Gå til innhold

Er det noen der ute som merker "krisa"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg lurer på er vel egentlig, er det virkelig sånn at normale folk sliter nå? Det virker som om media er full av : Hvordan spare penger, slik rammer krisa deg osv, men er det virkelig slik eller er det mediaskapt??? hvordan har dere det nå, er det noen som merker at renta går oppover, at de har for mye lån, for store utgifter osv....???

Videoannonse
Annonse
Gjest fragment
Skrevet

Hehe, jeg funderer litt på det samme.

Er student. Mottar fullt lån og stipend og jobber ikke mye ved siden av studiene. Har 800 000 kroner i lån, men klarer meg foreløpig helt fint. Leier ut leiligheten min, og betaler 5200 kroner i leie der jeg bor nå. Har spart full beløp på BSU-kontoen min de siste årene, og setter også av og til inn litt på en annen sparekonto. Når jeg klarer meg fint med så lite inntekt i måneden, skjønner jeg ikke helt hvem det er som sliter så forferdelig mye.

Skrevet

Vi merker det ikke, men har ikke boliglån og ellers lave utgifter, så da er det jo ikke så rart. Andre jeg kjenner som har større lån merker selvsagt på renta at det blir mindre penger til å bruke eller spare, men jeg tror ikke jeg kjenner noen som har lånt over evne. En annen ting er at Norge fortsatt er i høykonjunktur (de siste ukenes mest brukte ord :fnise: ) når det gjelder sysselsetting, så de aller fleste som har jobb klarer nok fortsatt utgiftene sine. Dersom arbeidsledigheten øker vil nok noen flere slite såpass at det svir. Norge ligger på en måte litt etter de landene hvor økning i arbeidledighet og boligprisras har slått hardest inn - samtidig rammes vi nok ikke like hardt heller.

*synsk*

Skrevet

Når man leser aviser ser på nyhetene osv skulle man jo tro at halve Norge sliter med å betale lån, ikke har nok til regninger, og er veldig nære ved å miste hus og hjem, men selv de jeg kjenner med stoooore lån har ikke nevnt at de sliter, kan jo hende at de ikke vil snakke om det, men..... det virker som halve nabolaget pusser opp, bygger på og totalrenoverer osv,,, så hvem er det som sliter så fælt, Islendingene..???

Skrevet

Kjenner folk som sliter, men de slet før også, for å si det sånn. Kjenner også noen som ikke får solgt leiligheten sin, og det er jo også kostbart...

Skrevet

Jeg kjenner flere som har problemer med å få solgt leilighetene sine. Til dels haster det for dem å få solgt, da de må finne seg noe større pga. familieforøkelse.

Gjennom jobben (bank) merker vi også en sterk pågang når det gjelder kunder som har problemer med å betjene lån og kreditter, så jeg tror nok ikke denne krisen er medieskapt.

Selv klarer vi oss bra. Har heldigvis et fornuftig forhold mellom inntekt og lån og renten skal stige med hvertfall 6% til før vi må stramme inn. Heldigvis.

Såvidt jeg vet er det ingen rundt meg som sliter heller (med unntak av de som ikke får solgt). Men, nå er ikke økonomisk problemer det som folk nødvendigvis vil snakke så mye om. Så jeg tviler ikke på at det er noen rundt meg som ikke har det så romslig nå.

Skrevet

Jeg ser at flere "sliter" med å få solgt boligene sine i området der jeg bor og de går ned i pris for hver uke de ikke blir solgt. Ellers kjenner jeg ingen som sliter med den økte boligrenten ennå, og selv har vi nesten ikke lån så vi kommer uansett ikke til å merke noe, selv hvis en av oss skulle bli arbeidsledig.

Skrevet

Nei, jeg mp si vi ikke merker noe til det.. Har huslån også.

Men blir jo spennende utpå nyåret når vi skal selge huset. men prisene her har ikke gått ned enda, og det er fortsatt ikke problemer med å selge.

Skrevet

Jeg merker heller ikke noe, men så har jeg lite restlån på leiligheten min også.

Skrevet

Det er vel ikke NÅ man vil merke konsekvensene av krisen heller. Men i løpet av neste år regner jeg med at flere vil merke det. Vi kan ikke regne med like stor lønnsvekst og mange vil miste jobbene sine. Mange vil måtte selge boligen med stort tap. Konsekvensene av de tingene som skjer nå, vil nå ut til folk etterhvert. Men det tar litt mer tid enn 2 uker.

Men Norge er nok ikke det landet som bli hardest rammet, så vi har nok ikke så mye å frykte. Men å begynne å planlegge for magrerer tider er nok ikke det dummeste man kan gjøre i dag..

Skrevet

Ja, krisa begynner å krype nærmere nå!

Det ser ut som om mange mener at krisen kun dreier seg om evnen til å betjene en høyere boliglånsrente på nåværende lønn, og hvor lett det er å få solgt boligen sin over takst, men slik er det ikke. Det er når den nåværende lønnen forandres at folk vil merke krisen. Den kommende arbeidsløshetenn er det folk flest vil merke framover!

Jeg har en trygg stilling i 3 år til, men min manns arbeidsplass har (muntlig) varslet nedbemanning, og de har fått vite at permitteringsvarsel mest sannsynlig blir sendt ut i løpet av få uker.

Dette er en bedrift som for bare 3 mnd siden søkte etter arbeidskraft, og som hadde mange prosjekter på gang...

Så om en 8-10 ukers tid vil det nok være temmelig mange (rett i underkant av halvparten av de ansatte) som vil få problemer med utgiftene.

Selv om jeg er glad og takknemlig for at mannen min ikke er en av dem som blir rammet i første omgang (han er heldigvis av dem med høyest ansinitet i bedriften), føler jeg veldig med de familiene som vil oppleve at årets "julegave" er en tur på NAV for å melde seg arbeidsledige, og problemene det medfølger. :(

Og selv om mannen med sikkerhet har en trygg arbeidsplass noen måneder til, har vi begynt å tenke på hvilke muligheter vi har dersom det verste skulle skje, og vi gjør hva vi kan for å være godt rustet til å møte de problemene som kan oppstå i kjølvannet av denne krisen.

Skrevet

Jeg kjenner noen som slet med å selge huset sitt, og som til slutt måtte selge en del under prisantydning. De hadde også kjøpt før boligmarkedet gikk ned, så det var heller ikke snakk om å kjøpe og selge i samme marked. De får det nok litt tøffere framover.

Det virker som det er de som skal/må selge som sliter mest, samt de som jobber i byggebransjen, hvor noen går en usikker framtid i møte.

Selv regnet vi med en betydelig rentestigning da vi kjøpte leilighet, så jeg bekymrer meg ikke for akkurat det. Vi har heller ingen planer om å flytte på noen år. Han har dessuten en trygg jobb, og det samme vil nok jeg etter hvert få.

Gjest Gjesten over deg
Skrevet
Det virker som det er de som skal/må selge som sliter mest, samt de som jobber i byggebransjen, hvor noen går en usikker framtid i møte.

Må bare kommentere dette.

Det er nok ikke bare byggebransjen som blir hardt rammet, selv om det er i den sektoren det mest sannsynlig blir merkbart først. :(

Selgere (butikkansatte) i spesialforretninger har allerede fått varsel om permittering på grunn av sviktende salg, det samme vil etterhvert skje for andre i servicenæringen. De vil merke at kjøpekraften/viljen reduseres, og mister derfor jobben på grunn av sviktende omsetning.

Vi vil merke ringvirkninger på alle områder, og jeg mener det er veldig viktig å se realiteten uten å svartmale!

Jeg er optimist, men jeg er ikke ignorant ;)

Skrevet

Eneste jeg kjenner som sliter er de som kjøpte hus før de solgte..

Skrevet
Ja, krisa begynner å krype nærmere nå!

Det ser ut som om mange mener at krisen kun dreier seg om evnen til å betjene en høyere boliglånsrente på nåværende lønn, og hvor lett det er å få solgt boligen sin over takst, men slik er det ikke. Det er når den nåværende lønnen forandres at folk vil merke krisen. Den kommende arbeidsløshetenn er det folk flest vil merke framover!

Jeg har en trygg stilling i 3 år til, men min manns arbeidsplass har (muntlig) varslet nedbemanning, og de har fått vite at permitteringsvarsel mest sannsynlig blir sendt ut i løpet av få uker.

Dette er en bedrift som for bare 3 mnd siden søkte etter arbeidskraft, og som hadde mange prosjekter på gang...

Så om en 8-10 ukers tid vil det nok være temmelig mange (rett i underkant av halvparten av de ansatte) som vil få problemer med utgiftene.

Selv om jeg er glad og takknemlig for at mannen min ikke er en av dem som blir rammet i første omgang (han er heldigvis av dem med høyest ansinitet i bedriften), føler jeg veldig med de familiene som vil oppleve at årets "julegave" er en tur på NAV for å melde seg arbeidsledige, og problemene det medfølger. :(

Og selv om mannen med sikkerhet har en trygg arbeidsplass noen måneder til, har vi begynt å tenke på hvilke muligheter vi har dersom det verste skulle skje, og vi gjør hva vi kan for å være godt rustet til å møte de problemene som kan oppstå i kjølvannet av denne krisen.

Jeg er helt enig med deg gjest. Kommende arbeidsledighet vil nok få langt større ringvirkninger en renteøkningen.

