Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har så smått begynt å kikke på barnevogn, men hvordan skal man velge?

Har kommet frem til at kombivogn nok er det beste, men hvilke merke skal man velge? Emaljunga, Simo, Brio, Tautonia...? Dessuten, barnevognene koster jo vannvittig mye...

Er det lurt å kjøpe brukt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Vil absolutt anbefale deg å kjøpe brukt.

Merke kan jeg ikke anbefale deg da jeg nok er preget av mitt valg allerede... :wink:

Men jeg kan fortelle deg hva det er...:

I 1996 kjøpte jeg en Simo komivogn.

Den har jeg tatt vare på.

Men den er tyngre enn dagens modeller og derfor ikke sammenlignes...

Jeg valgte Simo fordi jeg oppfatter merket som norsk og god kvalitet.

Vognen er like fin nå 7 år senere.

Og jeg synes det er litt spesielt fordi gutten min brukte den først.

Skulle jeg valgt på nytt i dag vet jeg sannelig ikke hva jeg ville valgt...

Eneste jeg vet er at jeg ville kjøpt kvalitet.

Det finnes billige vogner på markedet som ikke tåler særlig mye.

Mayamor

Skrevet

Jeg var inne på en test over barnevogner der Emmaljunga kom best ut.

Vi valgte en duo-vogn, da jeg synes kombi-vognene er så trange.

Den vognen vi valgte er en 2003 modell, så den var dyr.

6 650 kr ,men det sponset mine foreldre, snille som de er.

Det går jo ann å ymte frampå til kommende besteforeldre at de kan være med å spleise på vogn f.eks.

Vi falt pladask for den vogna, men den står jo bare der å støver ned den, for baby vil jo ikke komme!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

:roll:

Synes synd på dere jeg...

..hver gang jeg kjører forbi "barnevognhuset"..

Lissom.. herregud.. Den er STOR altså.. Kanke være så lett å finne vogn til barn lengre. Tror vi kan stille det på lik linje med ny bil jeg:)

Gjest Åse N.:
Skrevet
Jeg var inne på en test over barnevogner der Emmaljunga kom best ut.

Anka - hvor fant du denne testen? Det hadde vært greit å lese en uavhengig test, for jeg er også svært usikker...

Gjest Mayamor
Skrevet

"Best i test" er ikke alltid best i test heller... :wink:

Samboeren min er selvstendig næringsdrivende og ofte får de tilbud om å betale kr. xx for å komme ut med best i test stempelet... :ler:

Ble sjokkert da han viste meg dette første gangen...

Baser heller på andres ærlige erfaringer er mitt råd...

Mayamor

Skrevet

Har Emmaljunga duo vogn (2001 mod) som jeg er veldig fornøyd med. Anbefales!

Skrevet

Vi har trålet i butikker for å finne en vogn vi alle vil trives med .

Så langt har valget falt på en tre-hjuling fra Tautonia med my bag. I tillegg må vi da leie en "hardbox" de føste mnd fordi bærebagen er myk.

grunne til at vi velger denne vognen er at vi øneker en liten vogn, men som likevel har god plass til babyen. På trehjulinger er det fare for at bagen kan bli for liten, slik som på Quinny.

VI er så heldige at vi ikke trenger å se på prisen, men kjøper den vognee vi vil ha. Nå skal det sier at vi har vært i Sverige og kikket der, fordi vi hater å betale mer for et produkt enn hva vi egentlig må.

I tillegg var det viktig at når vognen ble slått sammen så passe det inn i min bil, som er en cabriolet med minimalt bagasejplass.

Farge og slitk får vi ta når det kommer, det er jo ikke før i nov barnet er ventet.

Skrevet

Skal bruke den gamle vogenen etter datteren min.

Den er også 7 år gammel men er fin.Fineste vognen jeg har sett.

Det er Bebecar kombivogn.Nyydelig

Gjest gjest1
Skrevet

Helt enig dette er ikke lett!

Vi bor i Ålesund så utvalget er jo ikke det største. Men når vi hadde sett oss rundt sto valget mellom Tautonia, Brio og Simo.

Vi valgte Tautonia pga at den virket mest robust, det var garantert giftfri i stoffet(med to astmatiske foreldre er dette litt lurt å tenke på) dessuten synes jeg den var penest.(Selv om det ikke har noe å si)

Vi valgte også duo vogn, for å kunne ha bagvogn lenger siden vi får barn nå på sommeren er det lurt å kunne gå vinteren i møte med bag tenkte vi...

Men det som kanskje veide tyngst når vi valgte var hva venner og familie anbefalte. Jeg har tre søsken som alle har kjøpt vogner. De har Simo, Brio og Tautonia. Kun broren min med Tautonia anbefalte denne på det varmeste....

Og når vi først hadde bestemt oss valgte vi riktig dag å kjøpe den på, vi fikk nemlig en stol til barnet med på kjøpet.(Best i test var den også - stolen altså) Men dyr var den!!! Takk og pris for min gavmilde mor, som hjalp oss med kostnaden!

:wink:

Skrevet

Selv har jeg en BRIO kombivogn, 99-modell, og jeg er stor fornøyd med den. Jeg syntes heller ikke at det var så lett å finne en vogn, men jeg så mer på stoffet enn på selve vognen. Jeg er nemlig ganske kresen, og ville ha en vogn som ikke var rutete og ikke ensfarget. Derfor falt valget på BRIO vognen. Men jeg så også på Simo og Emaljunga. Det var viktig for meg at det var et kjent merket med god kvalitet. Alle disse tre merkene er omtrent like, den største forskjellen er i designet, ikke kvalitet.

Det eneste rådet jeg fikk av folk var å styre unna billigmerkene da disse ofte har en svært dårlig kvalitet.

Om du kjøper brukt eller ny spiller vel egentlig ingen rolle så lenge den brukte er pent brukt, ikke har noen skader. Der må nesten økonomien og magefølelsen bestemme. Det er også lurt å kjøpe en kombivogn/duovogn fordi den kan du bruke lengre og du slipper å kjøpe så mange vognen. Selv om vognen er dyrere enn en vanlig bagvogn, må du huske på at istedenfor en vogn får du 2-3 vogner. (En til to bagvogner og en sportsvogn.)

Skrevet

Jeg har mange års erfaring fra barnehage og har sett utallige vogner i hard bruk. Vår erfaring er at Simovognene tåler mest og slites minst.

Brio er en leketøysfabrikant og det burde de ha holdt seg til. Mange av delene på Briovognene er i dårlig plast som lett går i stykker.

Emmaljunga vognene er gode men ofte tunge og uhåndterlige.

Når det gjelder kombi, dyp eller duo må du tenke på hva slags behov du har. Skal vognen mye ut og inn i bil? Skal babyen sove formiddagslur i den og til h*n blir hvor gammel? Skal du handle mat med den og komme deg gjennom kassa på Rimi?

Hva slags tilbehør får du?

Triller du mye i skogen eller bare på asfalt (eller inne på Oslo City)?

Tenk deg godt om, og kjøp gjerne brukt, gå bare nøye over vognen først....

Klem fra ei som hadde fem forskjellige vogner til førstemann og

hele tretten til nr to.....

Skrevet

Anitacath har et veldig godt poeng. Tenk igjennom dine behov! Hva som er rett for deg er ikke nødvendigvis rett for andre.

Viktige ting å tenke på er:

-blir det plass til vogna i bilen

-kan jeg tenke meg å trille rundt med denne vogna hver dag, i 14 dager eller 1 år ? (det siste alt. anbefales som svar) :wink:

-Må du opp mange trapper? Da er kanskje kombi løsningen.

-Hvor gammelt er barnet til vinteren ? Vil det bli plass til barnet og vinterpose oppi bagen ? (En på 6mnd tar større plassen en på 3mnd, i hvertafall vanligvis..)

-Hvordan er den å trille? Vet om simovogner som er tyngre og vanskeligere å trille enn emmaljunga, men også motsatt.

Tilslutt: Ta med deg mannen din når du velger vogn, han er mest sannsynlig opptatt av litt andre ting enn deg, og sammen kan dere finne frem til den vogna som er best for dere.

Hilsen ei som har vært storfornøyd med vogna si i nesten 11 mnd nå.

Skrevet

Klem fra ei som hadde fem forskjellige vogner til førstemann og  

hele tretten til nr to.....

Nå ble jeg veldig nysgjerrig.. Hvordan går det an å gå igjennom TRETTEN vogner til EN baby? Lot du dem stå ute i regnet? Lot du dem stå midt i trafikken?

Skrevet

Vi har en Simo kombivogn, og er veldig fornøyd med den. Ja, bagen er litt smal, men det har ikke vært problematisk for oss. Men så brukte vi ikke voksiposen før etter at vi gjorde den om til sportvogn da...

En tips: Vi kjøpte ny gammel vogn. Altså en "fjorårsmodell" som butikken solgte ut rimeligere. Vi betalte 4000 kroner i fjor sommer. Nye vogner koster 6200 og deromkring. Går jo an å høre i butikken om de har planer om noen sånne tilbud. Da vi kjøpte vår vogn solgte de seks stk vogner til denne prisen. Krute gode vogner, men ikke årets design.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har alltid hørt at Simo er veldig slitesterkt. Har selv sett meg ut en simo-kombivogn med lufthjul, skal visst være veldig god å kjøre. Skal ha en svart jeg, synes det er litt stilig. Hørte at sånne store bag-vogner er på vei ut nå...skulle visst slutte å produsere Simo-classic. Men men, alt er vel smak og behag! Og somregel får du det du betaler for

Skrevet

Vi hadde Emmaljunga kombi til førstemann, og den blir også brukt til nr 2. (Som kommer til jul!)

God plass i bagen, som også har bærestropper. Men den er tung dersom du må bære bagdelen opp flere etasjer (Vi har heis).

Men et skikkelig pluss er de fastmonterte selene i sportsdelen. De var skikkelig topp. Mye bedre enn de løse som venninner brukte i sine vogner.

Når det gjelder Simo, må du huske på å senke sportsvogndelen når barnet blir større. Har sett mange som ikke har gjort det (ikke hørt om det heller), og har sett et par som har veltet. Derfor sier jeg fra til folk med barn på ca 1 år, når de ikke har senket den. Og flere har takket og sagt at de faktisk har opplevd det at vogna har veltet/nesten veltet. Tyngdepunktet blir for høyt!

Skrevet

Nå ble jeg veldig nysgjerrig.. Hvordan går det an å gå igjennom TRETTEN vogner til EN baby? Lot du dem stå ute i regnet? Lot du dem stå midt i trafikken?

Er ikke verre enn at jeg hadde dilla.....

Gubben sa det var greit, han brukte mer penger på bil enn jeg gjorde på barnevogner, og jeg hadde ikke bil å bruke penger på .... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...