Gå til innhold

Skatt av formue?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ZINA_*
Skrevet

Hei,

Håper jeg får svar på følgende spørsmål:

1.Hvor mye betaler vi i skatt av formue?

2. post i selvangivelsen 4.3.2 Egen bolig under formue : der står det et beløp, skatter vi av den og hvorfor?

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Her er satsene for formuesskatt for inntektsåret 2007.

Ligningsverdien av boligen, som er det tallet som står oppført i post 4.3.2, inngår i beregningsgrunnlaget for formuesskatt. Som du ser av linken min er dette lav skatt. Det lønner seg å eie bolig fordi ligningsverdien er langt lavere enn markedsverdien på boligen, og dersom dere har gjeld på boligen tilsvarende markedsverdi, vil dere ha negativ formue.

Årsaken til at det er sånn er at Stortinget har bestemt at vi skal betale skatt av formue i landet vårt.

Gjest Elfrida
Skrevet

Man får vel allikevel bare formuesskatt hvis man har en formue som overskrider den gjelden man har med over 220k?

Gjest Elastica
Skrevet
Man får vel allikevel bare formuesskatt hvis man har en formue som overskrider den gjelden man har med over 220k?

Ja, fribeløpene står oppført i linken min. Altså nettoformuen må være mer enn 220 000 dersom det skal bli utlignet formuesskatt.

Gjest Gjest_Forvirret_*
Skrevet
Ja, fribeløpene står oppført i linken min. Altså nettoformuen må være mer enn 220 000 dersom det skal bli utlignet formuesskatt.

Takk Elastica for linken, men kjønner ikke helt. Skatter man av formue 2 ggr? Til kommunen og til staten?

Hvor på utskriften av likningen kan jeg se hvor mye skatt jeg har betalt av min formue?

Forresten er det nettoformue det er snakk om?

Er litt grønn når det gjelder dette, derfor så vil jeg sette stor pris på forklaringene deres.

Gjest Elastica
Skrevet
Takk Elastica for linken, men kjønner ikke helt. Skatter man av formue 2 ggr? Til kommunen og til staten?

Hvor på utskriften av likningen kan jeg se hvor mye skatt jeg har betalt av min formue?

Forresten er det nettoformue det er snakk om?

Er litt grønn når det gjelder dette, derfor så vil jeg sette stor pris på forklaringene deres.

Du får ingen skatt på formue dersom nettoformuen din er under 220 000 kroner. Dette vil i såfall stå på skatteoppgjøret. (Se den lille firkanten nederst på første side, der står det alminnelig inntekt og formue. Dersom det står 0,- eller opptil 220 000 betaler du ingen formuesskatt.)

Man betaler formuesskatt både til stat og kommune, ja.

Skrevet

Nei, man betaler skatt av formue bare en gang. Og så deler stat og kommune den seg imellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...