Men vil bare arrestere deg litt ang. din kommentar om boligsalg. Det er ikke lengre slik at folk flest forventer å selge over takst slik som for et års tid siden. De tre tifellene jeg kjenner hvor boligen ikke blir solgt er resultatet som følger:

- 1. ikke en person har vært på visning. Leiligheten er pen i et attraktivt strøk, prisantydning justert ned med 300.000,- Visningen har ligget på Finn siden i vår

- 2. eier har hatt få personer på visning og kun mottatt ett bud, som var på hele 900.000 under takst. Dette dekker ikke det de har i lån på boligen engang. Huset er nå trukket fra markedet. De gir opp og prøver igjen til våren. Også dette en relativt fin bolig i et greit strøk

- 3. har hatt litt folk på visning men ingen bud. Leiligheten har ligget til salgs i ca 5 mnd. Oppussingsobjekt, men ganske lav pris. Burde ikke være avskrekkende.

Gjest Gjesten du siterte
Skrevet
Jeg er helt enig med deg gjest. Kommende arbeidsledighet vil nok få langt større ringvirkninger en renteøkningen.

Men vil bare arrestere deg litt ang. din kommentar om boligsalg. Det er ikke lengre slik at folk flest forventer å selge over takst slik som for et års tid siden. De tre tifellene jeg kjenner hvor boligen ikke blir solgt er resultatet som følger:

- 1. ikke en person har vært på visning. Leiligheten er pen i et attraktivt strøk, prisantydning justert ned med 300.000,- Visningen har ligget på Finn siden i vår

- 2. eier har hatt få personer på visning og kun mottatt ett bud, som var på hele 900.000 under takst. Dette dekker ikke det de har i lån på boligen engang. Huset er nå trukket fra markedet. De gir opp og prøver igjen til våren. Også dette en relativt fin bolig i et greit strøk

- 3. har hatt litt folk på visning men ingen bud. Leiligheten har ligget til salgs i ca 5 mnd. Oppussingsobjekt, men ganske lav pris. Burde ikke være avskrekkende.

Jeg er veldig enig med deg, men som du ser skrev jeg "mange mener"...

Grunnen til at jeg skrev som jeg skrev, er at i tråd etter tråd her inne skriver folk at de mener krisen er overdrevet, at de er lei av å lese om krisen osv... og det er ikke bare noen få som skriver dette, det er veldig mange!

Det virker som om mange ikke vil (eller evner å) se at det de mener er krisen (renteøkning og vansker med å få solgt hus/leiligheter) bare er utløsende faktorer for de problemene som vi kan oppleve i tiden framover!

Det virker som om veldig mange ikke kan eller vil se at konsekvensene/ringvirkningene av renteoppgangen er så mye større enn at det blir dyrere å betjene lånene.

Skrevet

Jeg regner med at noen av mine venner i etableringsfasen med store lån kjenner det på lommeboken med økte renter, men personlig har jeg ikke annet lån enn studielånet pr dags dato og klarer meg fint.

Samboeren min har imidlertid ikke jobb for tiden, så vi er litt spent på hvordan det skal gå for ham på arbeidsmarkedet.

Skrevet
Jeg er veldig enig med deg, men som du ser skrev jeg "mange mener"...

Grunnen til at jeg skrev som jeg skrev, er at i tråd etter tråd her inne skriver folk at de mener krisen er overdrevet, at de er lei av å lese om krisen osv... og det er ikke bare noen få som skriver dette, det er veldig mange!

Det virker som om mange ikke vil (eller evner å) se at det de mener er krisen (renteøkning og vansker med å få solgt hus/leiligheter) bare er utløsende faktorer for de problemene som vi kan oppleve i tiden framover!

Det virker som om veldig mange ikke kan eller vil se at konsekvensene/ringvirkningene av renteoppgangen er så mye større enn at det blir dyrere å betjene lånene.

Jeg er enig med deg når det gjelder framtidsutsiktene, men er veldig usikker på om det er det er (den sentralbankstyrte) renteoppgangen som er årsak eller det som fører til problemene? Ville ikke nedgangskonjunkturen kommet uansett, basert på hva som skjer internasjonalt (og ok, subprimebobla sprakk da renta i USA steg fra nesten ingenting til lav, men ville nok sprukket uansett etter hvert som folk skulle begynne å betale avdrag)?

"Krisa" i Norge (som jeg ikke mener er noen krise så langt) har vel sin forklaring i renteoppgangene. Foreløpig. Men jeg tror at selv om rentene nå settes ned vil omfanget av problemer øke pga dyrere varer utenfra, mindre eksport, økt arbeidsledighet osv. Og det vil vel de fleste av oss merke noe til.

Skrevet

Byggekostnadene går ned. Renten på beløp for verdier solgt før nedturen startet går opp. Vennepar som skal skille seg får ikke solgt boligen og finner i stedet sammen igjen.

Bare opptur her.

Enn så lenge...

Gjest gjesten du svarte ;)
Skrevet
"Krisa" i Norge (som jeg ikke mener er noen krise så langt) har vel sin forklaring i renteoppgangene. Foreløpig. Men jeg tror at selv om rentene nå settes ned vil omfanget av problemer øke pga dyrere varer utenfra, mindre eksport, økt arbeidsledighet osv. Og det vil vel de fleste av oss merke noe til.

Du har helt rett, og klarte å formidle det bedre enn jeg klarte å få fram! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...