Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Dere skal bruke titalls tusen, enkelte hundretusenvis av kroner på en eneste dag av livet deres. En dag som teller nada den dagen halvparten av dere skiller dere. Hvordan klarer dere å bruke denne mengden med penger på dere selv når dere vet om alle som lider, alle som trenger pengene så uendelig mye mer enn dere selv? Dere er selve symbolet på den kalde,kyniske verden vi lever i... Heldigvis har en del av mine venninner skjønt det og valgt minimalistiske bryllup som har kostet minimalt. Minst like koselig og intimt.
Gjest LindaKristin Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg er materialistisk,har alltid vært det,og kommer alltid til å være det.I tillegg er jeg utrolig empatisk,tar alltid hensyn til alle rundt meg,er med på å støtte alle ting som dukker opp av veldedige aksjoner. At jeg er et menneske som vil gjøre noe stort ut av EN veldig stor og spesiell dag,gjør meg ikke til et ondt menneske som sprer dritt i verden. Fordømmende mennesker som deg derimot...
msDelenn Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg kan godt forstå din tanke. Å feire en dag som nygifte er vel noe man har gjort i 1000 vis av år. Det har alltid vært en stor fest for fattige og rike. Å tenke at man skal skille seg er veldig negativt. De fleste ønsker jo å bare gifte seg engang. Og jeg har full forståelse at de ønsker å bruke litt penger på å ha en stor fest. Det er jo noen som overdriver litt. Men det er virkelig deres problem. Jeg ville heller klagd på sjefene i bankene i verden og spurt hvorfor de kan tjener millioner i året, samt ha fallskjermer når alle småsparere er konkurse. Hvorfor fotball/baskett/golf ect. spillere tjener milloner i året men forbruker mer enn en kongefamile på en månde....ect.. Bryllup er stas, samme hvilken lønnstrinn du er.
Gjest Portis Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Er jo å ta det litt vel langt å "bli kvalm" av hvordan andre velger å gjøre det da. Det må da være opp til hver enkelt hvordan de vil gjøre det. Min drøm er et lite bryllup, gjerne på tinghuset og en god middag etterpå. Men om jeg hadde hatt masse penger og kjøpt en kjempedyr kjole, og tatt middagen på en kjempedyr restaurant - er jeg da mer kynisk, enn om jeg gjør det på en billig måte? Nei det får da være opp til hver enkelt hvordan de gjør det, men ja, jeg syns det er å kaste penger ut av vinduet å bruke over 100k på en bryllupsdag.
Sørlandsbrud_09 Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Oioi, så sinna vi var i dag da! Finnes folk som kan gjøre to ting på en gang, støtte og hjelpe trengende og bruke tid og penger på sitt eget bryllup (og alt dette i tillegg til jobb, familie, venner, hobby....det er ikke måte på...) Hvorfor egentlig lese/være inne i bryllupsforum når man blir kvalm? Ute etter selvpining? Jeg liker ikke edderkopper, blir litt uvel av dem - holder meg derfor unna reptilparken for eksempel.....
Lilywhite Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Hva med folk som bruker mange hundre tusen på oppussing, biler, ferier, noen bruker også flere ti tusen på klær i året... gjør disse deg også kvalme? Vi bruker ca 80 000 på å feire bryllupet vårt. Ja, det er bare en dag, men det er tross alt en prioriteringssak. Vi gjør dette bare én gang, og da vil vi gjøre det ordentlig Mistenker dette nesten for å være et tulleinnlegg. Ja, vi overforbruker i dagens Norge, men det gjelder alle områder, ikke bare bryllup. Dessuten er det ikke noe nytt å bruke mye penger på bryllupsfesten. La nå folk få gjøre som de vil, det er sikkert noen områder du overforbruker på du også. Synes i likhet med LindaKristin at det er veldig merkelig å skjære alle over en kam bare fordi de ikke holder bryllupsfesten sitt på et minimum. Det går an å bruke 100 000 på bryllupet sitt og likevel bry seg om omverdenen. Som sagt er dette delvis også en prioriteringssak. Synes heller ikke vi har sløst så voldsomt. Vi ville ha tre-retters og fri bar, og dette koster fort endel. Kjole og dress må kjøpes nytt, og i tillegg kommer avgift til å vie seg (human-etisk), lokale, blomster etc. Da kommer man fort opp i summen jeg skrev innledningsvis.
Sørlandsbrud_09 Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Tror lene er inne på noe ang tulleinnlegg.... noen som liker å fiske ut reaksjoner fra "ville" bruder her tenker jeg.....
