Gjest Fame Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Vi har alltid vært en jentegjeng på 5-6 stk som har holdt sammen siden vi var 16 (vi er 22 idag), selv om noen av oss har vært utenlands i et år, noen har flyttet til andre deler av landet for å studere osv.. Vi har likevel vært flinke til å besøke hverandre og finne på ting sammen når vi er sammen i hjembyen vår. For halvannet år siden fikk den ene venninnen vår kjæreste og de flyttet sammen ikke lenge etterpå.. Og vi har omtrent ikke sett henne siden. Om sommeren når vi alle var hjemme sammen var vi masse ute å festet sammen, men hun ville aldri være med. Hun har heller ikke vist noen interesse for å besøke noen av oss da vi til vanlig bor litt på forskjellig kant av landet, mens hun er hjemme i hjembyen og studerer der. Vi andre har vært å besøkt hverandre i Bergen, Trheim osv. Hver gang vi er hjemme spør vi henne om hun vil være med ut en kveld, være med på kino, lunsj eller hva som helst, men hun kommer alltid med en fryktelig dårlig unnskyldning eller sier hun rett og slett ikke har så lyst i dag. Hun har ikke vært ute på byen siden i begynnelsen av sommeren. Vi, da spesielt jeg egentlig, er fryktelig lei av å prøve å pleie dette vennskapet når jeg ikke får noenting tilbake! Vi prøver og prøver men hun gidder jo ikke. Og det er egentlig fryktelig synd, for hun var min bestevenninne og vi var sånn en skikkelig god jentegjeng Hun var alltid med på alt før! Gikk aldri glipp av noe. I helgen var vi alle hjemme og alle festet sammen og hadde det skikkelig morsomt, og vi gadd faktisk ikke spørre henne om hun ville være med engang. Hun hadde garantert ikke kommet. Det gjorde hun ikke helgen før da jeg skulle ha fest hjemme hos meg.
Gjest nepa Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Livet er langt, og det går opp og ned. I noen perioder fester en med venner og går mye ut. I andre perioder holder en seg mer hjemme, kanskje sammen med en kjær en vil knytte sterke bånd til. Jeg tror du skal være glad for at det fortsatt finnes jenter igjen i gjengen som vil ut og feste. Noen av disse vil være på fester`n en stund til, andre igjen vil skli fra dere og over til andre prioriterte aktiviteter. Jeg tror dette handler om å bli litt mer voksen, og at denne venninden nå undersøker andre sider av livet enn akkurat festing. Selv var jeg en intens byløve, som "måtte" ut og kikke minst 2-3 ganger i mnd. Så fikk jeg samboer, og nå har jeg uten å være det bevisst, ikke vært på byen siden i februar. Og digger det! Kanskje rockefoten begynner å riste senere en gang, kanskje ikke. Om den så gjør, vil det alltid finnes noen som vil dele disse forlystelser med meg. Jeg forventer ikke at det skal være akkurat de samme personene hele tiden. Nå er jeg endel eldre en deg, men tror det blir mye av det samme likevel. Venner kommer og venner går, slik er livet!
Fortunatus Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 vi er en vennegjeng på fire stk som studerer i trondheim nå alle sammen. Hver fest er vi samlet på og vi finner ofte på mye moro sammen! Vi er der for hverandre, og har det kjempeflott.. Så fikk tre av oss seg kjærester.. Han ene kom ut av skapet (vi er en gutt og tre jenter), så er forståerlig at han tok seg tid å utforske det miljøet), og vi var to andre som også fikk seg kjæreste.. Nå har hu ene venninna vår flyttet inn med kjæresten og vi ser henne ALDRI! Hver uke (ofte flere ganger i uken) spør vi henne om hun har lyst til å være med, men hun er alltid opptatt. Og nå har hun til og med begynt å ignorere oss ute i offentlighet. Hvis dette er måten hun velger å behandle oss etter at denne "fantastiske" kjæresten kom inn i bildet, så kommer vi til å slutte å be henne med på ting. Så jeg vet hvordan du har det, og det er skikkelig leit. En ting er nå hvis livene blir forskjellig og man utvikler seg, men her bor vi i samme by, er 10 min med buss fra meg og henne, og hu og ei anna er praktisk naboer, men hun har aldri tid og så finner hun aldri på ting som vi kan drive med.. Da skjønner vi tegningen..
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Det er et problem som jeg selv har når jeg får meg kjæreste/samboer. JEG personlig pleier den tiden med den "nye" litt for mye istedet for å balansere det mellom henne og kompisene mine. Det du/dere kan gjøre er å på en ålreit måte fortelle henne at dere savner henne og gjerne skulle ønske at hun tilbrakte tid med dere når dere har mulighet også. Vet ikke helt hvordan ellers jeg skal forklare det, men det gikk opp et lys for meg når partneren min gikk "lei" av meg. Leit om det skulle skje deres venninne også.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Vi har alltid vært en jentegjeng på 5-6 stk som har holdt sammen siden vi var 16 (vi er 22 idag), selv om noen av oss har vært utenlands i et år, noen har flyttet til andre deler av landet for å studere osv.. Vi har likevel vært flinke til å besøke hverandre og finne på ting sammen når vi er sammen i hjembyen vår. For halvannet år siden fikk den ene venninnen vår kjæreste og de flyttet sammen ikke lenge etterpå.. Og vi har omtrent ikke sett henne siden. Om sommeren når vi alle var hjemme sammen var vi masse ute å festet sammen, men hun ville aldri være med. Hun har heller ikke vist noen interesse for å besøke noen av oss da vi til vanlig bor litt på forskjellig kant av landet, mens hun er hjemme i hjembyen og studerer der. Vi andre har vært å besøkt hverandre i Bergen, Trheim osv. Hver gang vi er hjemme spør vi henne om hun vil være med ut en kveld, være med på kino, lunsj eller hva som helst, men hun kommer alltid med en fryktelig dårlig unnskyldning eller sier hun rett og slett ikke har så lyst i dag. Hun har ikke vært ute på byen siden i begynnelsen av sommeren. Vi, da spesielt jeg egentlig, er fryktelig lei av å prøve å pleie dette vennskapet når jeg ikke får noenting tilbake! Vi prøver og prøver men hun gidder jo ikke. Og det er egentlig fryktelig synd, for hun var min bestevenninne og vi var sånn en skikkelig god jentegjeng Hun var alltid med på alt før! Gikk aldri glipp av noe. I helgen var vi alle hjemme og alle festet sammen og hadde det skikkelig morsomt, og vi gadd faktisk ikke spørre henne om hun ville være med engang. Hun hadde garantert ikke kommet. Det gjorde hun ikke helgen før da jeg skulle ha fest hjemme hos meg. Det kan være grunner til dette som ikke er opplagte for dere. Depresjon, spiseforstyrrelser, andre problemer osv. Det er ikke normalt at en person bare vender om på denne måten, selv om det er samboer med i bildet. Dette er ikke lett å snakke om, og da er det enklere å bare komme med en og annen unnskylding som ofte kan virke dum og meningsløs.
Stefan Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Noen klarer å balansere venner og kjæreste på en god måte, andre ikke. Slik er det bare. Når noe er nytt, er det naturlig at mye tid blir tilbrakt der, men at man kutter ut venner er ikke noe sjakktrekk, uansett hvor deilig kjæresten er.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg tror ikke man skal forvente at alle venner reiser rundt og besøker hverandre på andre kanter av landet, det er i hvert fall veldig få av mine venninner som har gjort det (jeg har vært den som har studert og bodd mest rundt omkring, mens de har holdt seg i nærheten av der vi vokste opp, så de har jo truffet meg ofte når jeg har vært i barndomshjemmet). Det er nok også slik at ikke alle føler det samme behovet for å dra på byen og feste i perioder - det er heller ikke alle som synes det er en givende måte å være sosial på (man prater jo gjerne ikke så mye). Mulig noen av prioriteringene hennes har med økonomi å gjøre også? Kanskje hun og samboern sparer penger eller har høye utgifter? Ellers mener jeg jo at hun burde takke ja til noen treff om hun ønsker å beholde kontakten med dere. Men det er kanskje ikke så viktig for henne lengre, det hender jo man vokser fra hverandre enten i perioder eller permanent.
Gjest Fame Skrevet 15. oktober 2008 #8 Skrevet 15. oktober 2008 Takk for svar alle sammen! Nå mente jeg det ikke sånn at hun bare takker nei til å gå ut å feste med oss, men det er også snakk om kino, se film hos hverandre, gå en tur rundt i byen eller sånt. Hun sliter nok ikke med dårlig økonomi, for de betaler latterlig lav husleie, de fikk et skikkelig kupp og betaler ikke mer enn 2000 kr i mnd (hun studerer og får studielån, men jobber i tillegg, og han jobber.) Ang. forrige helg så ba jeg henne hjem til meg da vi var flere i gjengen som var hjemme og vi skulle ha et lite jentevors. ETTER jeg ba henne fant hun ut at hun, en venninne av henne og en tredje kamerat at de heller skulle sitte hjemme hos venninnen min også sa hun at vi fikk heller møtes på byen. Jeg sa at de tre var jo selvfølgelig velkomne hos meg, men nei.. Jeg skal prøve å snakke med de andre også kanskje vi kan finne en hyggelig måte å si til henne at vi savner henne på og at vi har lyst til å tilbringe mer tid med henne..
Gjest Portis Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg er mye mindre sammen med venner nå enn før jeg ble sammen med samboeren min. Jeg har ikke krefter til å være overalt på samme tid, jeg trenger mye tid til å slappe av. Det tar på energien å ha en samboer også, iallefall for meg. Vil jo gjerne se en film med ham, finne på noe med ham etc, og da blir det ikke så mye tid igjen til venner.
Gjest Naria Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Kanskje hun rett og slett ikke ønsker å tilbringe tid med dere lenger? Jeg tror jeg hadde tatt hintet, jeg gidder ikke være venner med noen som ikke vil være venner med meg.
Luckyme Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 Det kan være forskjellige årsaker som er grunnen til hun sier nei. Det viktigste er i hvertfall å snakke om dette til henne. Kanske dere vil få ett svar som dere kan godta? Kan det være at hun har problemer med samboeren på dette området? Jeg selv husker fra min tidligere samboer, når jeg var i den alderen, at han mislikte sterkt at jeg skulle møte mine venninner titt og ofte. Det var problemer med å få lov å dra på tur, på cafebesøk, og turer på byen var også ganske problemfylt. Mine venninner var også ganske oppgitt og sure en periode, når jeg hele tiden måtte melde avbud etc. Kanskje deres venninne opplever noe av det samme? Evt burde jo ett vennskap ha ett såpass romslighet, at dere kan si det rett ut til henne at dette irriterer dere, og hun må prioritere dere litt også..
Jade Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Har du prøvd å stikke på uanmeldt hjemmebesøk med film og digg? Sånn bare for å se hvordan hun har det hjemme, snakke litt... Kanskje hun betror seg til deg hvis det er noe hun sliter med. Kanskje hun husker hvor gøy dere hadde det. Så får du hilst på samboeren hennes også. Skyt inn at du skal ha jenteforspill neste helg (f.eks.) og se hvordan hun/han reagerer.
Jigva Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 Hva med å foreslå ting å gjøre som ikke innebærer at hele kvelden blir brukt til det. Er jo gjerne kvelden som er koselig å tilbringe med kjæresten og er gjerne mer herk å dra ut på kvelden enn på dagen. Går også ann å forslå ting å gjøre sammen som ikke tar så lang tid, en rask kaffe i ny og ne, ta følge fra et sted til et annet. Er man sliten og glad i å være hjemme med kjæresten er det kanskje ikke fristende om venninnene hver gang de ser deg absolutt må ta beslag på flere timer av tiden din hver gang. Gamle venninner kan jo være vanskelig slik, de krever mange mange timer hver gang man sees og dersom man prøver å reise hjem litt før så må man gjennom 30 minutter med overtalelser om å bli "bare litt til" Eventuelt, hva om du kommer og henter henne på jobb en dag, uanmeldt. Sier at du gjerne vil ha henne med ut på kaffe, trenger jo ikke vare mer enn en times tid. Eventuelt kjøp en take-away kaffe til deg og henne rett før du møter henne og ta turen til en benk i nærheten og sitte og skravle der.. Det er, om det er virkelig viktig for deg å beholde det vennskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå