Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:vinke:

Mannen min og jeg bestemte oss for å kutte p-pillene for litt over en mnd siden. Vi ønsker å få barn, og gleder oss til tiden fremover for å se hva som skjer.

Men jeg/vi har noen spørsmål ang. prøving som jeg håper noen der ute kan svare meg på. Noe vet jeg kanskje svaret på, men kan jo være andre som lurer?

1. Hva gjør man etter sex? Jeg må ofte på do etter sex og er redd for at jeg ikke rekker å bli befruktet dersom alt renner ut. Også sier folk så mye forskjellig; noen sier svømmerne allerede er på god vei, og noen sier man bør ligge med en pute under rompa i ca 20 min.?

2. Når kan man tidligst få utslag på graviditetstest?

3. Kan man bli gravid utenom eggeløsningsperioden?

4. Hvor ofte bør man ha sex?

5. Hva er som regel det første man oppdager av symptomer? (utenom at mens uteblir?)

6. Hvordan kan man på best mulig og nøyaktig måte regne ut sin syklus? F. eks på meg så hadde jeg første mensdag 22. august og neste gang 20. september.

7. Andre tips?

Håper noen der ute kan svare! :)

På forhånd takk :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette er ingen fasit, men bare mine erfaringer :)

1. Hva gjør man etter sex? Jeg er typen som løper på do for å tisse umiddelbart etterpå, og er blitt gravid likevel.

2. Når kan man tidligst få utslag på graviditetstest? Første gang testet jeg positivt 1 dag etter forventet mens. Andre gang testet jeg 4 dager før jeg forventet mensen, og den var positiv den.

3. Kan man bli gravid utenom eggeløsningsperioden? Sædceller kan vel leve en stund så dersom man har sex før eggløsning så kan noen overleve og befrukte egget når det kommer. Men mulig dette regnes som eggløsningsperioden, hva vet jeg.

4. Hvor ofte bør man ha sex? Første gang hadde vi sex 1 gang i den usikre perioden, holdt lenge det. Andre gang hadde vi sex ca. hver 3. dag.

5. Hva er som regel det første man oppdager av symptomer? (utenom at mens uteblir?) For min del merket jeg at puppene ble ømme og at jeg måtte tisse oftere. Våknet tidlig om morgenen og måtte på do, noe jeg aldri gjør! Legen forklarte dette med hormoner for det er ikke noe som fysisk presser på blæra så tidlig.

[6. Hvordan kan man på best mulig og nøyaktig måte regne ut sin syklus? F. eks på meg så hadde jeg første mensdag 22. august og neste gang 20. september. Usikker på denne, men eggløsning skjer vel vanligvis 12-14 dager før neste mens?

7. Andre tips? Ta folat og omega 3. Kutt ut alkohol og røyk. Ikke stress og la sex bli en plikt. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar :) Og som du sier, dette er ingen fasit så er gjerne interessert dersom flere har erfaringer og komme med!! :)

Skrevet

1. Hva gjør man etter sex? Jeg må ofte på do etter sex og er redd for at jeg ikke rekker å bli befruktet dersom alt renner ut. Også sier folk så mye forskjellig; noen sier svømmerne allerede er på god vei, og noen sier man bør ligge med en pute under rompa i ca 20 min.?

- Ingen fare å gå på toalettet etter sex. Livmortappen din blir sprøytet full av mannens sædceller, og alle de sædcellene som er overlevelsesdyktige de er allerede på vei opp inn i deg. Det med å ligge i ro etter sex og evt med ei pute under rompa er jo for å hjelpe sædcellene slik at de slipper å svømme mot tyngdekraften hvis du er oppreist for eksempel. Selv gikk jeg på do etter sex, men gikk alltid å la meg i sengen igjen etterpå.

2. Når kan man tidligst få utslag på graviditetstest?

- Hvor tidlig man får utslag på test er vel individuelt. For min del testet jeg første gang positiv 2 dager før IKM, og sist gang nå 1 dag før IKM. Men begge gangene var 14 dager etter påvist EL.

3. Kan man bli gravid utenom eggeløsningsperioden?

- Sjansene er jo mye lavere for å bli gravid utenfor perioden hvor man har EL.

Fruktbarhetsvinduet er mellom 4 til 5 dager før påvist EL, og to dager etter påvist EL. Så hvis du har masse sex 4 til 5 dager før EL, og på EL dag og i hvertfall dagene etter EL så øker du sjansene dine for å bli gravid. Sædcellene kan jo overleve i noen døgn, ligger og venter på egget. EL skjer mest sannsynlig 24 til 36 timer etter påvist EL.

4. Hvor ofte bør man ha sex?

- Selv ble vi av gyn. anbefalt å ha sex hver dag i fruktbarhetsvinduet. Men siden sædceller kan overleve i flere døgn så vil jeg tro som andre sier at annenhver dag er ok.

5. Hva er som regel det første man oppdager av symptomer? (utenom at mens uteblir?)

- Det er vel ganske individuelt. Ømme pupper, murringer og stikninger i underlivet, kvalme, etc.

6. Hvordan kan man på best mulig og nøyaktig måte regne ut sin syklus? F. eks på meg så hadde jeg første mensdag 22. august og neste gang 20. september.

- Menstruasjonssyklusen din regner du fra første dag av menstruasjonen til første dag i neste menstruasjon. Så hvis 22. august var dag 1 og 20 sep. neste så blir din syklus på 30 dager.

7. Andre tips?

- Ta folat og omega 6. Ikke drikke ikke røyke. Lev som før med tanke på aktivitet. Eller få inn litt mer aktivitet hvis man ikke er særlig aktiv.

Lykke til!

Skrevet
Menstruasjonssyklusen din regner du fra første dag av menstruasjonen til første dag i neste menstruasjon. Så hvis 22. august var dag 1 og 20 sep. neste så blir din syklus på 30 dager.

Syklusen regnes fra første menstruasjonsdag til dagen før neste menstruasjon. Så med datoene du oppgir, har du en syklus på 29 dager. Hvis syklusene dine er stabile, kan du regne med at du har eggløsning. Den skjer antakeligvis 10-14 dager før mensen, men for noen seinere eller tidligere. (Perioden fra eggløsning til mens kalles lutealfasen, og den er vanligvis stabil for den enkelte kvinne. Hvis man ønsker å bli gravid, bør den helst være på minst ti dager. Noen har kortere lutealfase, andre kan ha helt opp til 16-17 dagers lutealfase. Ingen andre enn du kan vite hvor lang eller kort din lutealfase er.)

Skrevet (endret)

]1. Hva gjør man etter sex?

Man kan helt trygt reise seg og gå på do etter sex. Jeg har i alle fall alltid gjort det, og ble gravid likevel.

2. Når kan man tidligst få utslag på graviditetstest? Varierer fra person til person, men tror man sier at den dagen man forventer mensen, tester de fleste positivt om de er gravide.

3. Kan man bli gravid utenom eggeløsningsperioden? Nei! Man kan ha sex utenom eggeløsning som fører til graviditet, men man kan ikke bli gravid utenom EL! Altså: Egget kan befruktes fra fem dager før til dagen etter eggeløsning under optimale forhold. Man kan derfor feks ha sex på søndag og eggeløsning på mandag, og bli gravid. Man blir bare gravid under eggeløsningsperioden, men man må ikke ha sex akkurat den dagen for å treffe blink. Hvis noen skjønte noe av den forklaringa... :forvirret:

4. Hvor ofte bør man ha sex? Tror man sier at sex minst tre ganger i uka øker sjangsene for å bli gravid. Så hver 2. eller 3. dag bør være bra.

5. Hva er som regel det første man oppdager av symptomer? (utenom at mens uteblir?) Som regel er uteblitt mens første symptom. Noen får ømme bryster også tidlig. Mens kvalme og trøtthet ofte kommer litt senere.

6. Hvordan kan man på best mulig og nøyaktig måte regne ut sin syklus? Tror eggeløsning er mellom 12 og 16 dager før mensen, varierer litt fra person til person.

7. Andre tips?[/b

Endret av imli
Skrevet

1. Hva gjør man etter sex? Man gjør det man vil. Som en over nevner blir livmortappen sprøytet full av sæd med en gang, og de som kommer seg inn er på vei for lengst, når du reiser deg opp. Resten renner ut til slutt uansett. Men noen gynekologoer anbefaler å ligge i ro så lenge som 2 timer etterpå, men det spiller ingen rolle om du tisser først, osv, men de mener det kan hjelpe svømmerne på vei når de slipper å svømme mot tyngdekraften.

2. Når kan man tidligst få utslag på graviditetstest? Tommelfingerregelen sier at man skal vente til den dagen man forventer mens med å teste. Noen tester er imidlertid svært sensitive og kan påvise graviditet flere dager før dette.

CB opererer med disse tallene for sine testing(gjelder de som ER gravide):

-1 dag før IKM: 95%

-2 dager før IKM: 90%

-3 dager før IKM: 82%

-4 dager før IKM: 51%

Så å teste 4 dager før KAN funke, men om man får negativt utslag kan det likevel være at man er gravid, så det sikreste er å vente til IKM.

3. Kan man bli gravid utenom eggeløsningsperioden? Nei. Som noen sier over kan man bli gravid av sex utenom EL, men man må ha EL for å bli gravid. Det såkalte fruktbare vinduet er på 6 dager i syklusen, og avsluttes med EL-dagen. Dette kommer av at sædcellene kan overleve opptil 5 dager under optimale forhold. Dvs at om du har EL på lørdag, kan du statistisk sett bli gravid av sex fra og med mandagen i forveien.

4. Hvor ofte bør man ha sex? Her er det mange myter ute og går. Mange tror at man max bør ha annenhver dag i frykt for å "bruke" opp sædcellene. Dette gjelder imidlertid kun de med dårlig sædkvalitet. Man kan ta utgangspunkt at mannen har god sædkvalitet og da er det ingenting i veien for å ha sex hver dag. Dette er kansje i meste laget for de fleste, men man bør intensivere innsatsen rundt EL i såfall.

20% av de som prøver å få barn bommer på EL. Dvs at de ikke har sex når de har mulighet for å bli gravide. Man bør ha sex 2-3 ganger jevnt fordelt utover uken for å være sikker på å treffe EL om man ikke kartlegger den på noe vis. Hele 7/10 som har sex hver dag blir gravid innen 3 mnd.

5. Hva er som regel det første man oppdager av symptomer? [

Her er en fin oversikt over tidlige sypmtomer.

Din syklus var da på 29 dager. Fra første dag i siste mens, til siste dag før neste mens

Du kan regne med at du har EL mellom 12 og 14 dager før mens, disse dagene kalles luteal-fasen. Noen har lutealfase på opptil 16 dager.

7. Andre tips?

Du må begynne på folat med en gang. Ellers er det ikke dumt å ta en multivitamin (både du og mannen), samt omega 3 for å være sikker på at dere får i dere det dere trenger. Ha en sunn livsstil og husk å kose med hverandre :lur:

Jeg anbefaler deg også å bli kjent med din egen syklus ved å telle dager, og kjenne etter EL-tegn.

Hvis du har lyst å lese deg opp litt anbefaler jeg

pernille.info

Skrevet

Din syklus var da på 29 dager. Fra første dag i siste mens, til siste dag før neste mens

Du kan regne med at du har EL mellom 12 og 14 dager før mens, disse dagene kalles luteal-fasen. Noen har lutealfase på opptil 16 dager.

Takk for godt svar... Et spørsmål! Er min syklus alltid på 29 dager da? Ser mine måneder fremover slik ut da:

Mensen: 20.09.08

EL: 05.10.08

IKM: 20.10

EL: 04.11.08

IKM: 18.11.08

Skrevet
Takk for godt svar... Et spørsmål! Er min syklus alltid på 29 dager da? Ser mine måneder fremover slik ut da:

Det vil isåfall si at mensen forlytter seg fremover hele tiden siden noen mnd er kortere enn andre? IKM i desember blir på 17. desmber?!

Skrevet

Det er for tidlig å si at din syklus alltid vil være 29 dager da det ikke er så lenge siden du sluttet på pillen. Selv sluttet jeg på pillen i mai og har hatt følgende sykluslengder til nå:

36 dager

16 dager

42 dager

30 dager

Ser ut til at den neste også blir på 30 dager da jeg forventer EL i morgen.

Du kan være en av de heldige som går rett inn i normal syklus, men dette er for tidlig å si. Du bør ha 3-4 sykluser før man kan se noe mønster.

Da hver mnd har forskjellig lengde, som du påpeker, må du bruke kalender og regne nøyaktig antall dager ja. Et overslag fra den 15. til den 15. vil som regel ikke bli nøyaktig nok.

Skrevet
Det er for tidlig å si at din syklus alltid vil være 29 dager da det ikke er så lenge siden du sluttet på pillen. Selv sluttet jeg på pillen i mai og har hatt følgende sykluslengder til nå:

36 dager

16 dager

42 dager

30 dager

Ser ut til at den neste også blir på 30 dager da jeg forventer EL i morgen.

Du kan være en av de heldige som går rett inn i normal syklus, men dette er for tidlig å si. Du bør ha 3-4 sykluser før man kan se noe mønster.

Da hver mnd har forskjellig lengde, som du påpeker, må du bruke kalender og regne nøyaktig antall dager ja. Et overslag fra den 15. til den 15. vil som regel ikke bli nøyaktig nok.

Okay, takk :) Nå har jeg laget en kalender på det som jeg har i skuffen så da får vi bare følge med. Takk for god hjelp :)

Skrevet

Vil bare legge til at selv om du fører logg over syklusbegynnelse og -slutt, kan du ikke vite når du har eggløsning, med mindre du temper i tillegg. For fertile folk er ikke det noe problem, sex hver annen eller tredje dag gjennom hele syklusen gir ofte ønsket resultat (riktignok tar det i snitt noen måneder for dem også, men de trenger ingen spesielle tiltak). Men skulle det vise seg at dere har vanskelig for å bli gravide, kan det være fint å få full oversikt. Anbefaler temping!

Skrevet
Vil bare legge til at selv om du fører logg over syklusbegynnelse og -slutt, kan du ikke vite når du har eggløsning, med mindre du temper i tillegg. For fertile folk er ikke det noe problem, sex hver annen eller tredje dag gjennom hele syklusen gir ofte ønsket resultat (riktignok tar det i snitt noen måneder for dem også, men de trenger ingen spesielle tiltak). Men skulle det vise seg at dere har vanskelig for å bli gravide, kan det være fint å få full oversikt. Anbefaler temping!

Tenkte å begynne å tempe dersom det ikke skjer ting med en gang. MEN jeg merker godt når jeg har eggeløsning pga. eggeløsningssmerter. Ellers så bruker mannen og jeg ha sex annahver dag / hver tredje dag :)

Skrevet
Tenkte å begynne å tempe dersom det ikke skjer ting med en gang. MEN jeg merker godt når jeg har eggeløsning pga. eggeløsningssmerter. Ellers så bruker mannen og jeg ha sex annahver dag / hver tredje dag :)

Jeg vil heller anbefale deg å bruke EL tester evt gå til innkjøp av en Ferilitetsmonitor produsert av Clearblue. Den er et billigere alternativ enn Babyplan ol.

Jeg syntes at temping bare ble stress og kluss. Syntes det var lettere å bare tisse på en pinne de morgenene som monitoren ba om det. Itillegg får man et klart svar fra monitoren.

Skrevet
Jeg vil heller anbefale deg å bruke EL tester evt gå til innkjøp av en Ferilitetsmonitor produsert av Clearblue. Den er et billigere alternativ enn Babyplan ol.

Jeg syntes at temping bare ble stress og kluss. Syntes det var lettere å bare tisse på en pinne de morgenene som monitoren ba om det. Itillegg får man et klart svar fra monitoren.

Hva koster slikt?

Skrevet

Da må jeg bare si meg uenig med Nemolinn :ler: Jeg vente meg fort til å tempe, synes ikke det var stress i det hele tatt. Mye billigere enn fertilitetsmonitor.

Skrevet
Da må jeg bare si meg uenig med Nemolinn :ler: Jeg vente meg fort til å tempe, synes ikke det var stress i det hele tatt. Mye billigere enn fertilitetsmonitor.

Vi er alle forskjellige.

uansett, poenget er jo å finne metoder som man selv synes er greie å forholde seg til. :)

Skrevet

Men kan monitoren si om man har hatt eggløsning? Trodde det bare var blodprøver eller temping som kunne gi klart svar på det? :klø:

(Og forresten: Det heter eggløsning. Ikke noen egge-greier.)

Skrevet

Temping gir heller ikke svar på om en har hatt el. Jeg har tempa i over et år og i følge temperatursvingningene så har jeg el, ingen tvil om det. Men i følge et par testblodprøver noen sykluser har jeg ikke hatt el de syklusene. Men min temping sa jeg hadde det...

Blodprøver og evt. ul kan vel vise det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...