Vera Vinge Skrevet 15. oktober 2008 #8 Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Tja, jeg vet ikke om brudene er de du bør ta ut aggresjonen på. Å bruke penger på å lage en stor fest for de man er glad i, kan da ses på som bedre bruk av penger enn å shoppe så mye som enkelte gjør. Den største delen av budsjettet går til mat og drikke, og det er da tross alt ikke det verste man kan bruke penger på, i et miljø- og forbruksperspektiv. Man skal få kritisere enkelte grupper, men jeg syns det blir veldig feil når det er andre som fortjener den kritikken mer. Og så ler jeg litt for meg selv når jeg tenker på hvordan vi spinket og sparte til vårt bryllup, og i samme slengen tenker på hvordan mange andre bruker pengene de har til overs. Det er fint å gi til veldedige formål, men man må tross alt selv få lov til å bestemme hva man vil bruke penger på. (Selv om jeg ikke har noen problemer med å se at bryllupsplanlegging kan gå litt over styr noen ganger). Endret 15. oktober 2008 av Vera Vinge
Gjest Gl@mB@be Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg må faktisk si meg litt enig med TS. Er ikke det viktigste at man blir gift med den man elsker? Hvorfor må man ha DEN feiringen? Men er vel bare jeg som er litt rar
¤flicka¤ Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 For meg var det viktigst å bli gift med den mannen jeg elsker. Men det var veldig artig å samle familie og venner til en stor fest også
angara Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 Dere er selve symbolet på den kalde,kyniske verden vi lever i...
Gjest Elfrida Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Hvorfor må man ha DEN feiringen?Hvorfor må man feire noen ting? Tenk på alle pengene som blir brukt til jul og nyttår. ETT bryllup (eller to-tre..) i livet kommer antageligvis ikke opp mot det man bruker på jula gjennom livet. For ikke å snakke om ferie, bursdager, etc etc.
Sørlandsbrud_09 Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 Hvorfor må man feire noen ting? Tenk på alle pengene som blir brukt til jul og nyttår. ETT bryllup (eller to-tre..) i livet kommer antageligvis ikke opp mot det man bruker på jula gjennom livet. For ikke å snakke om ferie, bursdager, etc etc. Godt sagt Elfrida!!
Gjest Gl@mB@be Skrevet 15. oktober 2008 #14 Skrevet 15. oktober 2008 For meg var det viktigst å bli gift med den mannen jeg elsker. Men det var veldig artig å samle familie og venner til en stor fest også Klart det er artig å samle alle til en fest, men jeg er overbevist om at dette kan gjøres på mindre kostbare måter enn hva mange velger Man elsker hverandre før bryllupet, man elsker hverandre etterpå. Selve feiringen gjør ikke at man elsker den andre noe mer. Er man trygg på forholdet sitt tror jeg nesten det er bedre og mer romantisk med noe lite og intimt uten for mye dill og dall. Da kommer det virkelig viktige i fokus. Nemlig paret.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 15. oktober 2008 #15 Skrevet 15. oktober 2008 Hvorfor må man feire noen ting? Tenk på alle pengene som blir brukt til jul og nyttår. ETT bryllup (eller to-tre..) i livet kommer antageligvis ikke opp mot det man bruker på jula gjennom livet. For ikke å snakke om ferie, bursdager, etc etc. Skulle dette rettferdiggjøre det? Two wrongs doesn't make a right (misforstå meg rett).
Vera Vinge Skrevet 15. oktober 2008 #16 Skrevet 15. oktober 2008 Klart det er artig å samle alle til en fest, men jeg er overbevist om at dette kan gjøres på mindre kostbare måter enn hva mange velger Man elsker hverandre før bryllupet, man elsker hverandre etterpå. Selve feiringen gjør ikke at man elsker den andre noe mer. Er man trygg på forholdet sitt tror jeg nesten det er bedre og mer romantisk med noe lite og intimt uten for mye dill og dall. Da kommer det virkelig viktige i fokus. Nemlig paret. Men er det sannsynlig at de som har en minimal feiring gir mer til veldedighet enn de som feirer stort?
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 15. oktober 2008 #17 Skrevet 15. oktober 2008 Pengene som sprøytes inn i bryllup kommer samfunnet til gode. Mange små næringer baserer seg på inntekter fra store selskaper som bryllup. Dette generer arbeidsplasser og økt verdiskapning. Noe som til syvende og sist også kommer den globale økonomien til gode. Når det er sagt ække bryllup noe for meg.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 15. oktober 2008 #18 Skrevet 15. oktober 2008 Men er det sannsynlig at de som har en minimal feiring gir mer til veldedighet enn de som feirer stort? Nei, men dette er heller ikke mitt argument. Ei heller er det relevant, syns jeg.
Vera Vinge Skrevet 15. oktober 2008 #19 Skrevet 15. oktober 2008 Nei, men dette er heller ikke mitt argument. Ei heller er det relevant, syns jeg. Hvis det ikke er relevant, ser jeg heller ikke poenget med denne tråden. Hvis det kun er snakk om hva det er nødvendig å bruke penger på, så får det vel bli folks egen sak, så lenge man ikke skader andre. Og sånn jeg ser det, gjør en stor fest mindre skade enn et høyt klesforbruk.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 15. oktober 2008 #20 Skrevet 15. oktober 2008 Pengene som sprøytes inn i bryllup kommer samfunnet til gode. Mange små næringer baserer seg på inntekter fra store selskaper som bryllup. Dette generer arbeidsplasser og økt verdiskapning. Noe som til syvende og sist også kommer den globale økonomien til gode. Når det er sagt ække bryllup noe for meg. Da vil jeg snu litt på det. Gjestene forurenser på vei til bryllupet. Kasting av mat. Søppel. Dette er ikke bra for miljøet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå