Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Hvilken betydning har det egentlig at "børsen går opp"?
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Det påvirker ikke boligprisene at børsen går OPP, men at den går NED.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Det påvirker ikke boligprisene at børsen går OPP, men at den går NED. Går ikke boligprisene opp når børsen går opp?
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Børsen og boligprisene henger ikke direkte sammen, selv om endel av pengene børsinvestorer har handlet for - og verdier i endel selskap - har vært bundet opp i boliglånsobligasjoner såvidt jeg forstår. Børsen har rast mye fordi boligprisene sank og bankene ble usikre på hvor mye penger de egentlig hadde og om boliglånene kom til å kunne bli innfridd, så da torte de ikke låne ut penger til hverandre for lav rente lengre - så ble det vanskeligere og dyrere å få lån for kundene, og mistro til finansbransjen. Og lite børshandel pga dette. Blant annet - i hvert fall sank boligprisene (spesielt i USA) FØR børsene begynte å rase. Når børsene stiger nå er det pga krisepakkene fra regjeringer rundt omkring, hvor bankene blir tilbudt statsobligasjoner. Disse skal fungere som sikkerhet i stedet for de dårlige boliglånene, for å gjenopprette tilliten til bankene. Så nå stiger børsene pga økt tillit. Boligprisene kan bli påvirket så lenge grepene bidrar til fortsatt høy sysselsetting og lavere rente. Men det virker som endel eksperter mener arbeidsledigheten vil stige, selv om renta antagelig går ned, og da øker jo ikke kjøpekraften til folk. (og nb - dette er bare sånn jeg har forstått nyhetene, jeg er aboslutt ikke økonom)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå