Imax Skrevet 13. oktober 2008 #1 Del Skrevet 13. oktober 2008 Skal feire jul hjemme for første gang. Vi har nå to barn, og foreldrene mine + mormor + kanskje en onkel kommer innom. Er det noe jeg kan begynne å ordne med allerede nå, bortsett fra det helt opplagte, nemlig gaver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #2 Del Skrevet 13. oktober 2008 Skal feire jul hjemme for første gang. Vi har nå to barn, og foreldrene mine + mormor + kanskje en onkel kommer innom. Er det noe jeg kan begynne å ordne med allerede nå, bortsett fra det helt opplagte, nemlig gaver? Planlegging kan være lurt. Lag en liste over alt som må gjøres. Baking, pakke gaver, finne fram julepynt, stryke duker, re opp senger, kjøpe inn mat osv. Så lager du deg en plan over når de forskjellige tingene skal gjøres. Ofte er det ikke det at vi har så mye å gjøre som er problemet i desember, men at vi føler oss litt overveldet fordi vi føler at alt må gjøres på en gang. Ting som kan gjøres før desember er en del baking (særlig ting som kan fryses), samt å gå gjennom julepynten nå allerede. Finn ut om du mangler noe, så slipper du å stresse med julelys som ikke virker osv når jula er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skade Skrevet 14. oktober 2008 #3 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvis du bruker å rundvaske før jul, er jo det greit å starte med nå, så slipper man ihvertfall det... Og som personen over meg sier; en liste er jo sikkert kjempegreit! Den tror jeg nok jeg skal teste ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 14. oktober 2008 #4 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Skriv handleliste og kjøp inn mat som kan fryses/lagres allerede nå. ALt fra bakevarer til ribbe og hermetikk. Gå gjennom oppskrifter og skriv ned alle spesielle ting som trengs som man vanligvis ikke har i hus eller kommer på før man skal lage maten. Hva med julekortene? Kan de (lages og) skrives allerede? Om frimerker også er kjøpt inn gjør det jobben i desember enda enklere. Om de ikke kan lages ennå så skriv en generell kladd og oversikt over hvem som skal få. Hva med innkjøp/sjekk av klær til alle sammen? Har dere antrekk, sko og stømper som passer til alle anledninger i julen? Skal de ikke brukes før jul kan de strykes nå. Vet at min mor strøk juleduker (og gardiner og alt annet som kunne stykes) tidlig og hang dem i skapet. Om du lager avanserte julekalendere kan det også klargjøres nå. Om du skal lage dekorasjoner med innslag fra naturen, kan dette sankes nå? Kjøp inn fakler, gravlys, stearinlys, julepapir, bånd, pakkelapper og tape. Kjøp det du trenger av polvarer nå. Ta en harrytur? Om dere planter egne juleløker så kjøp dem nå. Finnes i butikkene allerede. Pakk inn gavene du kjøper allerede og gjør dem helt ferdige med pakkelapper. Avtal med noen som kan være julenisse. Sjekk om du har det du trenger til nissedrakt og legg det samlet. Generelt: Skriv lister! Spar listene til neste jul (med notater) så blir du nok en reser til slutt! Endret 14. oktober 2008 av kiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 15. oktober 2008 Lister høres lurt ut! En viktig ting for oss blir å lage fotoboken 90% ferdig nå, og ikke sitte og krampe innen siste frist i begynnelsen av desember (og så oppleve at gaven ikke kommer frem i tide...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 15. oktober 2008 #6 Del Skrevet 15. oktober 2008 Om du/dere pleier å gå til frisøren før jul så bestill time nå. Da får du time når det passer deg og ikke bare når det måtte være en ledig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå