Gå til innhold

Vielse på skip/ båt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Vi har lyst til å gifte oss hemmelig og kunne tenkt oss å reise bort for å gifte oss. Nå har tanken slått oss at vi kunne tenkt oss å gifte oss på en båt, men på hvilke båter vier de folk? Er det kun de berømmelige cruisebåtene i Karibien eller kan man gjøre det på hvilken som helst båt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi har lyst til å gifte oss hemmelig og kunne tenkt oss å reise bort for å gifte oss. Nå har tanken slått oss at vi kunne tenkt oss å gifte oss på en båt, men på hvilke båter vier de folk? Er det kun de berømmelige cruisebåtene i Karibien eller kan man gjøre det på hvilken som helst båt?

Tja, vil dere ha vielsen innenfor norsk territorialfarvann, da holder det å få med vigsler og ha tillatelse fra kapteinen. I praksis kan dere da godt vies i en pram eller ombord i et luksusskip. De gangene jeg har viet brudepar ombord på båt, da har det foregått på den måten at brudeparet har ordnet med båten og tatt meg med :)

Det er ikke slik at vigselsretten først og fremst følger båten, men vigsler - og jeg har forstått det slik at kapteinen ikke lenger nødvendigvis har vigselsrett (men her får noen arrestere meg hvis jeg tar feil).

Skrevet

RCCL sier de ikke kan vie ute på sjøen, kun i havn.

Skrevet (endret)
RCCL sier de ikke kan vie ute på sjøen, kun i havn.

Jepp. Det er fordi selskapet ikke er registrert i Norge, men i utlandet. Miami/Bahamas. Det er fint du nevner dette, for norsk lov gjelder på norskregistrerte skip. Det blir selvsagt litt annerledes hvis TS ønsker sitt bryllup på et utenlandsregistrert skip. :)

Endret av Pastor Knut
Skrevet
http://www.rccl.no/no/alt_om_cruise/bryllu..._cruiseskip.htm

Vi gifter oss på tinghuset i Oslo og hopper så på Color Magic, kjenner noen som gjorde det samme med cruisebåten til RCCL som er i Oslo på våren.

Noe som nok faller utenfor TS' spørsmål, men jeg synes det er så fint at Kystvakten kan brukes - og dette bryllupet falt jeg for :) Men, men ...

Gjest antigartner
Skrevet
Noe som nok faller utenfor TS' spørsmål, men jeg synes det er så fint at Kystvakten kan brukes - og dette bryllupet falt jeg for :) Men, men ...

Ååååh! Det så veldig flott ut, da...

Med fare for å spore enda mer av, så er det jo også mulig å bli viet av Sysselmannen på Svalbard. (Jeg kan tenke meg den løsningen selv :) ) Det blir ikke ombord i en båt, men det er likevel et litt utradisjonelt sted å gifte seg, og en får jo kombinert vielsen med bryllupsreisen på den måten.

Skrevet
Ååååh! Det så veldig flott ut, da...

Med fare for å spore enda mer av, så er det jo også mulig å bli viet av Sysselmannen på Svalbard. (Jeg kan tenke meg den løsningen selv :) ) Det blir ikke ombord i en båt, men det er likevel et litt utradisjonelt sted å gifte seg, og en får jo kombinert vielsen med bryllupsreisen på den måten.

Det høres jo alldeles ypperlig ut. Men du kan jo også vie deg i kirken på Svalbard. Her er mer opplysninger om hvordan det går til: Vielse på Svalbard, se omtrent midt på siden som dukker opp.

Gjest antigartner
Skrevet
Det høres jo alldeles ypperlig ut. Men du kan jo også vie deg i kirken på Svalbard. Her er mer opplysninger om hvordan det går til: Vielse på Svalbard, se omtrent midt på siden som dukker opp.

Jeg vet, men av livssynsmessige årsaker er ikke kirkebryllup aktuelt for akkurat meg.

Dette kan kanskje passe for TS? (I og med at vi ikke vil spore helt av tråden, heller :) )

Skrevet

Jepp, der har jeg giftet meg! Det var veldig romatisk og flott, og anderledes!

Kan forøvrig anbefale hurtigruta som et fint valg for bryllup. Vielse i det du passerer polarsirkelen, for eksempel. Og så seiler du langs norskekysten på bryllupsreise. Nå på høst/vinter kan jo det bli en spennende affære, hvis du liker nærhontakt med vær og natur. :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...