Weleda Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Skal ha mine foreldre og besteforeldre på søndagsmiddag, men har ikke peiling på hva jeg skal lage! Har en svinefilet i fryseren som jeg kanskje tenkte å bruke, men besteforeldrene mine er veldig tradisjonelle på søndagsmiddager, det skal helst ikke være noe veldig fancy, men noe godt og "gammeldags" med poteter og saus.. Selv er jeg ikke så glad i kokte poteter, så det vil jeg ikke ha. Og så liker jeg litt sterk mat, svinefilet er jo litt tam i smaken. Noen som har gode forslag? Vi liksom ikke ende opp med de gode, gamle kjøttkakene heller, når jeg først skal prøve og imponere på kjøkkenet
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Svinefilet er jo godt kjøtt det, du kan kanskje fylle den med svisker og sopp, surre med bacon og steke i ovn (har ikke peiling på steketid o.l). Så kan du ha enten kokte eller ovnsstekte grønnsaker, en lett saus, eks sjysaus (hjemmelagd) og kanskje potetbåter du råsteker i ovnen med olje, timian og salt (bruk gjerne mandelpoteter med skall)? Jeg synes i hvert fall noe sånt er godt og ikke kjempetraust selv om det er tradisjonelle råvarer. Sterk mat tror jeg jeg ville droppa akkurat denne dagen om besteforeldrene er gammeldagse på det området, jeg har i hvert fall noen svigerfamiliemedlemmer som omtrent ikke spiser løk engang, og chili, hvitløk o.l tror jeg nok ikke de kjøper...
Gjest misa Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Hei. Det hørtes koselig ut. Hva med lammefrikassé? Har ikke prøvd akkurat den oppskriften, men nettstedet har mange gode oppskrifter. Irish stew er også fantastisk godt, og med masse saus. Selv om du ikke liker vanlige kokte poteter ville jeg servert dette til gjestene, evt hatt potetmos i tillegg. Lykke til! -misa
nessi Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg bruker ofte poteter bakt på havsalt i ovnen. De ligner på kokte, men blir mye bere i smaken. Svinefileen blir kjempegod etter å ha ligget i en god marinade (gjerne urter) og stekt med bacon eller spekeskinke rundt.
Weleda Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2008 Lammekjøtt er uaktuelt, siden jeg ikke spiser det selv. Men ditt forslag hørtes veldig godt ut, Nessi! Har du oppskrift på en god marinade? Har tenkt å ha poteter, men råsteke de i ovnen. Da får alle "viljen" sin, de får poteter, og jeg slipper de kokte Noen som har en saus som kan være god til dette?
:-) anna Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Hva med bacalao? Da får du noe litt spicy, mens de får poteter :-D.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå