Gå til innhold

Dere som har skolebarn - spiser de når de kommer hjem fra skolen og når har dere da middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer barna hjem fa skolen ca kl. 14.30. Da er de sultne og spiser når de er kommet i orden og roet seg litt, ca ved 15 -tiden.

Mannen kommer hjem fra jobb ved 16-tiden og mener at da bør middagen være på bordet de dagene jeg er hjemme.

Samtidig er han hardnakket på at barna må spise når de kommer hjem fra skolen.

Men kl. 16.00 er ikke barna sultne. Kun en time siden de spiste.

Og hvis jentene har lyst til å lage noe mat (spesielt pannekaker er populært nå) så tar det tid, og da spiser de senere.

For mannen min er ikke pannekaker middag, så det går ikke å servere det som middagen her.

I dag toppet det seg da mannen kom hjem ved fire-tiden og ungene spiste pannekaker. Han fikk tilbud om pannekaker han også, men var sur og grinete fordi det ikke var ordentlig middag.

Da han så hørte at dette var "etter-skolen-mat" som han mener er så viktig, så måtte han rett og slett "gå seg en tur" av ren frustrasjon og sjokk over at det var mulig å bruke så lang tid på å få maten etter skolen i stand, og at jeg bør være streng på at "etter skolen er det kun brød for snart er det middag." (er enig i at jentene rukte litt lang tid, og guttene fikk en brødskive mens jentene holdt på for å stagge den verste sulten)

Var lettere da de sluttet tidligere på skolen, for da "stemte" etter skolen maten inn mellom lunch og middag.

Så nå vil jeg høre hvordan dere gjør det :)

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Barna kan vel bare ta seg en brødskive når de kommer hjem, så er de ikke stappmette når det er middag? Unødvendig å begynne med pannekaker o.l rett før middag da..

Har ingen skolebarn enda, men når den tiden kommer, spiser vi nok middag når vi kommer fra jobb i fire/fem tiden. Så her får barna nøye seg med brødmat etter skolen.

Skrevet

Her kommer de hjem ca 14, middag er ca 15.30.

Skrevet

Her spiser jentene når de kommer hjem fra skolen, dvs i 3-4 tiden. Og det er rett som det er at de steker seg omelett, pannekaker el.Middag har vi sjelden tidligere enn seks,so regel senere, ganske enkelt fordi det er sjelden min kjære er ferdig før det. Tidligere "stresset" jeg litt med at vi måtte jo ha middag i "rett" tid, men den har jeg sluppet nå. Egentlig er det utrolig godt å spise middag litt sent. Vi får gjort unna ting som handling, musikkskole, smårydding i huset etc før vi alle samles rundt matbordet i fred og ro, ingen skal rekke noe etterpå. I tillegg har jo middag en liten "bieffekt" med at man blir litt trøtt etterpå, deilig å slippe å tanke på alt man "må" gjøre, etter middag er det faktisk fri og kveld.

Skrevet

Spiser de ikke mellom 14.00 og 15.30?

Kanskje jeg bør bli "strengere " da , med hva og hvor mye de spiser etter skolen?

Skrevet

Wildy -

har dere da kveldsmat? eller blir middagen litt som kveldsmat?

Skrevet

Nei, de spiser som regel ikke mellom det. Gjør lekser osv, en brødskive dersom de blir veldig sultne, men det er sjelden.

Jeg er stort sett hjemme ca 15, og da trenger jeg en halvtime ca på å lage middag.

Skrevet

Når jeg var liten var det frokost før skolen, lunsj på skolen. Var jeg sulten når jeg kom hjem fra skolen fikk jeg ikke mer enn en brødskive, også var det middag i fire halv fem tiden. Og kanskje en brødskive til kvelds om jeg var veldig sulten.

Skrevet

Vi spiser som regel kveldsmat da, sånn ca 19.

Gjest StoreSky
Skrevet

Her er frøkna ferdig på skolen halv to/to. Hun spiser litt mat når hun kommer hjem, brød eller makaroni/havregrøt.

Og middag klokken seks ca. Noen ganger tidligere.

Men har tenkt på denne problemstillingenselv.

Feks igår. Da var jeg super sulten klokken fire allerede, mens hun akkurat hadde spist.

Gjest Gjest_wendy_*
Skrevet

Her er det litt forskjellig når barna kommer fra skolen, den ene slutter litt tidligere enn den andre ett par ganger i uken. Barna får brødskiver når de kommer hjem, en eller to alt etter hvor sultne de er, som regel i 3-4 tiden, middag har vi som regel fast hver dag rundt klokka 18, og om barna er svært sultne til kvelds, får de da en skive eller to ca en halvtime før leggetid, det funker veldig bra her :)

Skrevet (endret)
Wildy -

har dere da kveldsmat? eller blir middagen litt som kveldsmat?

