Gjest Gjest_sliten_* Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Det har seg nemlig slik at min kjære begynner og bli sliten av at vi krangler, krangler omtrent 1 gang i mnd, om ikke oftere.. Uansett nå begynner det å bli ganske slitsomt, så jeg lurer.. Hvor ofte krangler dere?
Supramundane Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Vi har aldri kranglet, og ligger ikke an til å begynne med det heller. Jeg vet det er mange som mener det er "sunt" å krangle, men det er jeg ikke enig i. Det er sunt å diskutere, og bli enige, men å krangle er ikke å diskutere.
Gjest Gjest TS Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 rettelse på spm mitt : Hvor lenge har dere vært sammen & hvor ofte krangler dere.. Hva går igjen? ;p Takker for svar
Christal Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Vi har aldri kranglet, og ligger ikke an til å begynne med det heller. Jeg vet det er mange som mener det er "sunt" å krangle, men det er jeg ikke enig i. Det er sunt å diskutere, og bli enige, men å krangle er ikke å diskutere. Skriver under på denne. Vi har hvert sammen i 6 år nå og vi har ennå ikke hatt krangling som en del av vårt forhold. VI diskuterer, er uenig, men aldri roping, skriking og navnekalling, smelling med dører. Slik er ikke sunt i et normalt forhold. Det er mer ødeleggende enn godt syns jeg.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har aldri kranglet i mine forhold, verken i nåværende (varighet på ett år) eller i det forrige (med en varighet på fem år). Noen få diskusjoner kanskje, men aldri skriking og ukontrollerte utbrudd. Vi har vært flinke til å si ifra om noe plager oss før det blir et problem.
Gjest TS Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Da ville jeg kaldt vår "krangling" også for diskutering, vi verken roper eller skriker til hverandre, men vi er uenig og sinte på hverandre.. litt for ofte.. jeg tror det er vår komunikasjon som ikke fungerer helt som det skal, vi ripper opp i ting som skjedde i begynnelsen av forholdet og slik fortsetter det.. vi kommer egentlig aldri til noen konklusjon tror jeg..
FoxyFish Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 I det forholdet jeg er i nå har vi enda ikke kranglet, takk og lov Med eksen var det derimot full krig et par ganger i måneden, og det ble jeg helt utslitt av..! Diskusjoner derimot har jeg ingenting i mot så lenge det ikke går over til å bli sarkastisk, nedlatende og "barnslig".
Antoinette Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Min kjære og jeg har vært sammen i snart 7 år og krangling har aldri vært endel av vår hverdag. Jeg har heller ingen tro på at regelmessig krangling er sunt for et forhold. Vi diskuterer gjerne- men krangler aldri. Vi tar opp ting før det utvikler seg og har en åpen kommunikasjon. Det anbefales til alle dramadronningene her inne også ;-)
Mischa Skrevet 14. oktober 2008 #9 Skrevet 14. oktober 2008 Snart tre år og ingen krangler.. vi kan bli irriterte på hverandre og det er ofte vi ikke er enige, men krangler gjør vi ikke
Gjest Gjest TS Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 blir så fortvilet, for dette er det beste forholdet jeg har vært i, men det forholde jeg har "kranglet" mest i, vi er utrolig like, men samtidig så ulike.. men når vi ikke er uenige, så har det så utrolig fint, skulle ønske vi bare kunne sett de fine tidene og ikke krangle så mye, skjønner egentlig ikke hvorfor vi krangler heller.. det er bare unødvendig kranglig også...
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #11 Skrevet 14. oktober 2008 blir så fortvilet, for dette er det beste forholdet jeg har vært i, men det forholde jeg har "kranglet" mest i, vi er utrolig like, men samtidig så ulike.. men når vi ikke er uenige, så har det så utrolig fint, skulle ønske vi bare kunne sett de fine tidene og ikke krangle så mye, skjønner egentlig ikke hvorfor vi krangler heller.. det er bare unødvendig kranglig også... Vi er forskjellige. Du må finne en måte/begge må finne en måte å kommunisere best på, og du må vise følelsene dine på din naturlige måte, slik du trenger å vise det. Det er lov å krangle, men ikke lov å bli barnslig og nedlatende. Lykketil
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #12 Skrevet 14. oktober 2008 TS Hvor gamle er dere da? Tror mange unge krangler mye pga at de skal styre hverandre hele tiden, sjalue osv. Jeg og min kjære ha vært sammen i 12 år (er 29), og vi har hele tiden vært flinke til å tenke at selv om vi er sammen- "har vi hvert vårt liv". Spesielt når vi 17 og venner betydde nesten mest (til en viss grad). Vi krangler/ diskuterer svært sjelden. I så fall er det pga at vi er trøtte og slitne, kort lunte.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #13 Skrevet 14. oktober 2008 Vi krangler, men ikke så ofte som før. Vi er også av de barnslige som hisser oss opp og kan smelle med dører - hvorvidt det er sunt eller ikke skal jeg ikke si så mye om, men jeg kan være enig i at å krangle er en dum måte å ta opp uenigheter om, og ofte ser man jo etterpå at man har begynt å krangle om en bagatell eller misforståelse. I vårt forhold har vi nok med oss litt dårlig bagasje fra oppveksten på akkurat konfliktløsningsområdet. Vi blir fort venner igjen, og så lenge en klarer å finne ut hva det var man egentlig var uenige om (og helst at man ikke er veldig uenige om viktige ting), synes jeg ikke det er noen stor krise å krangle. Men det kommer jo an på hvor mye det eskalerer, de verste kranglene vi har hatt har vært vonde og slitsomme. Eller om man krangler ofte, at det blir endel av hverdagen å ha en "på vakt"-tone eller aggresjon rettet mot hverandre. Hva slags temaer er det dere krangler over? Er det noe som hoper seg opp over tid (irritasjon over noe den andre ikke gjør osv), eller kommer det utav det blå? Er det viktige uenigheter? Du sier en gang i måneden, det har ikke sammenheng med pms?
Lissi Skrevet 14. oktober 2008 #14 Skrevet 14. oktober 2008 Da ville jeg kaldt vår "krangling" også for diskutering, vi verken roper eller skriker til hverandre, men vi er uenig og sinte på hverandre.. litt for ofte.. jeg tror det er vår komunikasjon som ikke fungerer helt som det skal, vi ripper opp i ting som skjedde i begynnelsen av forholdet og slik fortsetter det.. vi kommer egentlig aldri til noen konklusjon tror jeg.. Dette er ganske vanlig. Er mange par som sliter og ikke har det rosenrødt til enhver tid. Dette er ikke noe å bekymre seg over, men ikke gøy når det sliter dere ut. Vi har gått fra å krangle til diskutere istedet. Å krangle er så utrolig tappende for energi, og før holdt vi på en hel dag før vi ble venner igjen. Vi gikk i samtaleterapi noen ganger, men ble enig om å klare å komme gjennom det selv, siden vi følte vi bare rippet opp i gammelt grums der. Jeg tror man bare må jobbe med kommunikasjon. Kreve å få snakke ut om ting, aller helst ved kjøkkenbordet med en kopp te. Å rense luften er ikke så ille. Jeg stusser mer på de som aldri krangler eller diskuterer. Hvordan kan noen være enig i absolutt alt? Underkaster noen seg fullstendig for husfreden? Jeg er hvertfall for at både jeg og sambo skal være så fornøyd som mulig, og da må behov og ønsker fram. En gang pr mnd er ikke så ofte heller. Men hva krangler dere om? Feks husarbeid: Si da til din samboer at det sliter å krangle om dette, hvordan kan det løses? Vi satte opp faste oppgaver til min samboer slik at jeg slapp å føle at jeg satt alene med alt. Slik ble jeg mer fornøyd. Sex: Finn en måte å møtes på halvveien. Vil ene ofte og andre sjelden, så blir man enig om noe begge kan leve med. Osv. Vi har også våre ting som er gjengangere for krangle, disse må elimineres! Det er slitsomt å krangle om de samme tingene hele tiden.
Gjest Wind Skrevet 14. oktober 2008 #15 Skrevet 14. oktober 2008 Vi har aldri kranglet, og har vært sammen i ett år. Begge kan bli irriterte og være i dårlig humør og ignorere den andre en stund, men det er aldri roping eller utskjelling eller lignende. Han har vel hevet stemmen så vidt en gang fordi han ble frustrert, men det ble ingen krangel. Vi kan diskutere litt, men ikke så mye, for det ender som oftest med at en av oss gir seg eller bare dropper samtaleemnet, så tar vi oss fem minutter e.l., gir en klem, snakker og forklarer litt, og alt er i orden.
Gjest tja Skrevet 14. oktober 2008 #16 Skrevet 14. oktober 2008 Vi har aldri kranglet, og ligger ikke an til å begynne med det heller. Jeg vet det er mange som mener det er "sunt" å krangle, men det er jeg ikke enig i. Det er sunt å diskutere, og bli enige, men å krangle er ikke å diskutere. Hva når den ene mener at h*n diskuterer mens den andre krangler? Litt uenighet må man tåle, det er hvordan uenigheten kommer til uttrykk som ofte er problemet.
Vera Vinge Skrevet 14. oktober 2008 #17 Skrevet 14. oktober 2008 Nå spørs det hva man mener med krangling. De virkelig store kranglene med roping og tårer, er det sjelden vi har. En gang i året kanskje? Oftere i begynnelsen av forholdet, sjeldnere nå. Men vi er to personer med temperament, så krangling i blant, ser jeg på som unngåelig for vår del. Så det blir heftige diskusjoner i blant, som jeg ikke vet om man skal kalle det krangling eller om man skal betegne det som diskusjon. Jeg tror jeg kaller en spade for en spade, og kaller det krangling. Kanskje en gang i måneden. Men jeg vil presisere at selv om temperaturen kan bli høy, kaller vi hverandre aldri ting eller er stygge med hverandre. Kun heftig meningsutveksling (med noen minutters påfølgende surmuling fra hans side, mens jeg raskt blir en glad laks når jeg har fått ut frustrasjonen ). Vi blir fort venner igjen, og jeg syns denne kranglingen kan ha sin funksjon, selv om jeg er opptatt av å være åpen i hverdagen, slik at frustrasjon ikke bygger seg opp. Jeg tror det er viktigere hvordan man krangler og om hva, enn akkurat hvor ofte man krangler. Det har mye med hva slags type man er som person, og det trenger ikke alltid å si noe om hvor godt eller dårlig forholdet er. Men veldig mye krangling blir selvfølgelig slitsomt, og ikke noe å trakte etter.
Gjest Portis Skrevet 14. oktober 2008 #18 Skrevet 14. oktober 2008 Vi har vært sammen i 2,5 år og krangler kanskje en gang hver 3. mnd. Vi har begge sterk personlighet på hver vår måte og vi "kræsjer" litt til tider. Men forholdet vårt skades ikke akkurat av det, vi blåser oss opp en sjelden gang, blir skikkelig forbanna også har vi det mye bedre etterpå. Og det blir lengre og lengre mellom hver krangel.
MissStiles Skrevet 14. oktober 2008 #19 Skrevet 14. oktober 2008 Vi har vært sammen i 1 år og krangler men ikke like mye som før. Vi har blitt flinkere til å sette oss ned sammen og snakke om ting på en rolig måte. Før så ble det litt for mye skriking inni mellom. Det likte jeg ikke. Vet ikke hvor ofte vi krangler men inni mellom. Kan være alt fra en liten filleting til en stor sak. Men det er viktig for meg, at vi blir venner igjen. I hvert fall før vi legger oss fordi jeg får ikke sove om vi fortsatt er uvenner.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #20 Skrevet 14. oktober 2008 Sammen i 17 år, aldri kranglet, men vi har hatt noen diskusjoner opp gjennom årene. Jeg tror mest det er definisjonen av krangel og diskusjon, som avgjør hvor ofte en krangler... Jeg likte veldig godt den definisjonen som kom fram i en annen tråd her inne: "Man krangler for å ha rett, men diskuterer for å finne en løsning"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå