Gå til innhold

Julegavepenger til barna

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nala_*
Skrevet

Vet ikke om det er lov, men jeg startet en tråd på julerommet uten å få respons, så jeg starter en her også i håp om større respons. :)

Hvor mye penger gir dere til barna deres for at de skal kunne kjøpe julegaver til vennene sine? Hvor gamle er barna?

Vår datter (15) vil gjerne gi venninnene sine gaver til 3-400 kroner pr stk. Det synes vi er altfor dyrt, så det er vi ikke villige til å finansiere. Hun må tjene litt egne penger for å få råd til så dyre gaver. Vi har selv en max grense på 200 kroner til venner og familie (mer til egne barn såklart). Men jeg er usikker på hvor mye vi bør gi til å dekke inn en del av julegaveutgiftene hennes. Hun har 4-5 nære venninner, pluss en hel drøss med mindre nære venninner. Og så har vi jo en sønn (11) som også skal gi gaver til vennene sine. Vi flyter ikke akkurat over av penger, og i desember så går jo mye bort til julemat, julekalendere, juleklær osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre to eldste barn på 14 og 12 år, gir gave til en venn hver til en verdi av 50-100 kroner. Dette betaler de selv fra sine lommepenger. :)

De yngre gir ikke til venner.

Barna våre får 200,- til å kjøpe gaver til sine søsken. Til oss foreldre/besteforeldre etc - lager de noe/tegner noe. I fjor fikk vi gavekort på 3 kvelder barnevakt fra 14 åringen; gjett om vi satt pris på den gaven. :)

Skrevet

3-400 til venninnene høres helt vilt ut. På den alderen tror jeg at jeg ga for kanskje 200 til min nærmeste venninne, for ca 100 til et par til. På videregående ga jeg for 2-300 til min nærmeste venninne, og fremdeles ca 100 til de andre. Det var vel omtrent det samme jeg fikk fra de også.

Tror jeg ville gitt 1000-1500 som skal dekke alle gaver (dvs. venninner, foreldre og søsken.)

Skrevet

1000 - 1500 som hvert barn skal bruke på å gi bort gaver for, synes jeg var mye.

Skrevet

barnet på 9 får kjøpe noe til far, stefar som jeg betaler for. så lager vi julegaver sammen for resten av familie (besteforeldre..mm. Men venner gir de ikek til hverandre enda. Phuh.. :)

Husker når jeg var yngre så ga jeg til nærmeste venninner...men det var svært lite man brukte. Mer som en oppmerksomhet.

Men om hun bruker egne oppsarte midler, må hun veie seg selv og det er kansje lettere for henne å skjønne om hun vil bruke så mye eller ikke.

Blir mye snømåking!:) Om det blir snø...haha

Skrevet
3-400 til venninnene høres helt vilt ut. På den alderen tror jeg at jeg ga for kanskje 200 til min nærmeste venninne, for ca 100 til et par til. På videregående ga jeg for 2-300 til min nærmeste venninne, og fremdeles ca 100 til de andre. Det var vel omtrent det samme jeg fikk fra de også.

Tror jeg ville gitt 1000-1500 som skal dekke alle gaver (dvs. venninner, foreldre og søsken.)

Ville du fortsatt gitt så mye dersom du visste at foreldre og søsken ville få en symbolsk gave, som et par sokker eller en sjokolade, mens resten av pengene gikk til luksusgaver til venninnene?

Skrevet

Da jeg var lita fikk jeg vel 50 kroner å gi pr. julegave til venninner. Hvis jeg ville gi mer, måtte jeg ta av mine egne oppsparte midler.

Til mine to nærmeste venninner kjøpte jeg for 100 kroner.

300 - 400 kr pr venninne syntes jeg i hvertfall var mye.

Skrevet
Ville du fortsatt gitt så mye dersom du visste at foreldre og søsken ville få en symbolsk gave, som et par sokker eller en sjokolade, mens resten av pengene gikk til luksusgaver til venninnene?

Overhodet ikke. Nå tok jeg utgangspunkt i meg selv, på den alderen ga jeg mor og far (og stefar) gaver for kanskje 300 kroner (i tillegg til evt. hjemmelagede gaver, men det hadde jeg vel stort slett sluttet med da jeg var 15), av og til sammen med min bror, av og til ikke. Tilsvarende sum til min bror. Da hadde jeg vel 3-400 kroner igjen å bruke på venninner. Og så regnet jeg med at hun kanskje trengte litt mer siden dette er over 10 år siden.

Hvis hun har tenkt å bruke alle disse pengene på venninnene blir det jo noe helt annet.

Skrevet

Oi, det var mye!!!!

Jeg har ikke barn selv, men samboeren og jeg har satt ca 250 kr pr/pers. Dette gjelder både jul og bursdag. Vi har 3-4 vennepar som vi "bytter" gaver med til jul. 3-400 kroner er derfor skyhøyt i min verden, og hvertfall når de bor hjemme og ikke er gamle nok til å jobbe og tjene penger selv.

Jeg ville kanskje gjort avtale om at de skulle fått eks 500 kr til venninnegaver, dersom de klarte å spare opp det samme selv. Så gitt dem 500 kr til familiegaver (søsken, mor og far), og skrevet navnet dems på gavene fra oss til besteforeldre, tanter og onkeler osv.

Skrevet

da jeg selv var barn fikk jeg mellom 500- 1000 kr å kjøpe gaver for.. desse pengene skulle rekke til alle besteforeldre, foreldre, søsken og venner. dette holdt til det alle ønsket seg, og jeg klarte å finne flotte gaver billig..

Skrevet

3-400 pr. venn, ikke aktuelt her. Det er den summen jeg har som grense til mine tantebarn og andre familiemedlemmer. De får gi 50-100 kroner samt gaver til oss voksne og søsken. Halvparten får de av oss etter å ha jobbet inn en del av beløpet og resten må de ta av egne sparepenger sånn at de får se hva ting koster. Å få 1000-15000 av meg til jul er uaktuelt, for med tre barn såblir det nesten 3-4500 kroner. Jeg er ikke tilhenger av å dytte på dem penger til alt de vil ha, noe må de være med å betale/spare til selv.

Gjest Gjest_Bolla Pinnsvin_*
Skrevet

Julegavepenger??

Her i huset må de bruke egne penger hvis de vil kjøpe gaver til venner, det syns jeg da er helt naturlig! Har ikke hørt noe om at vennene får penger hjemme til sånt, heller, da er jo ikke gavene egentlig fra dem...

Skrevet

Min 15-åring får 200 kr til å kjøpe for til venner. Utenom det gir han kun til 3 i familien. Tilsammen får han da 500 kr. Det synes jeg er mer enn nok.

Skrevet

da jeg var 15 hadde jeg oppsparte penger til å kjøpe til vennene mine for, jeg kjøpte vel for ca 200 til min aller bestevenninne, og 50-100 til resten.

Å kjøpe gaver til 3-4-500 til sine venner når man er 15 år er helt utenkelig for meg, det tror jeg de færreste gjør med mindre de er rike?

Hva med å foreslå at hun også lager noe til dem, kort eller noe slikt i tillegg til en mye billigere gave? :)

Skrevet

Vi fikk 1000 kr hver til å kjøpe til venner og familie. Det skulle da rekke til 3 søsken + foreldre, evt besteforeldre og veninner. I tillegg brukte jeg av egne sparepenger. Dette kan ha vært fra 13-14 års alderen, men husker ikke helt.

Husker jeg satt pris på å få noe penger, sånn at jeg kunne gi ordentlige gaver til de jeg ville.

Mange ting er billigere i dag enn da jeg var yngre, så jeg er ikke så sikker på at dagens unge trenger noe særlig mer enn det vi brukte den gangen.

Skrevet

Min datter på 11 gir til alle jentene i klassen (6 stk) pluss ett par til. Vi er alltid ute og kjøper sammen, og finner bestandig flotte gaver under 50 lappen.... Tror/håper hun blir mer besvisst på hva pengene går til når hun selv er fornøyd med disse billige funnene våre:)

I tilegg storkoser vi oss sammen på julegaveshopping:)

Gjest Gjest_Nala_*
Skrevet

Så godt å lese at andre også har begrensninger på julegavepenger som står litt i stil med det vi har tenkt.

Planen er å gi henne 500 kroner til gaver, og si at resten må hun tjene selv ved enten å gjøre ekstra husarbeid hos oss eller aller helst være barnevakt for andre. Jenta er svært opptatt av venner, og svært lite gavmild overfor familien. Vi venter ikke at hun skal gi oss dyre gaver, men føler det blir litt feil når hun vil bruke flere hundre kroner på vennene, mens vi antakelig får en pose twist.

Huff, nå høres jeg grådig ut! Hun hadde ikke trengt å gi oss noe som kostet penger i det hele tatt. Vi hadde blitt kjempeglad for noe hun hadde laget selv. Eller en litt mer personlig gave enn twistposen. Hadde hun lagt ned litt omtanke i gaven hadde jeg blitt rørende glad over en pynteting fra Nille til 30 kroner... Om dere skjønner forskjellen?

Hun trenger forresten ikke kjøpe gave til besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Der skriver vi hennes navn på lappen fra oss alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...