Det kommer ann på hvor sent vi spiser. Spiser vi middag klokka åtte på kvelden ( noe som skjer av og til etter dager med avansert logistikk og diverse aktiviteter) blir det ikke mat senere, men litt frukt før jentene hopper i seng.

Vi har endt opp med å spise sent ganske enkelt fordi det er den eneste måten vi faktisk får til at alle er samlet til måltidet. Og akkurat det er noe jeg setter stor pris på og som jeg tror er viktig. Vi står opp til forskjellige tider, noen kommer hjem når andre drar, men akkurat på kvelden er som regel alle hjemme.

Det var adskillig enklere tidligere når jentene var mindre og jeg arbeidet 8-16. Med turnusarbeid på meg og en samboer som driver eget firma samt to tenåringsjenter er det ikke enkelt å få kabalen til å gå i hop.

Endret av Wildy
Skrevet

Her er de hjemme ca 14.45, og tar da et lett måltid.

Ofte er det en skive eller en smoothie for å døyve den verste sulten før middag, som vanligvis står på bordet mellom 16 og 16.30.

Skrevet

Hørtes visst ut som min pappa det.

Jeg synes nå det er unødvendig å måtte spise mat bare ca en time før det er middag.

Da er man jo ofte mett når det er middag.

Skrevet

Mine ungdommer spiser omtrent slik:

7.15: frokost

9.45: mellommåltid frukt

11.30: lunsj

14.30: mellommåltid frukt eller smoothie

16.30: middag

20.30: kvelds

Mange måltider, aldri mer enn 4 timer mellom hvert måltid.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Så utrolig tidig folk her spiser middag da. Trodde det ikke var vanlig å spise før kl 17.00 og ofte 18.00. Skjønner ikke hvordan man klarer å få maten på bordet før kl 17.00 dersom man har en normal jobb :spise:

Jeg har alltid spist mat med en gang jeg kom hjem fra skolen. Jeg fikk spise hva jeg ville og så mye jeg ville. Spiste alltid middag likevel, men så spiste jo som regel ikke vi før kl 18.00 da.

Skrevet
Når jeg var liten var det frokost før skolen, lunsj på skolen. Var jeg sulten når jeg kom hjem fra skolen fikk jeg ikke mer enn en brødskive, også var det middag i fire halv fem tiden. Og kanskje en brødskive til kvelds om jeg var veldig sulten.

Du fikk kun en skive til kvelds? Og det vis du var veldig sulten? Eller misforsto jeg nå?

Skrevet

Her er de hjemme halv to og halv tre, da er de sultne og tar seg som regel corn flakes, frukt, yoghurt, brød, speilegg, blodklubb, pølser e.l. Vi spiser middag ca halv fem, da pleier vi å spise alle sammen.

Litt vanskelig det der med etter skoletid-mat, egentlig. Jeg pleier å bare gi dem lettere mat, men mannen min liker å lage litt varmmat til dem. Den ene av dem er veeeeldig sulten etter skolen også.

Camilla: synes mannen din høres litt grinete ut, egentlig. Hvordan foreslår han at dere løser dette?

Gjest Gjest_Viren_*
Skrevet

Nå er våre så små at de går i barnehage, men svarer likevel: Når de kommer hjem (ca halv 5) får de litt å spise (ei brødskive eller noe annet lett). Vi spiser middag senere enn mange tror jeg, vi spiser mellom 7 og 8 om kvelden. Barna spiser da sjeldent noe mer (med mindre det er helg og de er lenge oppe, de legges som regel en time etter middag). Vi voksne spiser også noe lett når vi kommer hjem (om vi er sultne), dette er en dagsrytme vi har hatt de siste par årene og som for vår familie fungerer mye bedre enn å stresse hjem og fikse middag.

Skrevet

Mim - jeg er enig i at han høres grinete ut. Egentlig synes jeg han er litt vrang på dette her, men..

Forslag til løsning fra hans side er at de trenger egentlig ikke så mye mat når de kommer hjem om vi spiser kl 16.00 som passer han. Han er kjempesulten når han kommer hjem fra jobb. Men samtidig skjønner han at de er sultne når de kommer hjem fra skolen.

Nå synes jeg det er koselig at jentene vil styre på kjøkkenet , så jeg sier ja til at de kan lage litt mat. Og så tenker jeg at vi kan spise rundt fem - halv seks.

Nå er det:

07.30 - frokost

11.00 - lunch

14.30 -etter skolen

17.30 -middag (for de som ikke er på aktiviteter)

20.00 - kveldsmat

ellers så blir det:

07.30 - frokost

11.00 - lunch

16.00 - middag (for de som ikke er på aktiviteter)

20.00 - kveldsmat

må ha inn noe enkelt/lett til etter skolen mat her da...

Middag 16.00 gåt kun når man ikke er på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...