Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Hei! Hvor gamle er barn når de begynner å oppdage forskjellen på kjønn på andre barn og mennesker? Kan man oppdage homofile når barn er veldig små?? Nysgjerrig bare jeg!
Leanne Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 jenta mi var vel 2,5 før hun ble bevisst på at hun var jente og lillebror gutt.... Tror ikke man kan vite om barn er homofile fra de er små, er jo sikkert ikke helt klar over det selv enda heller.... Både min bror og en gammel nabo er homofile, og de begge fant ut av dette i 11-12 års alderen.. da de andre begynte å se på damene.... Men klart noen finner kanskje ut av sånt tidligere...
Gjest Meia Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Barn kan være opptatt av kjønn fra de er svært små. Husker da jeg jobbet i barnehage som 19-åring og jeg oppdaget en gutt på rundt to år som gjemte seg bak ei dør der han satt og dro nysgjerrig i tissen sin. Han oppdaget meg ikke, så jeg listet meg stille bort, og spurte de erfarne ansatte hva man gjør med sånt. Jeg var litt forskrekket! Men så viste det seg jo at det er helt naturlig at selv små barn onanerer. De skjønner jo ikke selv at det er det de gjør, de bare utforsker kroppen sin og merker at det føles godt. På samme alder blir også mange barn opptatt av andre barn, og særlig det motsatte kjønn. Fordi de har kropper som er annerledes enn sine egne. Barna blir også da nysgjerrige på kropper generelt, og blir opptatt av at mamma har innvendig tiss mens pappa har utvendig tiss. Jeg tror ikke det er mulig å si om barn er homofile på et tidlig tidspunkt, det oppdages neppe før de nærmer seg puberteten og blir forelsket. Men det som kan oppdages tidlig er disse som er "fanget i feil kropp". Altså jenter som føler seg som gutter, og motsatt. Dette er barn som ofte i svært tidlig alder føler seg utilpass med kjønnsrollemønsteret de fødes inn i. Jenter som hater kjoler og alltid vil klippe håret kort og bare leke med gutteleker. For eksempel. Eller gutter som bare MÅ leke med mammas sminke og kle seg ut i kjoler og gå i høyhælte sko, og foretrekker å leke med dukker. NB! NB! VIKTIG: Men at barn er slik som beskrevet over her er IKKE ensbetydende med at de er fanget i feil kropp. Mange jenter er guttete, men trives likevel med å være jente. Mange gutter er feminine, men trives likevel med å være gutter. Det jeg nevner her er bare tegn som KAN tyde på at barn føler seg utilpass med sitt eget kjønn.
Lilywhite Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Kan ikke huske selv når jeg begynte å skjønne at jeg var jente og var annerledes enn gutter, men mener å ha lest at dette skjer ganske tidlig (1-2 års alder). Ettersom homofili er medfødt vil man nok i enkelte tilfeller kunne oppdage dette tidlig (så ihvertfall et intervju på TV om en mor som mente hun kunne se ut ifra interesser og sånt at ene sønnen var homofil fra veldig tidlig alder), men utifra hva jeg har hørt er det ikke vanlig å skjønne det selv før man er i 10-12 årsalderen, og de fleste venter enda noen år med å si det, for å være sikker på seg selv og legningen før de kommer ut... Men skjønner egentlig ikke hvorfor det er en relevant problemstilling, jeg ville vært meget forsiktig med å gå rundt å spekulere i barns seksuelle legning. Som en annen skrev kan gutter leke med dukker og jenter leke typiske "gutteleker" uten at dette betyr noe... Jeg har to gode venner som er homofile (gutter), og ingen av disse fremstår som "skruller". Skal godt gjøres å gjette at de er homofile om ikke de forteller deg det. De liker fotball og hater når jenter seg på dem som venninner de kan gå å shoppe med og kommentere gutter med... Dersom jeg hadde hatt en sønn/datter som jeg mistenkte var homofil ville jeg ikke presset dem til å fortelle noe om dette, men ventet til de selv kom og sa noe... Barns seksuelle legning har jo ikke noe å si, man praktiserer jo ikke sex før i tenårene (evt enda senere), og da er man forhåpentligvis moden nok og sikker nok på seg selv til å vite hva som er rett for en selv...
Leanne Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Ettersom homofili er medfødt vil man nok i enkelte tilfeller kunne oppdage dette tidlig (så ihvertfall et intervju på TV om en mor som mente hun kunne se ut ifra interesser og sånt at ene sønnen var homofil fra veldig tidlig alder), men utifra hva jeg har hørt er det ikke vanlig å skjønne det selv før man er i 10-12 årsalderen, og de fleste venter enda noen år med å si det, for å være sikker på seg selv og legningen før de kommer ut... jeg tror ikke det er mange som kan se at deres eget barn er homofil eller ikke i veldig tidlig alder, da ikke alle homofile er like... Også de som spiller fotball og klatrer i trær kan være homofile, samtidig som de som leker med barbie og liker å kle seg ut ikke trenger å være homofil for det... Men jeg skjønner egentlig ikke hva ts vil med denne tråden jeg......
Gjest TS Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Sønnen min klenger veldig på gutter. Han er 3. Klenger ikke sånn på jenter.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Sønnen min klenger veldig på gutter. Han er 3. Klenger ikke sånn på jenter. Kan hende han er redd for "jentelus" Kan hende han synes gutter er så tøffe og at han vil være sammen med dem av den grunn. Kan hende det er tilfeldig at det er gutter han klenger på, at det bare er tilfeldig fordi det er disse personene han liker. Selvsagt kan det også hende at det en dag viser seg at han er homofil, men i såfall har det neppe noen sammenheng med at han klengte på gutter i en alder av tre år.
Gjest *Mim* Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Synes nesten det hadde vært rart om en treårig gutt hadde klenget mye på jenter.
msDelenn Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 at 3 åringer klemmer og henger på andre gutter betyr ikke at de er gay. Mange gutter klemmer ofte fordi det er dems måte å vise at de er glad i personen. "min beste venn". HAr et vennepar med en 6 år gammel gutt, og han må bare holde sønnen min på 9 i hånda. fordi de er beste venenr. Det er kjempe søtt, og har ikke noe med legning å gjøre. Men hvordan noen utrykker seg på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå