Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har en ekkel følelse av at sjefen har lest privat e-post som jeg har sendt fra min jobbmail til en kollega... Hva kan jeg gjøre for å finne ut av dette, bortsett fra å spørre sjefen? Går det an å spørre noen data-ansvarlige på jobb f.eks?
Wildy Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Vet ikke om du kan finne ut av det i etterkvant. Men en ting som jeg holder meg til er å ALDRI sende noe som helst privat fra jobbmail.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Sjefen din kan snoke i jobbmailen, kan han ikke?
r2d290 Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Sjefen din kan snoke i jobbmailen, kan han ikke? i betydning snoke lovlig, eller at det er fysisk mulig? Han har ikke lov til det med mindre dere har skrevet kontrakt om det, men det er nok fysisk mulig. Men hvordan har du fått denne mistanken? Hvis han sier noe han ikke har mulighet til å vite uten å ha snoket i mailen din, spør du han hvordan han visste om det, og hvis han sier han fikk vite det av en annen, spør du den andre om det stemmer...
msDelenn Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Arbeidsgiverens styringsrett og personopplysningsloven Arbeidsgiverens innsyn i de ansattes e-post og øvrige filer reguleres av personopplysningsloven. Samtykke fra den ansatte eller interesseavveiing etter personopplysningsloven § 8 bokstav f er det mest brukte rettslige grunnlag for å gjøre dette. Arbeidsgiveren kan, på grunn av sin styringsrett, bestemme at de ansatte bare skal bruke bedriftens datasystemer til jobbrelaterte formål. En arbeidsgiver kan likevel ikke forbeholde seg retten til å lese all e-post som går inn og ut over virksomhetens system. Begrunnelsen er blant annet at den ansatte ikke selv kan styre hva som kommer inn i e-postkassen. Man kan for eksempel ikke garantere seg mot at en bekjent av en ansatt benytter denne sin e-postadresse på jobben til å oversende bilder fra siste helgs fisketur. Disse bildene vil være private, og arbeidsgiveren har ikke saklig grunn til innsyn i dem. Arbeidsgiveren kan i reglement eller instruks forbeholde seg retten til å slette eventuelle private meldinger som kommer inn over virksomhetens e-postsystem. Det følger da av alminnelig høflighet at det blir sendt melding til avsenderen om at e-posten er blitt slettet. Det vil også være rimelig at den ansatte som e-posten er adressert til gis beskjed når e-post faktisk slettes. De fleste arbeidsgivere synes det er greit at de ansatte kan bruke systemet til enkelte private gjøremål. De fleste benytter derfor arbeidsgiverens datasystem både til jobbrelaterte og private gjøremål. Private gjøremål kan være å sende meldinger til kjente på e-post, eller å benytte hjemmedatamaskinen som arbeidsgiveren eier til å skrive private brev på. Noen ganger oppstår det spørsmål om hvorvidt arbeidsgiveren kan sjekke hva den ansatte har gjort på datasystemet, hvem han har skrevet til, hva som er skrevet og så videre. Denne typen problemstillinger dukker som regel opp fordi den ansatte av en eller annen grunn (for eksempel sykdom eller ferie) er fraværende fra jobben. Arbeidsgiver vil da kunne ha saklig behov for å sjekke at ikke forespørsler og ordrer blir liggende ubesvart. arbeidsgiver mistenker at den ansatte opptrer illojalt. Eksempel på dette kan være mistanke om at det gis opplysninger videre til konkurrerende selskaper. arbeidsgiver mistenker at den ansatte opptrer i strid med virksomhetens instrukser og reglementer eller norsk lov. Dette kan for eksempel være å videresende filmer med et innhold som er uønsket eller ulovlig via e-post. tatt fra nettsidene til datatilsynet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå