Glynis Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Har nettopp flyttet inn i en ny leilighet, hvor alt var rent og pent med unntak av doen. Den er overflatisk ren, og jeg har skrubbet og vasket jeg også, men den har noen lysebrune striper langs hele skålen som jeg ikke får vekk. Det er på en måte 'pene', symmetriske striper som er etter vannet (renner små stråler av vann rundt hele skålen når man skyller ned), men samtidig så vil jeg jo helst ha en hvit do, siden det ser ut som jeg ikke har vasket ordentlig. Noen tips til å få vekk disse stripene?
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Har nettopp flyttet inn i en ny leilighet, hvor alt var rent og pent med unntak av doen. Den er overflatisk ren, og jeg har skrubbet og vasket jeg også, men den har noen lysebrune striper langs hele skålen som jeg ikke får vekk. Det er på en måte 'pene', symmetriske striper som er etter vannet (renner små stråler av vann rundt hele skålen når man skyller ned), men samtidig så vil jeg jo helst ha en hvit do, siden det ser ut som jeg ikke har vasket ordentlig. Noen tips til å få vekk disse stripene? kjøp 10% saltsyre (HCL) på fargehandel. Bruk hansker og briller når du bruker det. Hvis ikke 10% hjelper kan du forsøke med sterkere saltsyre (HCL) den kan du få i forskjellige styrker, apoteket har også. Spør hva de anbefaler
Glynis Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2008 Skummelt! Tror ikke jeg tør vaske med noe som gjør at jeg må på vernebrilleshopping. Ikke noe annet som funker?
Gjest antigartner Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Sitronsyre (som pulver) fås kjøpt på apoteket. Dette er ikke fullt så heftig som saltsyre. Dette funket i alle fall fint da jeg bodde et sted med brønnvann. Brønnvannet var kalkrikt og hadde også mye metaller i seg som satte farge i doen. Andre, mer konvensjonelle midler som kan funke er jif skurekrem og slike "Mr Muscle-kjemikalier" som fås kjøpt i dagligvareforretninger.
Glynis Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. oktober 2008 Takk, skal prøve sitronsyre. Har skrubbet som en gal med Jif skurekrem, men til ingen nytte.
minienthe Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 mamma har samme problemet som Antigartner hadde med noe i vannet som setter streker og hun får bort de gule strekene ved å skure med litt kraftig salmiakkvann. bare husk å ikke bruk en grov skurekost da du kan risikere å ripe opp porselensglasuren og forsterke problemet på lang sikt.
Glynis Skrevet 1. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2008 (endret) Sitronsyre (som pulver) fås kjøpt på apoteket. Nå har jeg vært og kjøpt sitronsyre, men hvordan skal jeg egentlig gjøre dette? Altså, det er veldig vanskelig å komme til der stripene er styggest, det er jo en bred kant rundt øverst på doen også er stripene under i skålen. Har googlet meg frem til tips om å la sitronsyren virke ti minutter, men det er litt vanskelig å la noe virke når det både er vanskelig å 'påføre' materialet der og det er i loddrett posisjon sånn at det renner jo bare av. Endret 1. november 2008 av Glynis
Gjest antigartner Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 Nei, det er ikke akkurat lett å få det til å henge på loddrette flater. Jeg ville helt sitronsyre på dobørsta, en svamp eller liknende, og skrubbet kraftig. Deretter ville jeg ventet noen minutter, uten å trekke ned, og deretter skrubbet kraftig en gang til. Da har det i alle fall hatt mulighet til å virke en tid i vannet. Gjenta hver dag en ukes tid, og se om det blir bedre med tiden. Stripene kan være ganske gjenstridige hvis de har fått bygget seg opp over tid. Lykke til med møkkajobben!
Cata Skrevet 1. november 2008 #9 Skrevet 1. november 2008 Eddik kan også brukes (lurt å ta 35% eddik da, siden den er sterkest). Lukter pyton, men fjerner gradvis stripene. Regner med det er kalk som danner dem og da vil syre nøytralisere (og løse) kalken.
Glynis Skrevet 2. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2008 Lykke til med møkkajobben! Takk Jeg gjorde litt forskjellige ting igrunn, men det jeg gjorde mest var å ta på hanske og inne frem en sånn fargerik kjøkkensvamp og ta maaasse sitronsyre på og vann også skrubbet jeg på stripene til jeg holdt på å dø i armen og så lot jeg det stå før jeg skylte ned. Jeg liker å tro at det hjalp, men skal gjøre det igjen til uken.
Gjest Gjest_jeanette_* Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Ta på klorin. Hell over, eller tørk over med en rikeslig fuktet klut. La det stå over natten, uten å spyle ned. Virker alltid for meg.
Pjukset Skrevet 11. januar 2009 #12 Skrevet 11. januar 2009 Gni det inn med tannkrem, la virke i noen minutter, våt klut og skrubb av. Seriøst, dette funker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå