Gå til innhold

Hvordan skal vi gjøre det?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har vært sammen et par år nå, og begynner nok snart å feire jul sammen.

Så har det seg sånn at mine foreldre er skilt, mens hans er ikke..

Hva synes du er mest rettferdig her da? Feire jul annen hvert år hos hver sin familie - noe ala min mamma - hans foreldre - min pappa - hans foreldre, eller er det mest rettferdig at vi er hos foreldrene vår hver tredje jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel synes velegentlig det mest rettferdige ville vært om dere feiret jule annehvert år med din familie og annehvert år med hans, dvs

Enten det eller så får dere gjøre som oss, vi har skilte foreldre begge to, og prøver i hovedsak å feire jul hjemme, da inviterer vi alle så får de velg selv om de ønsker / klarer å feire jul sammen

Det fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir mest rettferdig at dere deler julene på tre. din mamma- hans foreldre- din pappa- din mamma osv.

Ellers får jo hans mor dere dobbelt så ofte som din mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre foreldrene dine fortsatt er såpass på talefot at de kunne tenke seg å feire jul sammen, synes jeg hvert tredje år er det mest rettferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skilte svigerforeldre, og de får bare feire jul sammen, gitt. Skulle liksom våre barn feire julaften sammen med mormor og morfar bare hvert tredje år fordi farmor og farfar ikke kan være sammen? Nei, annethvert år fram til vi får overtalt den generasjonen til å komme til oss - da kan de gjerne komme hvert år, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambos foreldre er skilt og de har begge sin egen familie med kone/mann og unger.

Dessverre er sambo mammadalt så han vil bare feire jul hos moren sin, men jeg trodde det skulle være hvert tredje år, noe han tydeligvis syntes var tull.

Så i fjor var jeg med sambo til moren hans, i år blir jeg hjemme og feirer med venner istedenfor.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Noen år etter at mine foreldre ble skilt gjorde vi det slik at vi var hos mamma på julaften, og så dro vi til pappa første juledag og hadde julaften en gang til. Pappa fikk seg ny samboer og hun hadde en forholdsvis stor familie, så det ble mye hyggeligere når vi fikk pappa og samboeren for oss selv dagen etter.

Jula har flere dager, og så lenge ingen sitter aleine på julaften (hvis ikke de vil selv) så burde man benytte seg av det.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skilte svigerforeldre, og de får bare feire jul sammen, gitt. Skulle liksom våre barn feire julaften sammen med mormor og morfar bare hvert tredje år fordi farmor og farfar ikke kan være sammen? Nei, annethvert år fram til vi får overtalt den generasjonen til å komme til oss - da kan de gjerne komme hvert år, alle sammen.

Veldig enig i denne løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har skilda föräldrar och mannens föräldrar och familj bor långt borta. Vi firar jul på olika sätt olika år.

Vi har firat hemma hos oss med min mor, hemma hos någon av mannens syskon med hans föräldrar närvarande men aldrig julafton hemma hos hans föräldrar. Vi har däremot umgåtts väldigt med dem i juldagarna för övrigt.

Vi har firat jul hos min mer avlägsla släkt i norr tillsammans med min mor.

Min far firar inte jul med oss. Han har firat med sin nya familj på deras sida av landet då de båda har äldre och nya familjemedlemmar där. Inga problem det inte.

Efter förra julen med massa strul kring resandet har vi bestämt oss för att vara hemma i flera år tills barnen är större.

Vi hoppas att någon gång få besök från mannens släkt till jul så vi också får visa våra jultraditioner och dela dagen med dem igen, men jag tror inte att det kommer att ske.

Vad som är rättfärdigt? Tja säg det.

Familjer växer, gamla människor blir äldre och orkar inte resa. Familjer utökas med små barn. Ekonomi och praktiska saker hindrar resande. En del vill verkligen träffas just på julafton, andra tycker inte att det är lika viktigt.

Jag tycker det viktigaste är att alla får trivas på jul (och annars också), att ingen känner sig tvingad att resa tvärs över landet eller pressad till det. Tankar och kontakt kan vi ha ändå.

Vart annat år skulle passa dåligt med tanke på ledigheter och semesterrätt till exempel.

----

Vad ska ni göra?

Ingen aning faktiskt. Kanske ta ett år i taget. Varför inte din mamma i år, hans föräldrar nästa, din pappa året efter det, och sen jul hemma hos er? Man måste inte bestämma en rutin som gäller för alltid heller. Det kanske finns andra syskon med sambos och famil att ta hänsyn till också?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere som svarer hvert 3. år hos hver foreldre/forelder - mener dere at det er rettferdig at samboer til trådstarter skal få feire jul "hjemme" kun hvert 3.år fordi han tilfeldigvis ikke har skilte foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feiret annet hvert år, et år hos mamma, så hos hans fosterforeldre, så hos pappa og så hos hans fosterforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det blir "egoistisk" nå man feirer annenhvert år om foreldre er skilt. Derfor jeg heller velger å ikke feire med sambo enn at det skal bli "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året vi skulle feire jul sammen med familie var vi hos moren hans julaften, hos mine foreldre 1. juledag og hos faren hans 2. juledag. Det var slitsomt det! Så etter det bestemt vi oss for at vi bare skulle feire et sted hvert år, og hvor bestemmer vi oss for når tiden nermer seg. Altså ikke noe fast mønster, I år blir det hos oss, og jeg håper så mange som mulig kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dere som svarer hvert 3. år hos hver foreldre/forelder - mener dere at det er rettferdig at samboer til trådstarter skal få feire jul "hjemme" kun hvert 3.år fordi han tilfeldigvis ikke har skilte foreldre?

enig i dette. Annet hvert år med din og annet hvert år med hans foreldre er det mest rettferdige.. Enten så får dere feire sammen med begge dine foreldre - selv om de er skilt, ellers får det bli din mor- hans foreldre - din far - hans foreldre osv...

En annen løsning må vel være hjemme og invitere alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel det blir feil dersom samboeren kun skal få feire jul sammen med sin familie hvert tredje år fordi hans foreldre ikke er skilt.... Det må jo gå ann å få til en løsning som ikke oppleves som urettferdig for noen, eller? som jeg skrev før feirer vi stort sett hjemme og inviterer de som vil og har mulighet til oss. Det betyr at min mor og hans mor er faste gjester hver jul, og fedrene varierer litt ettersom de er gifte på nytt og har stefamilie som man også må ta hensyn til. Så hva om dere feirer jul hjemme hos dere sammen med hans familie og evt din mor eller far, så sammen med den andre av dine foreldre året etter, osv.... Det innebærer jo selvsagt at man er innstilit på å skape nye tradisjoner, men hvis man skal leve sammen må man jo nesten det... Det er dessuten veldig hyggelig også, vi har en blanding av de tradisjonene jeg liker best og de han liker best= vår jul..... Har forsøkt å feire jul på " gamlemåten" dvs sammen med bare min mor og hennes side.... Jeg savnet vår jul..... så det er lettere enn man skulle tro. Men det viktigste er vel at man finner på noe som funker for dere begge.. tro meg, selv om du gjerne vil feire jul mest mulig sammen med din familie på bekostning av samboeren, er det ikke noe hyggelig å sitte på julaften og ha fått vilja si og se at samboer er trist... dreper liksom litt av julegleden det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig litt morsomt hvordan man deler opp julene sånn som man delte saft mellom søsken da man var barn. Ikke snakk om at den andre skal få en dråpe mer!

Det blir vel uansett ikke rettferdig. Men synes fremdeles det blir mer rettferdig med en tredeling. Samboers mamma og pappa får dere like ofte som din mamma og pappa. Min mamma hadde i alle fall blitt lei seg om hun bare skulle fått se meg hvert fjerde år fordi faren min gikk fra henne.

(ikke at vi har det problemet.. vi skal feire med oss selv i år, så ser vi hva som skjer neste år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvordan forholdet er avigerfamiliene i mellom, men for oss er det i hvert fall i høyeste grad aktuelt at en (eller begge) skilt svigers også er hos mine foreldre de julaftenene vi er der. Jula handler jo om å være sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...