Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Først lurer jeg på hvordan en mor gjennom lang tid kan la være å bry seg om at barne stadig blir slått helseløs av sin stefra. Hvorfor faen drar ikke disse kvinnene? Hvordan kan kjærligheten til mishandleren være større enn kjærligheten til barnet og PLIKTEN som mor? Her ble åtteåringen slått ihjel, hun gadd faen ikke en gang ringe legevakta det døgnet gutten kjempet mellom liv og død. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=538162
Gjest Marillia Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg må innrømme at jeg ofte kan tenke i de samme baner som deg, men jeg tror egentlig at de fleste av disse kvinnene er så kuet selv - at de rett og slett ikke makter eller tør å dra. For meg som mor kan jeg rett og slett ikke fatte at noen lar andre mishandle barnet sitt, men så vet jeg også at ikke alle er like "heldige" som meg i valg av mann/far heller. Jeg får rett og slett vondt i magen når jeg tenker på hva den gutten (og mange andre) har gjennomgått...
msDelenn Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Å være i et forhold med en psykopat er ikke lett. Det er utrolig vansklig å komme seg unna. Hun moren er nok skadet nå verre etter dette. Hun tenker nok akkurat det samme. " hvorfor" Har stor medlidenhet og forståelse. At et barn å dø pga det er uaksptabelt. naboer må ha hørt noe? Jeg bodde i en leilighet et sted i oslo mange år siden. En natt veldig sent var det masse bråk i leiligheten over meg. Jeg ble virkelig redd av bråket, og ringte politiet og sa det var nok husbråk, og jeg var redd noe fælt skjedde. Sovnet senere. Dagen etterpå ringte det på døren min, og der sto gutten som bodde i leiligheten som hadde bråk den natta. Han sto der og klemte meg og sa takk. Moren hans var på sykehuset med hodeskader (stefaren hadde knust hodet i do skålen). Siden den dagen var de ofte på besøk hos oss. Og hadde et fri sted. Moren var forsatt sammen med damme stefar. Ikke fordi hun var dum..men hun klarte ikke å dra fra han. Tenker ofte på guttene og om det går bra med dem. (det var ingen dop i bildet).
Gjest Gjest_Viren_* Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Det er helt klart at mødrene kan være kuet og kanskje selv utsatt for vold etc, men sine egne barn beskytter man, uansett. Man har et ansvar som forelder, ikke bare til selv å ikke utøve vold (eller annet) men å forhindre at det skjer med barna - og ja, jeg mener det burde være en PLIKT å melde fra.
Gjest ? Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg håper at jeg aldri kommer i den situasjonen at jeg ikke er i stand til å forsvare mine barn. Jeg håper at jeg aldri faller for en type mann som kuer vett ut av meg og frykt inn i meg. Jeg tror at i tillegg til å være skikkelig kuet så har også noen av disse kvinnene vokst opp under lignende forhold, de har aldri lært å stå opp verken for seg selv eller for andre. Men jeg skal innrømme at tanken har slått meg mang en gang - hvorfor drar de ikke, hvorfor lar de noen kue seg og mishandle barna? Jeg håper at jeg aldri kommer dit at jeg "lærer" å forstå det.
Mamma1 Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har selv bodd sammen med en psykopat, og kan med hånden på hjertet si at det ikke er lett å komme seg unna.. MEN, når det går ut over dine barn så gjør du det likevel! Jeg syns det er helt sykt jeg..
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Å være i et forhold med en psykopat er ikke lett. Det er utrolig vansklig å komme seg unna. Hun moren er nok skadet nå verre etter dette. Hun tenker nok akkurat det samme. " hvorfor" Har stor medlidenhet og forståelse. At et barn å dø pga det er uaksptabelt. naboer må ha hørt noe? Jeg bodde i en leilighet et sted i oslo mange år siden. En natt veldig sent var det masse bråk i leiligheten over meg. Jeg ble virkelig redd av bråket, og ringte politiet og sa det var nok husbråk, og jeg var redd noe fælt skjedde. Sovnet senere. Dagen etterpå ringte det på døren min, og der sto gutten som bodde i leiligheten som hadde bråk den natta. Han sto der og klemte meg og sa takk. Moren hans var på sykehuset med hodeskader (stefaren hadde knust hodet i do skålen). Siden den dagen var de ofte på besøk hos oss. Og hadde et fri sted. Moren var forsatt sammen med damme stefar. Ikke fordi hun var dum..men hun klarte ikke å dra fra han. Tenker ofte på guttene og om det går bra med dem. (det var ingen dop i bildet). Så flink du var! Men siden Politiet var inne i bildet, så har nok de kontaktet Barnevernet, ble ikke det fulgt opp eller?
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #8 Skrevet 15. oktober 2008 Det er helt klart at mødrene kan være kuet og kanskje selv utsatt for vold etc, men sine egne barn beskytter man, uansett. Man har et ansvar som forelder, ikke bare til selv å ikke utøve vold (eller annet) men å forhindre at det skjer med barna - og ja, jeg mener det burde være en PLIKT å melde fra. Jeg er fullstendig enig med deg.,
Gjest Purple Haze Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har selv bodd sammen med en mann som ikke var snill med meg. Han er nok ikke psykopat, men psykopatiske trekk har han. Jeg prøvde lenge å gå fra han, men det var en lang og vanskelig prosess. MEN den dagen jeg merket at det begynte å prege barna mine, var det takk og farvel på dagen. Det åpnet øynene mine til de grader. Han var ikke voldelig, men psykisk terror er også mishandling.
Nigo-san Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg synes at mennesker (og ikke bare kvinner!) som ikke beskytter barna sine mot en voldelig person har et slags medansvar. Du kan velge å bli i et destruktivt forhold for deg selv, men så snart det innebærer barn, så har du ikke noe valg lenger. Det er mange mekanismer inne her, og man bør ikke få et fullt juridisk ansvar- men likevel: når jeg leser om kvinner som ser vekk fra mannens seksuelle misbruk av døtrene, blir jeg rett og slett kvalm. Så tiltaksløs er det faktisk ikke lov å være. Svakhet bør, på ett eller annet punkt, være straffbart.
Mamma1 Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg husker for noen år tilbake, da var jeg i et fengsel for å besøke en venn. Der var det en mann som alltid gikk alene, forklaringen var at han hadde misbrukt stedatteren sin seksuelt i mange år. Gjett hvem som kom på besøk til han mens jeg var der? Joda, moren til denne jenta.. De hadde visstnok fortsatt et forhold..Sykt? Jepp..
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg husker for noen år tilbake, da var jeg i et fengsel for å besøke en venn. Der var det en mann som alltid gikk alene, forklaringen var at han hadde misbrukt stedatteren sin seksuelt i mange år. Gjett hvem som kom på besøk til han mens jeg var der? Joda, moren til denne jenta.. De hadde visstnok fortsatt et forhold..Sykt? Jepp.. Jeg forstår ikke at en kvinne kan fortsatt ha lyst på sex med en mann som har misbrukt et barn, langt mindre sitt eget barn. Jeg forstår heller ikke - kuet eller ei - at man kan la barnet dø fremfor å varsle myndigheter. Joda jeg skjønner at de frykter mer bank, men alvorlig talt - det er et vergeløst barn de snakker om. Det finnes barnevern og politi, om ikke man orker gå selv så fjern nå i alle fall barna fra situasjonen. Hvis du ikke gjør det så er du medansvarlig for det som skjer. Jeg er ikke mor, men jeg har levd i et forhold der jeg ble dratt ned i selvtillit og selvbilde gjennom hele forholdet. Det var vanskelig å gå fordi jeg trodde jeg var verdiløs, men aldri - ALDRI om jeg hadde latt det samme skjedd med et barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå