Jade Skrevet 15. oktober 2008 #41 Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Dere skal bruke titalls tusen, enkelte hundretusenvis av kroner på en eneste dag av livet deres. En dag som teller nada den dagen halvparten av dere skiller dere. Hvordan klarer dere å bruke denne mengden med penger på dere selv når dere vet om alle som lider, alle som trenger pengene så uendelig mye mer enn dere selv? Dere er selve symbolet på den kalde,kyniske verden vi lever i... Heldigvis har en del av mine venninner skjønt det og valgt minimalistiske bryllup som har kostet minimalt. Minst like koselig og intimt. Jeg synes det er virkelig fint å høre om deg(?) og veninnene dine, som har hatt minimalistiske bryllup for å kunne donere "mellomlegget" til veldedighet! Virkelig noen store forbilder! Her bruker jeg kanskje bare noen tusen i året - mens DERE(!!!!) bruker gjerne 100.000 hver (riktignok bare en gang i livet, men likevel!)!!! Fantastisk!!! Endret 15. oktober 2008 av Jade
Vera Vinge Skrevet 16. oktober 2008 #42 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg blir egentlig ganske trist når jeg ser folk konsekvent skriver at de aldri i verden ville brukt pengene på veledighet uansett... Det synes jeg faktisk er et trist symptom på dagens konsumsamfunn. Det er meg selv først, deretter meg selv og til slutt meg selv. Det er en helt annen diskusjon, men jeg tror samfunnsengasjementet står ganske på hell i store deler av befolkningen. Og engasjerer vi oss er det ved å diskutere en case over en kopp kaffe uten å gjøre noe i praksis. Uansett mener jeg dette gjelder mange flere områder. Eks. alt man lar unger få i dag - i en alder av 6 år har de nesten ikke flere ønsker å komme med fordi de får uendelig mange ting til vanlig. Jeg er enig i noe av det du sier. Men jeg syns som sagt at denne debatten hadde passet bedre å ha inne på generell debatt, med et mer generelt utgangspunkt. Ellers så hadde jeg blitt imponert om noen ga bort alle pengene de hadde spart til bryllup, til veldedighet, men jeg er ikke akkurat sjokkert over at de færreste gjør det. Jeg syns man godt kan gi litt nå og da, når man har mulighet, men jeg syns ikke man kan forvente at vanlige folk plutselig skal gi en donasjon på 100.000. Det er så mye annet unødvendig man bruker penger på at jeg ikke ser hvorfor akkurat bryllupsfester skal angripes. Det virker kanskje mer meningsløst enn å ha et pent innredet hjem og et innholdsrikt klesskap, men for noen handler det om prioriteringer. Jeg syns heller man kunne hatt mer fokus på gjenbruk og det å kjøpe færre klær av bedre kvalitet, framfor å stadig kjøpe masse ræl. Igjen, å ha en stor fest innebærer i utgangspunktet ikke noe stort forbruk eller forurensing.
Jade Skrevet 16. oktober 2008 #43 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Skal man snakke om unyttig sløsing, så er det de som røyker 20+- om dagen i mangfoldige år (det kan sammenlignes med ganske heftige brudebudsjett!)! Folk som går på flatfylla 2 ganger i uka. Og folk som kjøper svindyre klær som de bruker en gang fordi de ikke kan vises i samme plagget for ofte. En brudekjole er forsåvidt et glimrende eksempel på dette. Noen kjøper en kjole til 30.000 som de aaaaaaaldri skal selge. Hva slags nytte gjør en kjole i et skap? Og er det verdt 30.000? :O Håper jeg finner en enkel kjole til minst mulig penger, og at jeg får solgt den etterpå. Endret 16. oktober 2008 av Jade
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå