Mannen min hjelper til og gjør det meste av husarbeid. Jeg hjelper til i bedre perioder, men han gjør det meste.

Skrevet

Vi har ingen barn ennå, så per i dag er det viktigst at han klarer jobbe :)

Skrevet
Det er noen i omgangskretsen vår som "blander" seg med dette og mener at klarer han å jobbe så klarer han å gjøre 50/50 hjemme også

Og de tar så skammelig feil (jeg kjenner at jeg blir provosert på dine vegne...). Klarer han å jobbe, så klarer han ikke så mye mer. Skal han gjøre 50/50 hjemme, må han kanskje halvere stillingsbrøken sin for å makte det. Det viktigste er at dere finner ut sammen hva som er viktigst for ham, og for dere, å prioritere. Det vil alltid være utenforstående som mener at de vet best hva som feiler folk og hva andre skal gjøre.

Skrevet
Og de tar så skammelig feil (jeg kjenner at jeg blir provosert på dine vegne...). Klarer han å jobbe, så klarer han ikke så mye mer. Skal han gjøre 50/50 hjemme, må han kanskje halvere stillingsbrøken sin for å makte det. Det viktigste er at dere finner ut sammen hva som er viktigst for ham, og for dere, å prioritere. Det vil alltid være utenforstående som mener at de vet best hva som feiler folk og hva andre skal gjøre.

Tusen takk, det var et veldig fint svar :) Ja, det er mange som tror de veit alt bedre enn andre.. Når han kommer hjem fra jobb så er han sliten, han må lade opp til neste dag, og da vil jeg lage middag til han, ta ut av oppvaskmaskinen og ta ut søpla slik at han orker å dra på jobb dagen etterpå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...