Gregers Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 er en gruppe mennesker jeg har intet annet enn forakt til overs for. Det eneste de gjør er å sitte å spre sanne og usanne rykter om andre, bare for å enkelt tiltrekke seg sårt tiltrengt oppmerksomhet. Der hvor jeg jobber har vi selve skrekkeksempelet på et slikt kvinnemenneske. Hun gnager og gnager for å få tatt til seg mest mulig sensitive opplysninger, og hun vet å stille spørsmålene på en slik diskre måte uten at hun direkte spør rett ut om det. Jeg er sikker på at det ikke er en ting hun ikke vet, og det er skremmende å tenke på at hun sikkert sitter inne med informasjon om meg også, og sprer det ut til både den ene og den andre. Jeg har en hypotese om at fellesnevneren for slike menneskers atferd er mangel på innhold i eget liv, så det å drive og snoke i andres liv kompenserer for det tomrommet de selv sliter med. Men de har slettes ikke noe å komme med selv. I stedet sitter de og mener det ene og det andre om deres medmenneskers liv. Ja, kanskje er det de som kommer på banen for å gi gode råd når stormen står på som verst? (og deres råd er vanligvis latterlig billige). Fordi de har lite annet å tilby, tyr de til sladderhankvirksomhet for og for en gangs skyld være midtpunktet i en sosial setting. Selvfølgelig har de masse snacks å tilby om hennes "fortrolige" så lenge de "fortrolige" selv ikke er til stede. Slike individer forsurer tilværelsen fryktelig mye for fryktelig mange, og har skapt grobunn for psykiske problemer for mange ressurssterke mennesker. Den falske fasaden dekker over deres egen smålighet. Det er helt ufattelig hvor lavt enkelte kan synke for egen gevinsts skyld.
Gjest Gjest_gjestine_* Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 er en gruppe mennesker jeg har intet annet enn forakt til overs for. Det eneste de gjør er å sitte å spre sanne og usanne rykter om andre, bare for å enkelt tiltrekke seg sårt tiltrengt oppmerksomhet. Der hvor jeg jobber har vi selve skrekkeksempelet på et slikt kvinnemenneske. Hun gnager og gnager for å få tatt til seg mest mulig sensitive opplysninger, og hun vet å stille spørsmålene på en slik diskre måte uten at hun direkte spør rett ut om det. Jeg er sikker på at det ikke er en ting hun ikke vet, og det er skremmende å tenke på at hun sikkert sitter inne med informasjon om meg også, og sprer det ut til både den ene og den andre. Jeg har en hypotese om at fellesnevneren for slike menneskers atferd er mangel på innhold i eget liv, så det å drive og snoke i andres liv kompenserer for det tomrommet de selv sliter med. Men de har slettes ikke noe å komme med selv. I stedet sitter de og mener det ene og det andre om deres medmenneskers liv. Ja, kanskje er det de som kommer på banen for å gi gode råd når stormen står på som verst? (og deres råd er vanligvis latterlig billige). Fordi de har lite annet å tilby, tyr de til sladderhankvirksomhet for og for en gangs skyld være midtpunktet i en sosial setting. Selvfølgelig har de masse snacks å tilby om hennes "fortrolige" så lenge de "fortrolige" selv ikke er til stede. Slike individer forsurer tilværelsen fryktelig mye for fryktelig mange, og har skapt grobunn for psykiske problemer for mange ressurssterke mennesker. Den falske fasaden dekker over deres egen smålighet. Det er helt ufattelig hvor lavt enkelte kan synke for egen gevinsts skyld. Det der har jeg faktisk tenkt litt på! Har selv en i vennegjengen min som tydeligvis oppfører seg slik, han vil gjerne høre historier - prøver å være en god lytter, men sladrer det videre. Opplevde nå nylig at jeg falt i fellen og betrodde meg - hvilket jeg da ikke gjorde med flere enn han og fikk høre igjen historien av noen andre! jeg valgte og konfrontere, men fikk til svar at det bare glapp og at det mest sannsynlig dreide seg om fyllesnakk. Dette trudde jeg ikke på siden dette skjer med flere rundt meg som også forteller ting til ham. Virker også som om man alltid må legge til - "du må ikke si det til noen" hvis du skal få folk til å holde på det man forteller. Dette irriterer meg grønn, siden det handler om sunn fornuft hva man velger å spre videre av da sanne og usanne rykter..
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg kjenner også noen slike... som snoker ved å stille spørsmål, for så å sladre. Jeg har også veldig lite til overs for slike mennesker, men jeg vil ikke driste meg til å komme med teorier om hvorfor de gjør slikt. Det varierer vel fra person til person det også, som med alt annet. Så har du den andre typen, de er ikke like utspekulert sladrete, heller mer ubetenksomme, men resultatet blir det samme... det er de som snakker og snakker uten tanke for hva de sier. Alt de vet forteller de videre til dem som har lyst til å høre på, og det er mange! De utleverer ikke bare seg selv, men også alle andre som noen gang har sagt noe til dem. Men jeg har ikke så mye mer til overs for dem som lytter til sladder heller. Jeg mener at lytteren også har et selvstendig ansvar midt oppi det hele. Jeg har begynt å si: "beklager, dette ønsker jeg ikke å høre om", eller "dette har jeg ingenting interesse av", for så å vri samtalen over på noe helt annet. Det har fungert veldig godt for min del, og jeg får høre veldig lite "nytt" om andre nå, noe som passer meg utmerket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå