Gå til innhold

Hvor mye koster bryllupet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at mange bruker masse penger og tid på å planlegge bryllupet. En seremoni og en fest som varer en dag.

Hvor mye bruker du på ditt bryllup? (Tid og penger)

Hvorfor er det verdt å bruke så mye på en eneste dag?

Nå tråkker jeg nok i vepsebolet her, men jeg er veldig nysgjerrig på dette. Mine valg og prioriteringer ville vært veldig annerledes. Hadde vært interessant å vite hvordan andre tenker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Dette er å tråkke rundt i vepsebolet her inne ja, hehe.

Vi bruker ca. 100 000 på vårt, 60 gjester, middag på hotell. Hvorfor? Aner ikke...

Når vi begynte planleggingen så skulle det være enkelt, men så tok det av. Ikke på grunn av oss selv, men med en gang noen i familien hørte bryllup bli nevnt så var det en del forventninger som kom med en gang. Om det er riktig å følge de? Sikkert ikke, men det å gå imot alt og alle kan være litt trist det også.

Hvis man vil gifte seg så kan man jo bare planlegge alt sammen, sjekk ut kirker, lokaler, mat, blomster, kjoler, dresser og hele pakka. Rot litt rundt med det en stund, også blir man lei og vil ha noe enklere.

Jeg skulle ønske meg noe enkelt nå, men det er litt seint. Bryllup er rare greier, helt enkelt.

Skrevet

Vi kommer nok til å bruke godt og vel over 100 000 kr på vårt bryllup. Er det galskap? Jo, det er kanskje det, for det er jo tross alt snakk om masse masse penger... Men for oss så blir dette riktig.

Vi kommer ikke til å bruke mer enn nødvendig penger på dilldall (servietter, pynt o.l.), men vi kommer til å bruke mye penger på god mat, fri bar, en dyktig fotograf, å invitere alle de vi har lyst å ha der (over 100 stk), flotte gifteringer, musikk i vielsen og ikke minst en etterlengtet bryllupsreise. Alle disse tingene er noe av det vi synes er viktige og som vi er villige til å bruke penger på...og dette er også ting som fort kan koste mye penger. Derfor blir vårt bryllup såpass dyrt.

Og så vil det selvfølgelig gå penger til obligatoriske ting som antrekk, frisør, lokale, kirke og lignende... :)

Jeg har full forståelse for at alle ikke ønsker å bruke like mye penger på et bryllup, men dette er det vi har lyst til og derfor så har vi valgt å gjøre det sånn...enkelt og greit :)

Skrevet

Den dagen jeg skal gifte meg, så blir det rådhuset og en fin middag ute på byen - billig og enkelt.

Så legger vi heller pengene på en skikkelig bryllupsreise.

Vi er begge enige om at det er liten vits i å bruke masse penger på å feire ett bryllup - det viktigste er å feire ekteskapet og ha mulighet til å kose oss sammen.

Skrevet

Foreløpig budsjett ligger på 250 - 300 tusen og rundt 100-150 gjester regner jeg med at det blir. Dette er kun rundt regnet for det er jo fortsatt litt under to år til vi gifter oss.. men vi er begynt å spare.

Vi vil gjerne ha en super flott dag, en skikkelig festdag hvor vi feierer med alle våre venner og nære familie at vi endelig har giftet oss og vi vil ha en stor flott super fest hvor alle koser seg med god mat, fri bar og har det bare helt topp.

Det er jo ikke bare en festdag for oss, men for hele familien som blir linket sammen.

Jeg har ikke vondt for å si at vi skal bruke mye penger denne dagen. Vi jobber og sliter for disse pengene og da syns jeg at vi fortjener å bruker litt på oss selv og ha en super dag! :ler:

Skrevet (endret)

Jeg har gnikket og gnidd på pengesekken. Jeg prøver så godt jeg kan å holde det til 50 K, men klarer det ikke. Selv med gratis lokale og alkohol seperat fra budsjettet. Ting koster så mye! Og man øsnker jo å ha den største feiring av hveandre som noensinne vil være. Er jo bare engang. Og man vil føle seg litt "konglig" den dagen. Live musikk, god mat og drikke i mengder. Vil jo at alle skal ha det gøy!

Budjsettet er på ca 57 K nå...og det er lenge igjen til bryllupet :(

edit:

PS

Vi blir 47 gjester, om alle takker ja. Adult reception og Black Tie.

Endret av sashadelenn
Skrevet
Den dagen jeg skal gifte meg, så blir det rådhuset og en fin middag ute på byen - billig og enkelt.

Så legger vi heller pengene på en skikkelig bryllupsreise.

Vi er begge enige om at det er liten vits i å bruke masse penger på å feire ett bryllup - det viktigste er å feire ekteskapet og ha mulighet til å kose oss sammen.

Sånn ville vi også valgt det. Skal vi bruke 100.000 kroner ville vi nok valgt å bruke det på en lang og deilig bryllupsreise.

Skrevet

Vi har et relativt lite budsjett (50 000) i forhold til de inviterte (ca 120), men selvsagt er det mye penger. Vi kjøper inn og lager maten selv, handler vin på tax-free og i Sverige, og nære venner tar med kaker, og vi har f.eks. ikke leid inn fotograf. Det er kanskje ekstra strevsomt når vi gjør så mye selv, men jeg føler jeg har kontroll. Og jeg føler ikke at vi sløser, selv om det selvfølgelig går litt penger på pynt og fjas og slikt... :)

Men som noen sier her over, det er ikke bare en fest for oss - det er for hele familien. Og vennene. I min familie møtes vi sjelden alle sammen til andre anledninger enn de store - bryllup og gravferd, og en og annen 50- og 60-årsdag. Vi er spredd over hele landet, og det er en hyggelig "plikt" å invitere alle. Det er verdt å bruke penger på å samle storfamilien. Dersom ingen hadde gjort dette, ville kontakten ha blitt mye mindre oss imellom.

Og selvfølgelig synes vi det er stas å gi vennene våre en real fest. Men jeg liker godt å gjøre mye utav anledningene som byr seg i livet, benytte enhver sjanse til å gjøre ekstra stas på positive ting, markere både små og store anledninger, som jeg tror beriker livet i lengden. I allefall hvis man har lyst og overskukdd.

Skrevet

Vi kommer til å bruke omtrent 20 tusen tror jeg. Blir endel timer som går med til sying, ordning osv. men det synes jeg er litt koselig.

Hos oss blir det ca 25 til middag og uante mengder folk til fest etterpå.

Skrevet

Vi kommer paa rundt 60 000 for alt til 70 pers. Vi har valgt noen billige loesninger som ingen forlovelsesringer, billig lokale, ikke leie fancy biler osv. Dette inkluderer klaer til ham men ikke til meg, kjolen min har sitt eget, lille og ikke minst hemmelige budsjett :fnise:

Gifter oss i UK hvor ting er billigere enn hjemme, men loenningene er jo ogsaa mindre. Og her bruker de fleste langt over 100 000 paa et bryllup.

Det er innmari vanskelig aa holde seg innenfor dette, kunne glatt ha brukt det dobbelte om vi kunne... Vi har heldigvis talentfulle venner som gjerne vil bidra paa hvert sitt hvis (musikk, bake bryllupskake, transport, filming) og dette hjelper aa dra ned kostnadene betraktelig.

Men bryllup er ingen billig sak, det er helt sikkert!

Skrevet

Jeg har ikke vondt for å si at vi skal bruke mye penger denne dagen. Vi jobber og sliter for disse pengene og da syns jeg at vi fortjener å bruker litt på oss selv og ha en super dag! :ler:

Skrevet

Christal....jeg skulle svare deg...men gikk ikke helt, helt enig i deg altså...

Skrevet

Hei

Vi har et budsjett på 500 tusen foreløpig , mange vil kansje syntes det er litt mye men det er veldig normalt i familien vår , pluss at jeg vil ha det så fint som mulig når det gjelder lokasjon middag lokal kjole osv alt teller og det KOSTER men men det er min dag:) eller vår dag da :gjeiper: så vi skal ha det akkurat som vi ønsker.. men det beløpet er også innkludert 1 måndes luksus bryllups reise :)

Ps vi har ca 350 gjester STOR familie har vi begge :)

Skrevet

Vet du ... jeg er såå enig, her jobber man og sliter dag ut og dag inn... begge har full jobb og tjener bra, så hvorfor ikke....

Vi har iallefall bestemt at dette blir rett for oss - unne hverandre og familiene våre, ikke minst alle vennene en flott dag som kan huskes.... det fortjenes...

Signerer :jepp:

kunne ikke sagt det bedre selv:)

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet

Jo jeg syntes jeg rett og slett fortjener det ,forde vi jobber som bare det får å spare til det som vi har ønsket oss leeenge.

Skrevet
Saken er vel ikke om man fortjener å bruke pengene på seg selv eller ikke?

Men om jeg hadde jobbet hardt og tjent opp 500 000 ekstra ville jeg heller kjøpt meg en hytte eller en båt, eller tatt et friår og sett verden sammen med den nye mannen min...

Blir man ikke litt bitter og lei dagen derpå, når alt er over?

Jeg tenker akkurat som deg!

Joda, det hadde vært fint å ha en flott fest sammen med familie og venner. Men det kan man få for under 10.000 kroner. Hvis man har billig hjemmelaget mat, låner en gymsal eller et grendehus for en symbolsk sum, lar gjestene kjøpe egen drikke osv osv. Festen hadde garantert blitt like hyggelig, bare ikke like fancy.

Hadde jeg hatt så mye penger til overs ville jeg prioritert dem helt annerledes enn å svi bort alt på en eneste dag.

Skrevet
Saken er vel ikke om man fortjener å bruke pengene på seg selv eller ikke?

Men om jeg hadde jobbet hardt og tjent opp 500 000 ekstra ville jeg heller kjøpt meg en hytte eller en båt, eller tatt et friår og sett verden sammen med den nye mannen min...

Blir man ikke litt bitter og lei dagen derpå, når alt er over?

Skjønner hvordan du tenker, men for meg er det ikke slik. Kanskje pga at jeg har en stor familie, som er glad i å møtes under slike feiringer? Vi blir alltid invitert til alle de andre, og synes det er flott, og nå er det vår tur til å stå for kalaset.

500 000 kr er vel ganske overdrevent, forresten, det er vel ikke så mange av oss "vanlige" mennesker som har så mye å legge i et bryllup. Selv går vi for grendahus-løsningen, med selvlaget mat. Men de max 50 000 for mat og drikke og fest til 120 av våre nærmeste, mange som vi sjelden ser pga at de bor langt unna, det synes jeg er en svært god investering. Vi kunne tatt 50 000 selv og stukket på en heidundrande bryllupsferie, men vi dropper bryllupsreise og bruker alle pengene på festen.

Hvis vi ikke hadde hatt stor omgangskrets og stor og nær familie, hadde vi sikkert ikke laget en stor fest. Men jeg føler meg svært heldig når jeg har så mange mennesker i omgangskretsen, de betyr mye for meg, mer enn en lang bryllupsreise eller en ny bil, el.l.

Skrevet

Vi har et litt mer nøytralt syn på tingene enn mange, men kommer likevel til å bruke ca 70.000 (ikke inkl bryllupsreise).

Vi prioriterer å bruke penger på det som vil skape minner (mange gjester, mat, drikke, fotograf), og nedprioriterer penger til ting som ikke varer mer enn 1 dag (kjole, blomster, dress, pynt).

Jeg har også troen på at dersom man sjekker priser og tenker nøye gjennom detaljene, kan man komme billigere ut av det. F.eks skal vi selv dykke etter kamskjell til forretten slik at vi slipper utgifter til det. Kjole og dress kjøpes på ebay, brukt, eller i USA via noen vi kjenner. I stedet for blomster bruker vi mye stearinlys og kubbelys i lokalet. Etc etc.

Når det er sagt. Ja, det kommer til å være verdt 70.000kr å samle alle vi er glade i, spise og kose oss, danse og le en hel dag. Inkludert i budsjettet vårt er forresten også en grillfest for alle vennene vi ikke har plass til å invitere på selve dagen. Altså enda flere gode minner inkudert i prisen.

Skrevet

Vi brukte ca. 60.000. Mye penger for meg, og jeg kunne i utgangspunktet ha tenkt meg noe mindre, men jeg er veldig glad for at vi gjorde det. Det ble mye bedre enn jeg hadde tenkt faktisk. Jmf. den andre diskusjonen om dette, så har jeg ikke så fryktelig dårlig samvittighet heller, selv om det er mye penger å bruke på én dag. Jeg vet at jeg gir jevnlig til gode formål, og om det ikke hadde vært for bryllupet ville vi aldri hatt 60.000 å bruke (siden jeg tok meg en deltidsjobb for å spare opp).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...