Gå til innhold

Hvorfor husdyr ikke tilatt..?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva i all verden kan være grunnen til at mange, mange boligutleiere ikke ønsker leitakere med husdyr?

Hunder kan bjeffe mye, men de fleste er som regel rolige.. Katter kan bruke blomsterbed rundt omkring som toalett...

Det er de eneste grunnene jeg kan se, og de holder jo ikke mål. Katter som bor i nabolaget eller lenger unna, kan jo også gjøre fra seg på akkurat leietakers eiendom.

Nå har ikke jeg tenkt veldig mye på dette, kanskje jeg plutselig kommer på noen gode grunner etterhvert.

Hvilke grunner tror dere utleiere kan ha?

Jo, allergi er jo en ting. Men "alle" som leier ut bolig har da ikke allergi mot pels.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slitasje og bråk. Hadde jeg leid ut så hadde jeg i alle fall ønsket å leie ut til noen uten dyr (selv om jeg selv er veldig glad i dyr). I tillegg har jo mange borettslag forbud mot dyr.

Skrevet

grunnene som er nevnt + eventuelt allergiske naboer, og diverse..

Skrevet
I tillegg har jo mange borettslag forbud mot dyr.

Borettslag har faktiskt ikke lov til å nekte dyrehold lenger, såframt det ikke er allergikere i samme oppgang.

Skrevet

Heia,ja dt er jo som andre sier her men også det at du vet jo aldri hvor flink den som har dyr, er til å ta seg av dyret..Her i min leil så det ikke ut etter ei ung jente hadde hatt katt.Det var kattedritt oppover veggene,kloremerker i tapeten og det kan jeg si:Jeg hadde heller aldri leid ut til noen som hadde hatt dyr!!Skal ikke ta alle under en "kam" men sånn blir det når noen øddlegger så går det utover resten.

Skrevet

Har du sett hvordan gulvet ser ut hos dem som har f.eks. hund?

Klør mot parkett lager veldig stygge merker. Hunder klorer ofte på døren om de vil inn/ut. Katter klorer også på møbler/vegger/dører/karmer osv.

Så har vi det med urenslige dyr. Enkelte små dyr, som f.eks. rotter, markerer overalt om de får gå løs. Tisser i hjørner og på vegger osv.

Allergi er også en greie.

Og lukt. Hunder lukter ihvertfall veldig. De som har hund merker det ikke selv. Denne lukten kan sitte i veggen en stund.

Bråk er også en greie. Selv om mange hunder ikke bjeffer, så kan ikke utleier vite noe om dette på forhånd. Det er lettere å forby hundehold enn å ha en klausul om at hvis det blir for mye bjeffing må de rett ut. Og det er litt kav for huseier også om noen bare bor der et par måneder igjen før de må ut pga bråk.

Så har vi rasering av hage. Graving i bed, kvisting av hekker og busker.

Jeg har selv hund, og jeg ser hvor mye "skade" det blir på huset mitt av det. Jeg har allerede skiftet ut parketten med laminat, og laminaten, til tross for at den er ganske hard, er blitt temmelig merket av klør den også. Både gatedør og altandør bærer tydelig preg av at hunden skraper på den når den vil inn/ut. Det lukter hund i huset, noe jeg vet fordi gjester har bemerket det (kommer inn, sniff sniff, jasså, du har hund?). Så jeg skjønner veldig godt at folk ikke vil leie ut til dyreeiere.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd hunder eller katter som klorer på vegger eller dører når de vil ut.

Skrevet
Jeg har aldri opplevd hunder eller katter som klorer på vegger eller dører når de vil ut.

Samtlige hunder jeg, foreldrene mine, og vennene mine har/har hatt har gjort dette (klort på døren). Uten at de er lært opp til det, tvert imot har man prøvd å lære dem av med det. Altså løftet en labb og skrapt på døren, ikke stå på bakbena og prøve å grave seg igjennom.

Skrevet

Husker for mange år tilbake da jeg var jentunge, så flyttet jeg og familien inn i en leilighet der en hundeeier hadde bodd i mange år, og det så ærlig talt ikke UT.. Mange av mine venner har i dag hunder som oppfører seg veldig pent og utgjør minimal skade, men bikkja til forrige leietaker hadde klora hull inn i veggen i løpet av de 7 årene han bodde der, og ellers laget kloremerker i parketten. Så de kan gjøre stor skade, men ikke alle hunder/katter gjør slikt.

Skrevet

Det er vel det at det alltid vil være en mulighet for at dyrene sliter og ødelegger ting- du er jo ikke der og kan passe på selv. Min far fikk inn en gal kjerring som fikk flere og flere katter- selv om hun lovde å ikke få flere enn de to hun hadde. ALLE gulv måtte skiftes ut- for de pissa og dreit over alt.

Mange holder nok styr på dyra sine, men jeg hadde ikke giddet å ta sjansen..

Skrevet

Årgh.... hvordan klarer folk i det hele tatt leve uten dyr?

Skrevet

Mange utleiere har nulltoleranse for husdyr. Derfor er jeg foreløpig skilt fra mine to marsvindamer. Men de har heldigvis midlertidig bolig hos mine foreldre. Marsvin verken klorer eller legger fra seg lukt ( så sant en gjør buret rent)..Men skjønner utleierne, de vil sikre seg sin sak i en eventuell tvist som kanskje oppstår etter et leieforhold der dyr har gått bananas på leilighetens inventar.

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

Jeg har en liten kanin i bur jeg, synes kanskje regelen burde vike for meg? :sjenert:

Skrevet
Mange utleiere har nulltoleranse for husdyr. Derfor er jeg foreløpig skilt fra mine to marsvindamer. Men de har heldigvis midlertidig bolig hos mine foreldre. Marsvin verken klorer eller legger fra seg lukt ( så sant en gjør buret rent)..Men skjønner utleierne, de vil sikre seg sin sak i en eventuell tvist som kanskje oppstår etter et leieforhold der dyr har gått bananas på leilighetens inventar.

Min søster sine marsvin tisser overalt med en gang de får komme ut av buret, og den ene av dem elsker å gnage på det nederste trappetrinnet...

Jeg har hatt en kanin som faktisk klorte ganske så bra, og som bæsjet i krokene.

En huseier har ikke mulighet til å vite hvilke dyr som oppfører seg og hvilke som ikke gjør det. Man kan ikke bare ta folks ord på at "neeeida, mitt dyr gjør ikke slikt, neihei". Har man først tatt inn en leieboer er det et kav å bli kvitt vedkommende igjen. Det er mye enklere å bare ha nulltoleranse.

Skrevet

Jo.. lar en gnagere springe rundt i en leilighet så skjønner jeg det jo veldig godt. Hadde jeg selv hatt leieboer ville jeg også hatt nulltoleranse. Som du sier så finnes det gnagere som springer utenfor buret sitt og ødelegger, er ikke alle som er like veloppdragne og ser forskjell på en trapp og en gulerot.

Skrevet
Borettslag har faktiskt ikke lov til å nekte dyrehold lenger, såframt det ikke er allergikere i samme oppgang.

Det er en avveining mellom behovet for huseier og borettslagets ønsker. Og det er slettes ikke bare allergi som er grunn god nok til å nekte noen å ha husdyr!

Skrevet

Jeg har hund, men hadde nok aldri leid ut til folk med dyr. Det er jo absolutt ingen fordeler ved det.

Skrevet
Jeg har hund, men hadde nok aldri leid ut til folk med dyr. Det er jo absolutt ingen fordeler ved det.

Eneste fordelen må være om man sliter med å få leiet ut. Om man tilater husdyrhold, så øker antall potensielle leietakere. I første omgang, selvsagt. I neste omgang kan man da risikere folk som ikke vil leie der fordi det har bodd dyr der.

Skrevet

Jeg skjønner godt at man har det som en hovedregel, av grunner folk nevner over her. Dessuten kan dyrehold skape problemer for framtidige leietakere også, katteallergikere kan bli sykes fordi det har bodd katt i leiligheten tidligere, samme hvor nøye man har vasket. Ellers synes jeg kanskje at så lenge man betaler for den ekstra slitasjen, ødeleggelser osv dyret gjør, burde det jo være greit, men jeg tror at huseiere kvir seg både for merarbeidet og for at det ikke alltid er så lett å kreve inn penger etter at leieforholdet har opphørt, når det går utover depositumsbeløpet.

Vi leier selv og har katt med huseiers velsignelse, og jeg synes ikke katten sliter på leiligheten (vi har egne møbler, det har jo litt å si, for den sliter på og røyter i møblene). Her vi bor er den heller ikke til bry for naboer. Jeg tror jeg ville sett an litt om jeg var huseier selv; hvis leietakerne virket ordentlige og hadde gode referanser, eller om de leide en stund og jeg var fornøyd med dem før de ønsket seg dyr, ville jeg antagelig tillatt noen typer dyrehold. Men det kommer jo an på standarden på leiligheten/huset også, er det slitt fra før er det ikke så nøye, er det nyoppusset og ok møblert, med dyr parkett osv, ville jeg nok ikke tillatt så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...