Gå til innhold

Hvorfor husdyr ikke tilatt..?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet
Jeg har en liten kanin i bur jeg, synes kanskje regelen burde vike for meg? :sjenert:

Vi fikk såvidt lov å ha kanin et sted vi leide. Huseier var veldig allergisk og skeptisk. Den kaninen dreit og pissa over alt, så slitasje ble det nok også. Også kan de bite på ledninger (du må jo slippe den ut av buret iblant).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig mange familier i Norge som har dyr. Veldig synd at de blir utelatt av leiemarkedet... At folk er glad i dyr ser jeg på som positivt. De som leier hos meg nå har to katter. De som bodde der før hadde også en katt. Disse kattene bare mjauer når de vil inn eller ut, ikke noe skraping...

Har blitt noen riper i gulvene, men ikke store og veldig synlige. Man må regne med at folk og dyr lever i leiligheten.

Jeg er mer skeptisk til å leie ut til veldig unge folk, men der er det jo også unntak..

Gjest LanaLane
Skrevet

Vi er veldig unge (i begynnelsen av 20åra) og leier leilighet i et attraktivt område midt i Oslo. Spurte husleier først forsiktig om man kunne ha hamster for å så eskalere til katt og han sa ja uten å mukke. Nå skal det sies at huseieren er en styggrik mann som bare har denne leiligheten fordi han kjøpte den til sønn en sin for en tid siden.

Vi er fosterhjem for katter, 2 i gangen, og de løper rundt som gærne. De klorer på sofaen, ja, men den er vår så det gjør ingenting for huseier. De bæsjer i kattekassa og kan nok søle vann og kattemat men det er jo heller ingen krise.

Hadde vært skeptisk til hund selv(pga de ikke kan trekke klørne inn i potene som kattene) men jeg hadde absolutt ikke kommet til å leie ut til røykere. Mye verre enn ethvert husdyr når de kommer til allergihensyn, lukt og slitasje.

Skrevet

Vi leier. Og i leiekontrakten står det at vi ikke får lov å ha dyr. Men han gjorde et unntak siden vi allerede hadde et dverghamster. De gjør jo ikke så veldig mye ut av seg. Men, nå har vi egentlig veldig lyst på en katt eller to. Fordi dverghamsteret er borte og snart kommer vinteren og jeg får vanvittige vinterdepresjoner og da er det godt å ha et dyr til å muntre seg opp med. Dessuten har jeg ei venninne som har kattunger hu gjerne vil gi bort til oss.

Hvis jeg snakker med huseier, tror dere han vil tillate oss å ha en katt (eller aller helst to)? Vi skal bo her iallefall to år, og vi er sikre betalere. Vi har egen inngang og får bruke uteplassen som vi vil. Han er nesten aldri hjemme heller. Så den eneste grunnen jeg ser til at vi ikke får ha dyr er pga slitasje. Men vi har også skrevet i leiekontrakten at hvis det blir noe slitasje utover "det vanlige", så må vi erstatte det.

Skrevet
Vi leier. Og i leiekontrakten står det at vi ikke får lov å ha dyr. Men han gjorde et unntak siden vi allerede hadde et dverghamster. De gjør jo ikke så veldig mye ut av seg. Men, nå har vi egentlig veldig lyst på en katt eller to. Fordi dverghamsteret er borte og snart kommer vinteren og jeg får vanvittige vinterdepresjoner og da er det godt å ha et dyr til å muntre seg opp med. Dessuten har jeg ei venninne som har kattunger hu gjerne vil gi bort til oss.

Hvis jeg snakker med huseier, tror dere han vil tillate oss å ha en katt (eller aller helst to)? Vi skal bo her iallefall to år, og vi er sikre betalere. Vi har egen inngang og får bruke uteplassen som vi vil. Han er nesten aldri hjemme heller. Så den eneste grunnen jeg ser til at vi ikke får ha dyr er pga slitasje. Men vi har også skrevet i leiekontrakten at hvis det blir noe slitasje utover "det vanlige", så må vi erstatte det.

Heia jeg liker jo ikke dyr overhode men over til spørsmålet ditt..Jeg hadde jo spurt kan ikke få annet en ett nei og så lenge du er ærlig så er jo det positivt,men ville ikke spurt om 2 katter..hvis du får nei så får du kjøpe en ny hamster ;-))

Gjest Heloise
Skrevet
grunnene som er nevnt + eventuelt allergiske naboer, og diverse..

Allergiske naboer? Om vi alle skulle tatt hensyn til om alle rundt oss var allergiske, hadde ingen kunne hatt husdyr.

Skrevet
Allergiske naboer? Om vi alle skulle tatt hensyn til om alle rundt oss var allergiske, hadde ingen kunne hatt husdyr.

Venninna mi fikk ikke ha med seg hunden sin fordi det var EN allergiker i oppgangen.. Det var lov med hunder, men da måtte oppgangen den skulle bo i bestemme om det var greit, alle sa ja unntatt allergikeren. Om vedkommende var det eller ikke, er en annen sak, men da måtte valpen ut.. litt ekstremt egentlig.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg har aldri opplevd hunder eller katter som klorer på vegger eller dører når de vil ut.

Og derfor mener du at ingen andre heller gjør det? :ler:

Vi har to hunder selv, men vil ikke leie ut til folk som har hund. Nettopp fordi vi ser hvor mye slitasje en hund forårsaker. Vi ønsker heller ikke katter, på grunn av egne hunder.

Jeg vet vi ikke gjør dette helt korrekt, siden vi spør potensielle leietakere hvorvidt de har dyr, men det gir jeg rett slett blaffen i. Vi ønsker heller ikke røykere. Hadde de sagt at de har et hamster eller tilsvarende, ville jeg nok gjort et unntak.

Vi leier ut leilighet i eget hus, og bruker lang tid på prosessen med å finne leietaker. Det er viktig at vi finner en leietaker vi stoler på, og vi har ennå ikke opplevd at noen har løyet om dyr.

Skrevet
Venninna mi fikk ikke ha med seg hunden sin fordi det var EN allergiker i oppgangen.. Det var lov med hunder, men da måtte oppgangen den skulle bo i bestemme om det var greit, alle sa ja unntatt allergikeren. Om vedkommende var det eller ikke, er en annen sak, men da måtte valpen ut.. litt ekstremt egentlig.

Så du synes heller allergikeren som allerede bodde i bygget burde flytte??

Ærlig talt. Jeg har hund selv. Men jeg innser faktisk at hunden min ikke er viktigere enn andre menneskers helse. Hadde det vært slik at venninnen din allerede bodde i oppgangen, og allergikeren ville flytte inn, hadde det vært en annen sak. Men å syte fordi man ikke får ta med seg en hund inn et nytt sted, når man vet at en av de som bor der allerede kan bli alvorlig syk av hunden, er rett og slett bare veldig barnslig. Skal man flytte et sted, så sjekker man om man kan ta med seg dyret på forhånd.

For det er faktisk allergikere som blir skikkelig syk av hunder. Det at det ligger hundehår i oppgangen er nok. Jeg har en venninne som er veldig allergisk. Hun kan ikke komme på besøk til meg, og når jeg skal til henne, er jeg nødt til å ta med meg nyvaskete klær i en pose, og skifte når jeg kommer dit.

Skrevet
Så du synes heller allergikeren som allerede bodde i bygget burde flytte??

Ærlig talt. Jeg har hund selv. Men jeg innser faktisk at hunden min ikke er viktigere enn andre menneskers helse. Hadde det vært slik at venninnen din allerede bodde i oppgangen, og allergikeren ville flytte inn, hadde det vært en annen sak. Men å syte fordi man ikke får ta med seg en hund inn et nytt sted, når man vet at en av de som bor der allerede kan bli alvorlig syk av hunden, er rett og slett bare veldig barnslig. Skal man flytte et sted, så sjekker man om man kan ta med seg dyret på forhånd.

For det er faktisk allergikere som blir skikkelig syk av hunder. Det at det ligger hundehår i oppgangen er nok. Jeg har en venninne som er veldig allergisk. Hun kan ikke komme på besøk til meg, og når jeg skal til henne, er jeg nødt til å ta med meg nyvaskete klær i en pose, og skifte når jeg kommer dit.

Nei nei, misforstå meg rett for all del, beklager for feil ordlegging :)

Jeg hadde selvsagt omplasser min hund uten å kny dersom dette skjedde med meg, eller flyttet. Jeg mente bare at det var litt ekstremt hva dette resulterte i, hele blokka føk rett og slett ut i full krig. Venninna mi sa rett ut at det ikke var noe problem å omplassere valpen, men så var det naboer som mente hun ble urettferdig behandlet da allergikeren ikke kunne bevise allergi, og naboer som mente han ikke trengte det og slik. Igjen, beklager for at jeg ordla meg feil! :)

Skrevet
Ærlig talt. Jeg har hund selv. Men jeg innser faktisk at hunden min ikke er viktigere enn andre menneskers helse.

Du har en hund, javel. Hva betyr hunden for deg? Et dyr du bare kan kvitte deg med dersom naboen nyser hver gang hun går forbi bikkja di? Det er mange folk som bare har en hund som kjæledyr. Men for veldig mange mennesker er dyrehold essensielt for fysisk og/eller psykisk helse. Det er flere her til lands som har nytte av dyr for å bedre helsa si, enn det er folk som er allergiske mot dyr. For noen hjelper det å ha hund eller katt å holde depresjoner og tungsinn vekke. Andre mennesker har angst og kommer seg ikke ut av døra før de absolutt må, fordi hunden må få lufte seg. Men disse folka burde knaske antidepressiva i stedenfor å la allergikeren ta medisiner?

Gjest djennie
Skrevet

Hm... Selv syns jeg at man burde kunne skrive "ingen barn" i leieannonser. Barn bråker mye mer og sørger for mye mer slitasjeskader enn et dyr.

Skrevet

hvis jeg skulle leie ut sokkelleiligheten min til noen, ville jeg heller valgt de som har 2 katter og en hund, enn de som har en liten baby og en treåring.... men det er nå bare meg da.

Skrevet

Dette med husdyr er vel egentlig et vanskelig tema. Jeg har full forståelse for at folk ikke ønsker husdyr i leilighetene sine, hvis de bare kan begrunne hvorfor. Vi ringte aktivt på leiligheter fra november i fjor, og fant ikke leilighet før i mai. Altså, vi brukte faktisk 6 mnd på få finne en leilighet, til å leie. Noen få var hyggelige, og begrunnet hvorfor de ikke ville ha dyr i leiligheten. Noen hadde egen hund oppe, og ønsket ikke bråk og kaos ved å ha en hund i kjelleren, noen var allergiske, noen hadde så mange søkere at de heller foretrakk de som ikke hadde dyr. Forståelig nok. Men flertallet jeg ringte til la på i det sekundet jeg nevnte dyr. De ble rett og slett uhøflige. Og det synes jeg er unødvendig.

Mange hundeeiere jeg snakker med unnlater å nevne dyr når de får seg leilighet, og tar hunden hjem etter noen uker. Plasserer hunden hos foreldre i mellomtiden. Jeg synes det er litt drøyt å gjøre det på denne måten, men hva skal de gjøre? Man kan ikke sette alle dyreholdere på gata frem til de har råd til å kjøpe egen bolig.

Personlig så hadde jeg ikke hatt noe i mot om jeg måtte ha erstattet alt det huseieren mente var hundeslitasje. Dørkarmer, store skader på gulv, ledninger, dører osv. Jeg hadde ikke hatt problemer med å skrive dette i en kontrakt. Og jeg tror det er flere hundeeigere som deler mening med meg på det.

Det er mange her inne som ikke ville hatt dyr i sin utleiebolig. Hva er deres tanker om hvor dyreholdere skal bo?

Og det at folk nekter barn i leiligheter, det burde ikke være lov!! Her snakker vi om å utelate en spesiell gruppe mennesker fra utleiemarkedet, og det blir bare mer og mer vanlig! Jeg skjemmes! Slitasje, javel... ting kan erstattes. Barn trenger tak over hodet, på samme måte som alle andre mennesker.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har både barn og hunder, og det er ikke noe tvil om at hundene lager mest slitasje. Og jeg har tre aktive gutter!

Jeg ser absolutt problemet, Kvinge. Det er ikke bra at store grupper utestenges fra leiemarkedet. Derfor er det også i henhold til husleieloven anledning til å gjøre slik du beskriver at mange av vennene deres gjør - nemlig tar med dyr etter at man har flyttet inn. Det skal nemlig veldig mye til for at man skal kunne nekte dyrehold, og stort sett er det et ulovlig forbehold når det står i kontrakten.

Vi har valgt å ha leietakere som hverken har hund eller katt eller som røyker. Vi begrunner det med at det er til vesentlig ulempe for oss (røyken siger opp - gammelt hus). Det er mulig det er lovstridig. Jeg må si jeg hadde blitt meget skeptisk til leietakere som hadde løyet om dyr og deretter tatt det med i strid med våre ønsker. Da blir litt av den tilliten som jeg anser for nødvendig når man bor i samme hus, borte.

Men ærlig talt vet jeg ikke hva man skal gjøre for å fjerne problemet. Dessverre.

Skrevet
Du har en hund, javel. Hva betyr hunden for deg? Et dyr du bare kan kvitte deg med dersom naboen nyser hver gang hun går forbi bikkja di? Det er mange folk som bare har en hund som kjæledyr. Men for veldig mange mennesker er dyrehold essensielt for fysisk og/eller psykisk helse. Det er flere her til lands som har nytte av dyr for å bedre helsa si, enn det er folk som er allergiske mot dyr. For noen hjelper det å ha hund eller katt å holde depresjoner og tungsinn vekke. Andre mennesker har angst og kommer seg ikke ut av døra før de absolutt må, fordi hunden må få lufte seg. Men disse folka burde knaske antidepressiva i stedenfor å la allergikeren ta medisiner?

Hunden min er som barnet mitt. Jeg er enormt glad i henne.

Men. Når man skal flytte et sted, skal man ta hensyn til de som allerede bor der. Det er faktisk ikke alle allergikere som bare "nyser hver gang de går forbi bikkja". Jeg kjenner allergikere som får voldsomme astmaanfall av det minste lille hundehår. En person som er så allergisk ville gjerne måttet ta sterke medisiner om vedkommende skulle klart å bo i samme blokk som en hund. Medisiner er ikke uten bivirkninger. Om en person får så store plager av andres hundehold at de går rundt og er kronisk syke, så synes jeg det er helt feil å insistere på å flytte inn i blokken med en hund. Man skal ta hensyn til de som allerede bor der. Som jeg skrev: Hadde det vært venninnen som bodde der først, og allergikeren som ville flytte inn, så er det allergikeren som burde tilpasset seg. Men når det er allergikeren som allerede bor der, en som blir veldig syk av hunder, så bør faktisk venninnen la være å flytte inn.

Man sjekker om man kan ta med seg hunden FØR man kjøper/leier et sted. Ikke etter. For meg er det helt uaktuelt å kvitte meg med hunden. Men det er også uaktuelt å flytte til et sted hvor de andre beboerne blir alvorlig syke av hunden. Det er fullt mulig for meg å finne meg et sted å bo med hunden, hvor ingen blir syke av at den er der. Om man har angst eller av andre årsaker må ha hund, så gjelder faktisk det samme. En med angst har ikke mer rett til å bo i blokken enn en med allergi. Om allerigkeren var der først, så får den med angst finne seg et annet sted å bo, heller enn å gjøre allergikeren så syk at vedkommende må flytte.

Skrevet

Jeg leier fortrinnsvis ut til hundeeiere.

Rett og slett fordi jeg elsker hunder og har hund selv, og syns hjemmet mitt (som jeg skal flytte tilbake til om noen år) skal ha både barn og dyr i seg.

Hun som leier huset mitt har 2-3 små hunder og av og til valpekull, og 2 barn. Hehe..

Jeg husker da jeg og en tidligere kjæreste skulle flytte for oss selv første gang. Vi ringte alle de anonnsene med husleie vi hadde råd til. Vi var på visning etter visning.

Og ingen ville leie ut til oss fordi vi hadde hund.

Når jeg så skulle leie ut huset mitt for et par år siden var jeg bestemt på at KUN hundeeiere (ansvarlige sådanne) skulle få leie.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Hvis leieboerens husdyr ramponerer leiligheten vil huseier måtte ta oppussingskostnadene selv - de vil ikke få dekket noe på forsikringen. I motsetning til hvis leieboer ramponerer leiligheten. Man kan til og med få dekket leie i den perioden det tar å pusse opp leiligheten etter en leieboer, men må altså ta hele tapet selv dersom man har tillatt dyr. Så enkelt er det.

Jeg overtok en gang en leilighet der det hadde vært flere katter, kaniner og så videre gående løs. Kattene hadde pisset og gjort fra seg over alt og selv om et rengjøringsbyrå hadde vært inne og fjernet etterlatenskapende og gjort grundig rent før jeg flyttet inn så luktet det ekkelt der i lang tid. Jeg vasket selv klesskapene flere ganger før jeg turde å henge klærne der.

Det er synd, for selvsagt er ikke alle dyreeiere slik at de lar dyrene gå løs på leilighetene på denne måten, men ja jeg forstår huseiere som ikke tillater dyr pga dette.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Jeg leier fortrinnsvis ut til hundeeiere.

Rett og slett fordi jeg elsker hunder og har hund selv, og syns hjemmet mitt (som jeg skal flytte tilbake til om noen år) skal ha både barn og dyr i seg.

Hun som leier huset mitt har 2-3 små hunder og av og til valpekull, og 2 barn. Hehe..

Jeg husker da jeg og en tidligere kjæreste skulle flytte for oss selv første gang. Vi ringte alle de anonnsene med husleie vi hadde råd til. Vi var på visning etter visning.

Og ingen ville leie ut til oss fordi vi hadde hund.

Når jeg så skulle leie ut huset mitt for et par år siden var jeg bestemt på at KUN hundeeiere (ansvarlige sådanne) skulle få leie.

Da er jo du akkurat som de huseierne du reagerte på, da, bare at du diskriminerer andre veien. :)

Gjest Elastica
Skrevet
Da er jo du akkurat som de huseierne du reagerte på, da, bare at du diskriminerer andre veien. :)

Jeg tror nok ikke det blir noe problem siden de fleste tross alt tenker motsatt. Jeg synes det var en fin ting å gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...