Gå til innhold

Hva skal jeg si til megler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

du kan jo ringe banken din og si du vil ha en verdivurdering.dette koster ikke noe etter det jeg har hørt.

Skrevet
Når det gjelder dette med takstmann og megler og takst er dette noe som praktiseres forskjellig i forskjellige byer. I Trondheim lager takstmenn en rapport som sier hvordan tilstand huset er i. Skal man ha en verdivurdering er det megler som setter denne. Taksmenn gir ingen verdivurdering. Altså en helt annen praksis enn det som er beskrevet over. Altså er det meglere som brukes til denne jobben i Trondheim.

Megler gir verdivurderinger, men denne i seg selv er ofte ikke nok for å få f.eks godkjent lån fra banken. Da trenger man takst - noe som kommer fra takstmann. Det du beskriver over er teknisk takst. Lånetakst er noe annet og det får man samtidig med en verditakst. Alle takster settes av takstmann. Megler kan altså gi verdivurdering, men det er opptil hver enkelt (og hver enkelt bank) om man synes dette er nok, da denne som oftest ikke er helt objektiv og de fleste meglere ikke er i stand til å måle fukt f.eks, noe som har ganske mye å si - også når det gjelder verditakst...

Skrevet
Megler gir verdivurderinger, men denne i seg selv er ofte ikke nok for å få f.eks godkjent lån fra banken. Da trenger man takst - noe som kommer fra takstmann. Det du beskriver over er teknisk takst. Lånetakst er noe annet og det får man samtidig med en verditakst. Alle takster settes av takstmann. Megler kan altså gi verdivurdering, men det er opptil hver enkelt (og hver enkelt bank) om man synes dette er nok, da denne som oftest ikke er helt objektiv og de fleste meglere ikke er i stand til å måle fukt f.eks, noe som har ganske mye å si - også når det gjelder verditakst...

Dette fungerer altså ulikt i forskjellige byer. I Trondheim får man en takstrapport fra takstmann som megler bruker som grunnlag når man gir en verdivurdering. Jeg vet at dette praktiseres forskjellig i Oslo og Trondheim. Takstmann gjør ingen vurdering av pris da dette er avhengig av marked og beliggenhet. Det er det altså megler som kan, og som gjør vurderingen med utgangspunkt i takstmannens rapport. Altså forskjellig fra Oslo. Hvordan praksisen er i andre byer vet jeg ingenting om.

Skrevet
Dette fungerer altså ulikt i forskjellige byer. I Trondheim får man en takstrapport fra takstmann som megler bruker som grunnlag når man gir en verdivurdering. Jeg vet at dette praktiseres forskjellig i Oslo og Trondheim. Takstmann gjør ingen vurdering av pris da dette er avhengig av marked og beliggenhet. Det er det altså megler som kan, og som gjør vurderingen med utgangspunkt i takstmannens rapport. Altså forskjellig fra Oslo. Hvordan praksisen er i andre byer vet jeg ingenting om.

Jeg bor i Trondheim, har vært i kontakt med takstmann, og de sa at de kan sette både teknisk takst og markedstakst (vi skal skilles, og skal bli enige om utkjøpspris, ønsker å gjøre det fort og enkelt, og ha færrest mulig mennesker involvert. Derfor ble jeg ganske lettet da jeg ringte takstmann og fikk denne informasjonen).

Skrevet

Hvorfor skal TS bruke penger på en verdivurdering, når mange meglere gjør dette gratis?

Skrevet
Hvorfor skal TS bruke penger på en verdivurdering, når mange meglere gjør dette gratis?

Helt greit, men bruk da for Guds skyld de som gjør det gratis - ikke ring andre og ljug på deg en gratis tjeneste.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Har aldri hørt om noen som betaler for å få en verdivurdering .. det er kun hvis man ønsker takstmann.

Jeg har hatt meglere hjemme for verdivurdering ved tre forskjellige tilfeller. Jeg var ærlig og sa at jeg ikke har bestemt meg for om jeg vil selge eller ei .. Det var ingen problemer - fikk gratis skiftlig verdivurdering fra alle 3. Det er endel av servicen deres - de tjener visst penger nok utenom dette.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Min samboer (og vordende ektefelle) ønsker å kjøpe seg inn i boligen min. For å få riktig takst, tenker jeg at vi bør trekke et gjennomsnitt av flere megleres verditakst. Hva skal jeg si til megler?

1) Skal jeg si det som det er, at det dreier seg om et innkjøp? Må jeg (vi?) i såfall betale for verdivurderingen? (Da blir det jo fort dyrt, tenkte jo å kontakte mange meglere?)

2) Kan jeg stole på at meglers verditakst er uavhengig av innkjøpssituasjonen? Vil megler sette lavere takst fordi han/hun likevel ikke får noen provisjon av salget?

3) Hvis jeg ikke sier noe om situasjonen, men later som at jeg vil legge boligen ut for salg på det åpne markedet, vil megler da kanskje sette en litt for høy takst, for å "smigre" meg/lokke meg til å selge og bruke vedkommende megler? Samboer frykter at nettopp dette vil skje.

4) Når samboer kjøper seg inn, blir jeg formuende. Boligen er nedbetalt, jeg har penger fra før og tjener godt. I dagens marked med stigende boliglånsrenter er jeg redd det kan bli et tungt løft for min kjære økonomisk. Er det noe i veien for at samboer låner deler eller hele lånebeløpet fra meg (eller fra firmet mitt)? Eller vil dette kunne bli betraktet som en gave? Jeg har et særkullsbarn, og det er viktig for meg at han ikke føler at dette blir urettferdig på noen måte.

Hvorfor i all verden lar du han kjøpe seg inn i din bolig dersom du ikke er nødt til det av økonomiske årsaker?

Dersom mannen vil investere så kan vel han kjøpe seg en leilighet eller et hus som kan leies ut? Slik hadde ihvertfall jeg gjort det.

Skrevet
Har aldri hørt om noen som betaler for å få en verdivurdering .. det er kun hvis man ønsker takstmann.

Noen gjør det, andre ikke.

Bransjen begynner å gå mer og mer bort i fra det, men det er noen som fortsatt tar det. Kontorene sliter med å få tak i kvalifiserte meglere for tiden, og de som er der bruker ikke tiden på å fly rundt å arbeide gratis. Men skal du på død og liv ha en gratis vurdering er det ikke vanskelig å få til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...