Gjest Piffi Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Hallo på dere, Nå håper jeg dere kan hjelpe meg med noe som sikkert mange har en løsning på,føler meg nesten dum som spør... Jeg bor sammen med kjæreste og svigerfar, midlertidig. Bor her så og si gratis, så prøver å "betale for meg" ved å vaske og ordne litt da vettu Både kjæresten og svigerfar jobber mye i bilverksted, så når de kommer hjem slenger de seg ned i sofaen i de skitne klærne.. Vask av sofaen kan jeg bare glemme, men pynteputene som er (skal være) beige er så stygge og skitne at FY! Noen av de har glidelås på putetrekket så det kan jeg jo bare ta av å vaske. Men er noen litt større puter, som er sydd igjen, kan jo sprette opp og vaske for å så sy igjen, men det høres ikke ut som noe jeg tør å begi meg ut på, ikke ofte jeg har holdt i ei nål for å si det sånn.. Så mitt spørsmål er som følger: Hvordan kan jeg få vaska disse putene? Kanskje et utrolig dumt spørsmål, ikke vet jeg.. Men kan vel kanskje ikke putte disse i vaskemaskina akkurat? Vet ikke hvor effektivt det blir å bruke klut og såpe for å "vaske overflatene", da de er såpass skitne og da blir det vel bare mye såperester inne i putene.. Er ikke no baljer eller badekar her heller, ellers kunne jeg kanskje lagt de i såpevann og bare vann til slutt.. Pluss at jeg kan jo ikke heller reise ut og kjøpe nye, særlig siden vi bare bor her sånn midlertidig, pluss at putene er i samme mønster som sofaen, så er nok noe svigerfar vil beholde. Og JA de er såpass møkkete at de kan snart ikke kalles beige lenger! Selvfølgelig ikke noe jeg absolutt MÅ gjøre, men har følt for å gjøre det lenge siden de er så fæle. Veldig mye tekst for en liten filleting, men til de som har giddet å lese så langt: Noen råd?? =)
Gjest Piffi Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Har forresten søkt litt rundt, og funnet ut at pynteputene kan vasket i vaskemaskin, men leste på et forum om ei som gjorde det skrev at "puten ble ikke den samme for å si det sånn".... hmmm. *redd for å ødelegge putene til svigerfar*...
hufsa! Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Heia,regner med at svigers sjønner at det er superkrekslig med de skittene putene,he he.Jeg ville kasta de i maskinen på 30 grader med milo.De blir nok ikke like fine etterpå men litt reinere iallefall og lukter en smule bedre.Derfor sier jeg:aldri kjøp puter som ikke trekket kan tas av på.he he.Men mannfolk vettu ;-))
Mosefruen Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 kommer velidig ann på innmaten i putene om det smart å vaske de i maskina. Ofte blir inmaten helt herpa av vaskemaskin. Jeg ville heller ha kjøpt nytt trekk og hatt utenpå jeg, med glidelås så det kan vaskes
hufsa! Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 kommer velidig ann på innmaten i putene om det smart å vaske de i maskina. Ofte blir inmaten helt herpa av vaskemaskin. Jeg ville heller ha kjøpt nytt trekk og hatt utenpå jeg, med glidelås så det kan vaskes Ha ha det ville ikke jeg,jeg ville brent de og kjøpt nye fine på kid som er innmat i og med glidlås ;-)) men ikke enkelt med svigers som sikkert skal ha de så lenge sofaen lever.
Gjest Piffi Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Takk for gode råd!!!!! Hehe joa han er nok enig i at de ser grusomme ut men sia han ikke gjør no med det så tør jeg ikke gjøre no drastiske greier :gjeiper: Han er sjeldent hjemme, er alltid ute og farter, så bruker stedet her kun for å sove og spise litt.. (Nettopp derfor jeg driver og vasker ned hele greia her, sia det ikke er ordentlig gjort siden.. ehh noen gang! ) Så ja - hadde det vært MIN pappa så hadde jeg nok kasta de eller slengt de i vaskemaskina nesten uten å spørre, men man er liksom litt mer forsiktig når det er pappa'n til kjæresten min... Han setter veeeldig pris på at jeg ordner og styrer her, men er alltid redd for å gå for langt... (soooom å ødelegge pynteputene hans ) Men spørs om jeg bare skal slenge de i vaskemaskina og håpe på det beste:) Og hvis putene kommer ut igjen i anna form enn når de gikk inn, så får jeg bare reise ut å kjøpe noen lignende puter Nok en gang - tusen takk!! Skal fortelle hvordan det gikk!
Gjest Piffi Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 ehh forresten, en ting til, som jeg har lest et anna sted her inne, da om vask av hodeputer... Bør jeg følge dissa rådene ved vask av pynteputene også kanskje? * Skal jeg brette de og knyte med ei skolisse? * Skal jeg slenge inn noen tennisballer? Putene er ikke så "puffy" så tennisballer er kanskje unødvendig, men knytinga kan kanskje gjøre sitt til at innmaten holder seg på plass? Takk takk takk - jeg har lært så mye de siste dagene etter jeg oppdaget denne utrolige siden (hvordan fant jeg ut ting før????? :gjeiper: ) så nå skal jeg registrere meg her og ha kvinneguiden som startside
hufsa! Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 ehh forresten, en ting til, som jeg har lest et anna sted her inne, da om vask av hodeputer... Bør jeg følge dissa rådene ved vask av pynteputene også kanskje? * Skal jeg brette de og knyte med ei skolisse? * Skal jeg slenge inn noen tennisballer? Putene er ikke så "puffy" så tennisballer er kanskje unødvendig, men knytinga kan kanskje gjøre sitt til at innmaten holder seg på plass? Takk takk takk - jeg har lært så mye de siste dagene etter jeg oppdaget denne utrolige siden (hvordan fant jeg ut ting før????? :gjeiper: ) så nå skal jeg registrere meg her og ha kvinneguiden som startside He he da er mi 2.Det var godt.Ja,knytt igjen å se om det hjelper..
Gjest Piffi Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Hallo igjen, jeg tok det faktisk sånn delvis opp med svigerfar jeg Så nå skal jeg sprette opp putene og vaske putetrekket, så ska mor hans sy igjen, siden jeg glatt innrømmer å ikke ha peiling på sånt no... Så da ordna det seg jammen til slutt alikevel da:) igjen - takk for gode råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå