Gjest loreanna Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg leier leilighet i en blokk med fellesvaskeri. Men så bor her selvfølgelig noen forbanna evneveike mentalt forstyrra møkkamennesker som synes det er veldig festlig å ødelegge for andre, og som nå har ødelagt alle vaskemaskinene. Og gårdeier er jo naturligvis en av disse grådige bolighaiene som ikke kaster bort penger på å gjøre mer vedlikeholdsarbeid enn det som er nødvendig for å forhindre at blokka raser sammen, og viser følgelig ikke den minste interesse for å reparere vaskemaskinene. Hadde tenkt å kjøpe meg en vaskemaskin å instalere på mitt mikroskopiske bad, men det viste seg å ikke være mulig fordi vaskemaskinen trekker mer strøm enn sikringen tåler. Og ikke finner jog noe vaskeri i akseptabel avstand heller. Så da har jeg jo ikke noe annet valg enn å begyne å vaske klærne mine for hånd. Har ikke gjordt dette før, så det hadde vert flott hvis noen her har noen tips å gi meg. Skal klærne ligge i bløt en stund før jeg har oppi vaskemiddel? Hvor lenge bør det vaskes? Hvor mange ganger bør det skylles? Kan jeg bruke tøymykner? Detaljert fremgangsmåte mottas med stor takk!
Mosefruen Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 sjekk kontrakten, dersom du leide under forståelsen av at det var fellesvaskeri i huset så vil jeg tro at han er pliktig til å tilby det. Mao, med mindre det står spesifikt i kontrakt at det ikke inngår så vil jeg mene at du har grunn til å tro att det inngår. Det vil igjenn si at om han ikke fikser så skal du ha redusert leie. Det finnes noen få fellesvaskerier i de større byene. Sjekk gjerne med de billigeste hostellovernattingsstedene, enten har de som du kansje kan få leie, eller så kjenner de til vaskerier. Håndvask. Det er stress å vaske alt for hånd. Du bør bruke flytende vaskemiddler da de løser seg opp lettere. Kjøp ei så stor balje som hensiktsmessig og vask i den. Om tøyet skal ligge i vann eller ei vil avhenge av stoffet, ikke alt tåler å ligger rolig i vann (feks ull og silke). Tøymykner kan du godt bruke, men ikke søtten om jeg hadde gidde - du blir temmelig lei av all skyllinga for å si det sånn. Dersom du kjenner noen andre i blokka eller har venner eller familie i byen så ville jeg ha gjort en avtale om å få komme og vaske hos de. Jeg har bodd flere steder uten egen vaskemaskin, første runden bodde jeg slik at jeg reiste hjem til foreldrene mine hver tredje uke, andre gangen avtalte jeg med naboer. (så kan du eventuelt vaske litt for hånd mellom vaskeavtalene - men det er kjekt å slippe å vaske håndkler og sengetøy og jeans for hånd )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå