Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over alt hører man om hvor viktig det er å spise 5 om dagen.

Men hva kreves av en matvare for å gjelde som en av fem?

Potet er jo en - men hva med potetmos?

Tyttebær gjelder - gjør tyttebærsyltetøy også da eller?

Hva med appelsinjuice? Eplejuice? Agurksalat? Rødbetsalat? Rødbeter i lake? Erterstuing? Rødkål/surkål?

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mange mener at potet ikke teller med i de "fem om dagen".

Juice teller med - men kun som én av de fem, uansett om du drikker mer enn et glass. (Man bør jo uansett drikke begrenset med juice.)

En porsjon er på rundt 100-150 gram, og med fem om dagen menes fem porsjoner av frukt / grønt (ikke syltetøy...;))

Endret av Frosk
Skrevet

Hvis du for eksempel:

drikker ett glass juice til frokost, og spiser ett eple midt på dagen og tre grønnsaktyper til middag er du dekket!

Skrevet

Hvorfor skal ikke potet regnes med blant fem om dagen? Deter jo vitterlig en rotfrukt, med blant annet mye C-vitaminer.

Jeg regner i alle fall jus som en av dagens fem enheter.

Skrevet
Hvorfor skal ikke potet regnes med blant fem om dagen? Deter jo vitterlig en rotfrukt, med blant annet mye C-vitaminer.

I Storbritannia (og div andre land) regner man ikke med poteten, men plasserer den i samme gruppe som brød, ris, pasta ("starchy foods") http://www.dh.gov.uk/en/Publichealth/Healt...tion/DH_4001494

Her i landet tror jeg det varierer - noen sier poteten skal telle med (dersom den er kokt eller bakt, ikke stekt), andre sier nei. http://www.dinside.no/helse/diverse/andre-.../art348338.html

Skrevet

Sånne ting som ertestuing regner jeg som en del av de 5 hvis det er laget fra bunnen selv med ferske/frosne erter.

Skrevet

Hva med bønner/kikerter/linser da? Det er jo belgfrukter. Telles det?

Hvis jeg lager en smoothie med fire ulike frukter og juice, har jeg da dekket behovet, siden den inneholder fem frukter?

Eller hvis jeg lager middag med fem ulike grønnsaker. Er jeg dekket da?

Gjest Gjest_Mehe_*
Skrevet

Slik jeg ser det er "5 om dagen" bare en pekepinn for å få folk til å spise mye frukt og grønt. Altså, det skjer ikke noe magisk om man kommer over grensa for 5 frukter kontra 4. Grønnsaker er sunt, få i deg så mye som mulig (det skal godt gjøres å spise for mye grønnsaker). Frukt er næringsrikt og sunt, men inneholder mye sukker, så begrens det til to om dagen. Ren fruktjuice teller som frukt, ett glass (1,5 dl) er passe.

Skrevet
Hva med bønner/kikerter/linser da? Det er jo belgfrukter. Telles det?

Hvis jeg lager en smoothie med fire ulike frukter og juice, har jeg da dekket behovet, siden den inneholder fem frukter?

Eller hvis jeg lager middag med fem ulike grønnsaker. Er jeg dekket da?

Fem *porsjoner*, ikke bare fem ulike grønnsaker / frukter... :)

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Stikkordet er porsjoner ja ;) En smoothie er fortsatt bare èn porsjon (eller kanskje 2, avhengig av mengde), selv om den består av flere frukter.

Skrevet

Men hvor mye er en porsjon da? :klø:

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Gjør de? Så bra :)

Hvordan vet man hvor mye 150 gram er ca da, hvis man ikke bruker vekt? :)

Gjest Løve66
Skrevet
Gjør de? Så bra :)

Hvordan vet man hvor mye 150 gram er ca da, hvis man ikke bruker vekt? :)

Da kan du enten:

- se på pakningen hvor mye den inneholder, ut fra dette kan du sikkert beregne hvor mye 150 gr. er

- veie opp èn gang, tømme det i en bolle, så husker du til neste gang ca. hvor mye som var i bollen.

Skrevet
Da kan du enten:

- se på pakningen hvor mye den inneholder, ut fra dette kan du sikkert beregne hvor mye 150 gr. er

- veie opp èn gang, tømme det i en bolle, så husker du til neste gang ca. hvor mye som var i bollen.

Men det er ganske sjeldent jeg opplever at det står hvor mange gram en grønnsak eller frukt er, på selve grønnsaken/frukten :sjenert:

Og så har jeg ikke vekt ;)

Gjest Løve66
Skrevet
Men det er ganske sjeldent jeg opplever at det står hvor mange gram en grønnsak eller frukt er, på selve grønnsaken/frukten :sjenert:

Og så har jeg ikke vekt ;)

Nei, det er sant :). Men grønnsaker og frukt som kjøpes i løs vekt blir veid i kassen og hvis du tar med kvitteringen står det på den hvor mye det veier. Da kan du bruke det som utgangspunkt.

Til sammenlignging; et lite eple veier ca. 100 gr.

• 4 uker senere...
Skrevet
Nei, det er sant :). Men grønnsaker og frukt som kjøpes i løs vekt blir veid i kassen og hvis du tar med kvitteringen står det på den hvor mye det veier. Da kan du bruke det som utgangspunkt.

Til sammenlignging; et lite eple veier ca. 100 gr.

Oj, så lurt! Det hadde jeg aldri tenkt på. Og jeg er en smarting! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...