Gå til innhold

Mer samvær med barna

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Jeg er stemor for to barn på 4 og 6 år. Samboeren min har de for tiden kun annahver helg og en dag i uka. Han ønsker 50/50, men mor er ikke villig til å samarbeide.

Hvordan skal vi gå frem for at barna skal få være mer med pappaen sin?

Vi jobber begge skift, og dermed må han samarbeide med mor for at samværet skal passe best mulig inn i turnusen.

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er stemor for to barn på 4 og 6 år. Samboeren min har de for tiden kun annahver helg og en dag i uka. Han ønsker 50/50, men mor er ikke villig til å samarbeide.

Hvordan skal vi gå frem for at barna skal få være mer med pappaen sin?

Vi jobber begge skift, og dermed må han samarbeide med mor for at samværet skal passe best mulig inn i turnusen.

Takk for svar:)

Kontakt familievernkontoret, de er verdt sin vekt i gull når det kommer til slikt :) :)

Skrevet

Ja dere må først gå fram gjennom mekling, fks gjennom familievernkontoret

Skrevet

Som du sier er det ingenting ved dagens lovverk som gir barn rett til like mye samvær med begge foreldrene. Myndighetene har samtidig valgt å påse at foreldrene ikke er likeverdige i dagens lovverk. Derfor vil det være slik at barn og samværsforeldre på klappe bostedsforelder på ryggen og snakke pent for å ha et minimum av mulighet til mer samvær.

Vi har dessverre ingen gode løsninger for å bedre forholdene om flertallet av de involverte ønsker en endring. Eneste mulighet er å overbevise mekler på familievernkontoret om at hun/han bør legge inn et godt ord for å ivareta flertallet på en bedre måte. Dere må imidlertid være oppmerksomme på at meklere tradisjonelt ikke har noen interesse av å ivareta barn og samværsforeldre som ønsker mer samvær. Meklere har frem til nå vært sterkt preget av de som mener at barn og fedre bør ha begrenset samvær de første årene.

Likevel må dere altså kontakte et meklingskontor og gjøre det beste ut av det. Forklar mor alle fordelene også hun får ved å overlate mer av omsorgen til far (personlig fritid, utdannelse, karriere, økonomi, etc, etc). Fortell mor om alle ulempene når barn får begrenset samvær med far (barn som oftere får psykiske problemer, dropper ut av skolen, etc, etc).

Det er ikke lett når en må overbevise både mor og mekler om at andre alternativer vil ivareta alle på en bedre måte, men dere må gjøre et forsøk.

Skrevet

Jeg synes allerede mor strekker seg langt når hun er villig til å tilpasse samværet til turnusarbeid. Å be henne om å tilpasse 50% av tiden sin til deres turnus synes jeg er urimelig.

Så hvis dere vil at hun skal lytte til ønsket om mer tid, bør dere først se om dere kan gjøre noe med arbeidstiden. Eller om dere kan takle annenhver uke uansett, og håndtere problemene rundt arbeidstid selv. Det vil sannsynligvis gjøre ordningen mye mer "spiselig" for mor.

Skrevet
Jeg synes allerede mor strekker seg langt når hun er villig til å tilpasse samværet til turnusarbeid. Å be henne om å tilpasse 50% av tiden sin til deres turnus synes jeg er urimelig.

Så hvis dere vil at hun skal lytte til ønsket om mer tid, bør dere først se om dere kan gjøre noe med arbeidstiden. Eller om dere kan takle annenhver uke uansett, og håndtere problemene rundt arbeidstid selv. Det vil sannsynligvis gjøre ordningen mye mer "spiselig" for mor.

Jeg tror dessverre du har rett i dette. TS må gjøre ordningen "mer spiselig for mor" ettersom det ikke er mulig å presse gjennom en løsning som ivaretar barnet ført og fremst.

Å tilpasse egen arbeidstid til mors arbeidstid er et av de tilpasninger som kan gjøres. Om ts samtidig kan få frem alle fordelene den nye samværsavtalen gir mor mht fritid, økonomi, utdannelse/karriere, etc, tror jeg dere er et stykke på vei. Å ta frem barnets beste/barnets behov slik jeg nevnte tidligere kan desverre medføre at mor føler seg provosert, for hun mener sansynligvis at ingen kan ivareta barnet bedre enn det hun gjør.

Men vær forberedt på at mekler kan blande seg inn om mor er litt på gli. Da jeg tok dette opp under mekling og hadde mor litt på gli klarte mekler å ødelegge alt ved å påstå at mor ville få mye mindre bidrag om hun gikk med på dette. Mekler brukte mao ikke barnet og barnets behov som argumentasjon mot ordningen, men det økonomiske bidraget til mor. Velg derfor deres ord med forsiktighet og forsøk å finn ut hvilken mening mekleren har. Hun/han kan rive ned etthvert håp iløpet av 5 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...