Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=538076 Er det bare jeg som ikke får sympati med han eller? Man må da jo klare å tenke litt selv også...??
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=538076 Er det bare jeg som ikke får sympati med han eller? Man må da jo klare å tenke litt selv også...?? Det er helt vilt, og han er ikke alene. Flere av mine studievenner fikk store lån (rundt 5 ganger inntekt) kastet etter seg av banken da vi var ferdige på skolebenken i fjor.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg mener også at man må bruke hodet litt selv også. Da jeg skulle låne fikk jeg tilbud om en halv mill mer enn jeg tok opp. Men det er jo faktisk ikke så vanskelig å regne ut omtrent hva man må betale i måneden, og så ta hensyn til en renteoppgang, og dermed se om det er en god idé eller ei. At man får lov til å ta opp et stort lån betyr ikke at man er nødt til å gjøre det.
Vera Vinge Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Ja, man burde tenke selv. Men når man vet at det fins folk der ute som bare er mindre lure, mener jeg at bankene også har et ansvar for å beskytte folk mot seg selv.
Gjest Elfrida Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Morsomt mellomnavn på fyren da. Men han har jo en samboer, eller mener han at han fikk så stort lån kun på egen inntekt, uten å stille mer sikkerhet? Banken har jo et visst ansvar også.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg synes vel heller ikke spesielt synd på folk som tar opp altfor store lån - 6 ganger inntekt er jo helt borti natta? Greit nok at han sikkert har kunnet refinansiere etter oppussing, men han kan ikke ha skjønt mye av dette med renter om han er sitert riktig (det er han antagelig ikke, men). Ikke banken heller, for den saks skyld, men jeg mener man har ansvar for å tenke selv - han er tross alt voksen familiefar. En kamerat av meg fikk også tilbud om (men takket nei til) lån på 5-6 ganger inntekt fordi han hadde jobbet omtrent dobbelt det siste året. Det burde vel være nokså opplagt at man ikke kan basere seg på å jobbe 200 prosent resten av nedbetalingstida :klø: Jeg tror noen banker/rådgivere har tenkt mer på antatt verdistigning i boligen enn at låntaker skal kunne betjene lånet over tid - banken ville jo tjent på tvangssalg uansett, så lenge prisene steg. (også må jeg kommentere at 500 000 i året er bra lønn for en possjåfør! Og at Yamaha var et morsomt mellomnavn)
Gjest78 Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Det står vel nevnt der at det er snakk om samlet inntekt, jeg vil tro at det betyr både han og samboeren tilsammen. I tillegg har han fem barn, hvor av tre som bor sammen med dem. Det høres jo helt vilt ut at de fikk lov til å ta opp så stort lønn, men man bør absolutt greie å tenke litt selv.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #8 Skrevet 15. oktober 2008 (ok, han har samboer som tjener penger også? I såfall tjener han kanskje ikke 500 000)
Gjest Ingeniøren Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Bankene har ikke bare ett moralsk, men også juridisk ansvar. Det vil ikke forundre meg om DnB i denne saken kan bli pålagt å ettergi gjeld, men artikkelen sier jo på ingen måte nok om situasjonen. Men for all del, folk må passe litt på selv hva slags forpliktelser de påtar seg. Derfor er det sjeldent en god idé å jakte etter hvilken bank som strekker seg lengst. Forøvrig er det ikke noen bombe at det er i DnB han har fått lån
Gjest Elfrida Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Men det er jo en grunn til at man har pålagt bankene å vurdere låntakeres privatøkonomi i forhold til om de har mulighet til å betjene gjelden da. Noen skjønner ikke dette med tilbakebetaling og renter, eller håper at det skal gå bra allikevel. Hadde man holdt seg til det i USA hadde finanskrisen vi ser nå vært mye mindre. Hvis mange ikke kan betale tilbake lånet kan det bli et stort samfunnsproblem. Enten det er banken eller de selv som har vært dummest. Endret 15. oktober 2008 av Elfrida
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg tror noen banker/rådgivere har tenkt mer på antatt verdistigning i boligen enn at låntaker skal kunne betjene lånet over tid - banken ville jo tjent på tvangssalg uansett, så lenge prisene steg. I så fall - er det lovlig praksis? Jeg mener å ha lest noe i retning av at bankene har et visst ansvar når de innvilger lån, men husker ikke konkret.
Gjest78 Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg kjenner ei som har jobbet i bank, hun sa at det var et utrolig press på dem for å få kundene til å låne mest mulig, de slengte liksom alltid på 500.000 ekstra. Så jeg tror du må komme med ganske usaklige krav om banken faktisk skal si nei.
Gjest think Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 Bankene dreit seg ut på det før forrige krise også, låne ut mer enn folk hadde råd til etter inntekten sin. Bankene har et ansvar etter min oppfatning, samtidig som at den som låner penger også har et ansvar. Man tar ikke imot lån blindt heller, til og med jeg har forstått såpass. Tenke sjæl!
flickan Skrevet 15. oktober 2008 #14 Skrevet 15. oktober 2008 DNB nor ble vel for ikke lenge siden "dømt" til å ettergi gjeld til et ungt par som hadde fått låne tilsvarende. Skal se om jeg finner den saken.. Her er en artikel om det. Det blir vel mange sånne saker i tiden fremover vil jeg tro.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #15 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg kjenner ei som har jobbet i bank, hun sa at det var et utrolig press på dem for å få kundene til å låne mest mulig, de slengte liksom alltid på 500.000 ekstra. Så jeg tror du må komme med ganske usaklige krav om banken faktisk skal si nei. Jeg prøvde å ta opp billån på 50.000 i Skandiabanken i vinter (har inntekt på ca 230.000) og fikk nei... Så er ikke alle bankene som hiver penger etter deg ihvertfall!
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #16 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg prøvde å ta opp billån på 50.000 i Skandiabanken i vinter (har inntekt på ca 230.000) og fikk nei... Så er ikke alle bankene som hiver penger etter deg ihvertfall! Det er nok en vesensforskjell på bolig og bil.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #17 Skrevet 15. oktober 2008 Det er nok en vesensforskjell på bolig og bil. Sant det, men er så mange som klager over at bankene "hiver" pengene etter en, så synes det var litt snodig at jeg ikke kunne få det lånet når jeg ikke har en krone i lån fra før av!
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #18 Skrevet 15. oktober 2008 Sant det, men er så mange som klager over at bankene "hiver" pengene etter en, så synes det var litt snodig at jeg ikke kunne få det lånet når jeg ikke har en krone i lån fra før av! Det er snodig ja, men forsterker teorien om at bankene spekulerte i prisoppgang på bolig på bekostning av betalingsevne. Bil går jo bare motsatt vei, nedover.
Gjest78 Skrevet 15. oktober 2008 #19 Skrevet 15. oktober 2008 Sant det, men er så mange som klager over at bankene "hiver" pengene etter en, så synes det var litt snodig at jeg ikke kunne få det lånet når jeg ikke har en krone i lån fra før av! Det er nok absolutt stor forskjell på hvor villig bankene er til å låne bort penger ja, du ville sannsynligvis få lov i mange andre banker. Evt. kan det jo være andre grunner, om du har betalingsanmerkninger f.eks.
Gjest think Skrevet 15. oktober 2008 #20 Skrevet 15. oktober 2008 Og noen er ikke fornøyd med å få nei så de vandrer fra bank til bank inntil de får det lånet de vil ha, enten det er fornuftig eller ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå