Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt verdivurdering av leiligheten min på torsdag. Det kommer en megler hjem til meg. Jeg skal ikke selge og det er megler klar over.

Hva ser hun på? Hva må jeg "gjøre" her hjemme før hun kommer? Hva ser de på ved en verdivurdering? Er det noen papirer jeg må ha klart?

Noen som har peiling? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hva skulle du gjøre? Og hvorfor? Det er ikke noe poeng å bake hveteboller og rundvaske, om det er det du tenker på... Samtidig skader det aldri å ha det ryddig. En "verdivurdering" fra megler er forresten null verdt. Eneste gyldig vurdering er takstmann.

Skrevet
En "verdivurdering" fra megler er forresten null verdt. Eneste gyldig vurdering er takstmann.

Feil. Da vi skulle refinansiere, sendte banken en megler fra et tilknyttet eiendomsmeglerfirma hjem til oss for å foreta en verdivurdering. Ettersom vi mente at megleren satte en for lav verdi, kontaktet vi et annet meglerhus for å få en ny vurdering. Megleren fra dette firmaet satte en ganske mye høyere verdi på leiligheten enn den første, og banken vår gikk med på å legge den høyeste verdien til grunn når den skulle tilby lånebetingelser.

Skrevet
Nei, hva skulle du gjøre? Og hvorfor? Det er ikke noe poeng å bake hveteboller og rundvaske, om det er det du tenker på... Samtidig skader det aldri å ha det ryddig. En "verdivurdering" fra megler er forresten null verdt. Eneste gyldig vurdering er takstmann.

Tusen takk for hyggelig svar! :biggrin:

Jeg forholder meg til det banken sier, og da holder det med en megler. :)

Og nei, jeg hadde ikke tenkt å bake hveteboller og rundvaske.

Skrevet
En "verdivurdering" fra megler er forresten null verdt. Eneste gyldig vurdering er takstmann.

Dette stemmer ikke. En verdivurdering holder for banken. Skal du selge boligen er det derimot en fordel for kjøperen at det er en skikkelig takst. En takst sier noe om tilstanden på boligen, mens verdivurderingen bare sier noe om anntatt verdi.

Skrevet

zia og alison... dere bare antok at det var refinansiering det avr snakk om, det ble ikke skrevet i det første innlegget. det er helt riktig som gjest sier: en vurdering fra megler har ingen teknisk verdi. Skal hun ha en vurdering av andre grunner enn for refinansiering, så er den fullstendig verdiløs.

En megler holder jo bare en våt finger i luften og kjenner hvilken vei det blåser, bare antakelser. Det er derfor zia fikk to forskjellige svar. Og bare DET innlegget beviser jo hvor upålitelige meglerne er.

Skrevet
Og nei, jeg hadde ikke tenkt å bake hveteboller og rundvaske.

Dumt av deg. Meglere er lettlurte, og en bakst vil nok få megleren til å legge på etpar hundre tusen...

Skrevet
zia og alison... dere bare antok at det var refinansiering det avr snakk om, det ble ikke skrevet i det første innlegget. det er helt riktig som gjest sier: en vurdering fra megler har ingen teknisk verdi. Skal hun ha en vurdering av andre grunner enn for refinansiering, så er den fullstendig verdiløs.

En megler holder jo bare en våt finger i luften og kjenner hvilken vei det blåser, bare antakelser. Det er derfor zia fikk to forskjellige svar. Og bare DET innlegget beviser jo hvor upålitelige meglerne er.

Banken skal vurdere om jeg får hele lånet for leiligheten som vi (jeg og min x) var to om å ta opp. Når banken sier det holder med en verdivurdering fra en megler, er det det jeg forholder meg til.

Og jeg skal fortsatt ikke bake. Skal sette frem et brett med pjoltere som jeg og megler kan kose oss med mens leiligheten blir vurdert.

Skrevet
Banken skal vurdere om jeg får hele lånet for leiligheten som vi (jeg og min x) var to om å ta opp. Når banken sier det holder med en verdivurdering fra en megler, er det det jeg forholder meg til.

Og jeg skal fortsatt ikke bake. Skal sette frem et brett med pjoltere som jeg og megler kan kose oss med mens leiligheten blir vurdert.

Pjoltere? Ikke rart verdivurderingene blir som de blir... Ta på deg en gjennomsiktig neglisje, også, så kanskje du i morgen kveld sitter med en bolig "verdt" 9 millioner...

Og du? Få inn i hodet at det jeg har snakket om ikke har noe med refinansiering å gjøre, men ekte verdivurderinger, de eneste som IKKE krever ekte vurderinger er bankene. Forstå det den som kan,

Skrevet

Hun er vel da interessert i at verdivurderingen blir lav, i og med at det er snakk om at hun skal ta over hele lånet?

Server ren hjemmebrent, gris ut leiligheten, påpek at det er iskladt om vinteren og at rottene strømmer til fra alle kanter.

Skrevet
Dumt av deg. Meglere er lettlurte, og en bakst vil nok få megleren til å legge på etpar hundre tusen...

Noen urtepotter på kjøkkenbenken så smeller de til med et par til.

Skrevet
Noen urtepotter på kjøkkenbenken så smeller de til med et par til.

:jepp:

Skrevet

Neglisje, sprit og urtepotter er kjøpt inn. Tenker å plukke med meg en pose hveteboller fra Rema på vei hjem fra jobb i dag. Tenker dette blir bra jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...