Gjest StoreSky Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg har fptt resept på pergotime, 50mgx2 tabletter i fem dager. Er dette normal dose, eller dobbelt...? Har fått veldig lite informasjon av legen synes jeg. Slik står det på arket: 1. fra dag 5 i syklus 2 tabletter i fem dager. 2. Eggløsningstester fra dag 14. 3. Blodprøve dag 25-27 4. ringe legen en uke etter dette. Normal prosedyre? Hva er normale bivirkninger? Burde ikke mannen testes først for å se at alt med han er normalt? Er det ikke tidlig å starte med pergotime etter bare 11 mnd uregelmessig (han har jobb langt borte, jeg har brukt p-piller lenge) prøving?? Selv om menstruasjonen varierer mellom 30 - 50 dager. (sier jo seg selv at det blir færre eggløsninger på samme tidsrom) Dessuten: på blodprøve arket står det at jeg skal testes for progesteron noe som jeg regner med viser ojm eggløsning har funnets sted. (dag 25-27) Men også Hepatitt A, B, og C!! og HIV og rubella.... er det vanlig å teste for dette også?? Jeg er blodgiver så kan jo ikke tro dette har noe med noe å gjøre...
NemoLinn Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har fptt resept på pergotime, 50mgx2 tabletter i fem dager. Er dette normal dose, eller dobbelt...? Har fått veldig lite informasjon av legen synes jeg. Slik står det på arket: 1. fra dag 5 i syklus 2 tabletter i fem dager. 2. Eggløsningstester fra dag 14. 3. Blodprøve dag 25-27 4. ringe legen en uke etter dette. Normal prosedyre? Hva er normale bivirkninger? Burde ikke mannen testes først for å se at alt med han er normalt? Er det ikke tidlig å starte med pergotime etter bare 11 mnd uregelmessig (han har jobb langt borte, jeg har brukt p-piller lenge) prøving?? Selv om menstruasjonen varierer mellom 30 - 50 dager. (sier jo seg selv at det blir færre eggløsninger på samme tidsrom) Dessuten: på blodprøve arket står det at jeg skal testes for progesteron noe som jeg regner med viser ojm eggløsning har funnets sted. (dag 25-27) Men også Hepatitt A, B, og C!! og HIV og rubella.... er det vanlig å teste for dette også?? Jeg er blodgiver så kan jo ikke tro dette har noe med noe å gjøre... Jeg har selv gått på Pergotime, og fikk enkel kur. 1 tabl. daglig i fem dager. Så du har nok fått en dobbel kur. Jeg synes ikke tidlig med Pergotime etter 11 timer med prøving og uten resultat, men du burde vel kanskje ha hatt mer utredning før du får Pergotime? Du har kanskje hatt utredning? Måling av progesteron er vanlig ved utredninger da, i hvertfall sa min gyn. det. Det sier vist noe om man har PCO eller ikke og det kan jo være nærliggende å tro det siden du har lange uregelmessige sykluser. Min mann ble testet før vi begynte utredning på meg da det ofter er det enkleste å starte med. FOr min del så fikk jeg ikke mange bivirkninger, eneste veldig øm i underlivet, men det var pga stimuleringen av Pergotimen. Min gyn. informerte meg om at det er vanlig å starte med enkel dose for å se om man har effekt av den. Jeg fikk tilbud om UL på dag 14 i syklusen for å se om jeg hadde hatt effekt av Pergotime. Det er ikke alle som får effekt av Pergotime. Og hvis jeg ikke hadde hatt effekt ville hun ha prøvd dobbel dose. uansett, man skal ikke ha flere enn tre til fire forsøk med Pergo. Har man ikke lyktes da, så skal man vurdere andre metoder. Vet det er mange som får flere doser, men i følge Felleskatalogen skal man ikke ha mer enn tre. Har man ingen effekt av Pergotime så er det jo heller ingen vits i å bruke det. Andre tester som rubella, Hiv ol. er standard prosedyre når man er gravid. Jeg ble også testet for alt dette første gang jeg var gravid i sommer, e\men vi mista , men så er vi gravide nå igjen da :D Rubella er jo veldig skadelig for fosteret. Kan gi misdannelser. Har du hatt vaksinen eller hatt rubella så har du jo antistoffene og da trenger du ikke å tenke på det. I tillegg kan det være lurt å teste for toksoplasmose. en parasitt som kan gi skader. Den kan du ha fått i deg på et tidspunkt hvis du har hatt katter, lekt i sandkasse hvor katter har lagt igjen avføring. Jeg ba selv om å bli testet for dette, og viste seg at jeg har hatt denne parasitten og har antistoffer mot den. Så jeg trenger ikke å tenke på den. Du får ha lykke til :D
Gjest StoreSky Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Så jeg er rett på dobbelt kur altså?? Merkelig. Synes det er litt merkelig med pergo etter 11 mnd., siden man regner med vanlig gjennomsnitt tid for å bli gravid er 1 år. Og med p-piller går det fort enda to-tre mnd lengere. (men mulig han vurderer behov for pergo siden sykusen er så lang og ustabil fremdeles) Har tatt innvendig UL og vanlig sjekk for sykdommer, etc. Ikke noe å finne der. Tok også blodprøve under siste mens for sjekk om PCOS, hadde ikke det. Men er jo greit å vite om jeg HAR eggløsning i det hele tatt!! Vurderer å kjøpe el-tester først, før jeg begynner på pergo.
Strix Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg begynte rett på dobbel Pergotime, tok det i 3sykluser etter hverandre og det klussa fullstendig til de 3 syklusene og ga meg et underliv som jeg knapt kunne ha sex med i hittil 10mnd. Antagligvis har slimhinnene reagert dårlig på hormonene Jeg tok bare blodprøve i den ene syklusen min med Pergo, en på dag 3 og en på dag 22 eller noe sånt. Du har vel vært hos legen og snakket om at dere prøver og at det ikke går. Om du selv syns det er for tidlig så kan du jo vente. Det kan som du selv sier også være at legen syns du har for lange sykluser. Pergotime kan vel regulere dette også For vår del hadde det vært klart best om mannen hadde blitt testa først. Han har levert 2 prøver i etterkant som begge var dårlige og vi komme nok ikke til å klare det uten hjelp. Pergoen var bortkasta, mest pga. de utrolig plagsomme bivirkningene jeg fortsatt ikke er kvitt... Det var bare et par kryss på mitt blodprøveskjema og ingen for hiv etc. Jeg er også blodgiver. Lykke til, håper Pergoen fungerer bedre for deg
Gjest StoreSky Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Takk for svar! Vet at flere (strix..) har svar på lignende tråder før. Jeg tenkte også at mannen kan fint få teste seg selv først, så slipper jeg ta medikamnter som kanskje skulle være unødvendige. Jeg har jo født et barn fra før, men det var snart 10 år siden, så fruktbarheten min kan jo ha forandret seg.
Lucky? Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg ble også satt rett på dobbel pergo og deretter følge samme prosedyre som du skal med blodprøver o.l.... Gjør jo ikke noe å begynne etter 11 mnd da, greit å komme i gang med pergoen da....
Grace Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Ikke for å være kjip nå, men jeg syns faktisk det var tidlig å få etter 11 mnd. Hvertfall hvis mannen din jobber langt unna, så er det vel kanskje ikke mer enn halvparten av tiden som har vært aktive prøveperioder. Kanskje også færre. Og det er ikke bare bare å ta pergo, regner med at du kjenner til risikoene for flerlingesvangerskap etc. Syns det er litt rart at det ikke er testet for EL først. Dette er bare min personlige mening men jeg hadde ventet litt til om jeg var deg.
Grace Skrevet 17. oktober 2008 #8 Skrevet 17. oktober 2008 og blodprøvene er nok tatt med tanke på evnt videre behandling.
Gjest StoreSky Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 Grace: derfor jeg spurte her først! Og nei, skal ikke begynne på pergo allerede. Bivirkninger, etc frister ikke. Ikke høyere risiko for kreft heller... Har snakket med kjæresten om det, vi er enig i å bare vente. Dessuten har vi bestemt at han får teste sine svømmere først. Neste gang jeg bestiller graviditetstester så skal jeg bestille EL-tester også, så ser om de gjør utslag. Men tror, slik jeg oppfattet gynekologen, at han ville at jeg begynte med pergo først og fremst for å stabilisere syklusene, varierer mellom 14 og 54 dager... Han var ikke noe bekymret for om jeg skulle klare å bli gravid.
Gjest Trulte29 Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 Ser at folk er skeptiske til Pergo her og at det er mange som mener at man bør ha prøvd lenge før man begynner på det. Merker derfor at jeg blir litt skeptisk til å begynne på det. Min situasjon er at jeg ikke har hatt mensen på over 3 mnd etter at jeg slutta på p-pille, og når man ikke har mens (eller eggløsning for den saks skyld) blir det ikke akkurat så lett å bli gravid. Har vært hos gynekolog, ikke noe å se på ultralyd og alle hormonprøver var fine. Har fått resept på Provera (for å få blødning), deretter skal jeg ta Pergo for å stimulere eggløsning. Noen som har tatt samme type "kur" her og som har erfaring med hvordan dette funker.. Bør jeg være skeptisk til å gjøre dette. Ser jo i grunnen ikke så mange alternativer da siden mensen tydeligvis ikke vil komme av seg selv...
Gjest StoreSky Skrevet 28. oktober 2008 #11 Skrevet 28. oktober 2008 Kommer vel ann på hvor lenge siden du sluttet på p-pillen? Tar 3-6 mnd før den er helt ute av kroppen nemlig.
NemoLinn Skrevet 29. oktober 2008 #12 Skrevet 29. oktober 2008 Ser at folk er skeptiske til Pergo her og at det er mange som mener at man bør ha prøvd lenge før man begynner på det. Merker derfor at jeg blir litt skeptisk til å begynne på det. Min situasjon er at jeg ikke har hatt mensen på over 3 mnd etter at jeg slutta på p-pille, og når man ikke har mens (eller eggløsning for den saks skyld) blir det ikke akkurat så lett å bli gravid. Har vært hos gynekolog, ikke noe å se på ultralyd og alle hormonprøver var fine. Har fått resept på Provera (for å få blødning), deretter skal jeg ta Pergo for å stimulere eggløsning. Noen som har tatt samme type "kur" her og som har erfaring med hvordan dette funker.. Bør jeg være skeptisk til å gjøre dette. Ser jo i grunnen ikke så mange alternativer da siden mensen tydeligvis ikke vil komme av seg selv... Jeg husker at da jeg sluttet på p-pillen så fikk jeg ikke mensen tilbake før det hadde gått 11 eller 12 mnd. Fikk vite av legen at det kunne ta så lang tid, men hvis det hadde gått lengre tid som mot 18 mnd, så burde man ta kontakt med legen. Så hadde jeg vært deg ville jeg ha latt kroppen komme seg i normal syklus uten forsøk av Provera og Pergo. Det aller beste er jo å la kroppen komme seg.
Gjest Trulte29 Skrevet 29. oktober 2008 #13 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg husker at da jeg sluttet på p-pillen så fikk jeg ikke mensen tilbake før det hadde gått 11 eller 12 mnd. Fikk vite av legen at det kunne ta så lang tid, men hvis det hadde gått lengre tid som mot 18 mnd, så burde man ta kontakt med legen. Så hadde jeg vært deg ville jeg ha latt kroppen komme seg i normal syklus uten forsøk av Provera og Pergo. Det aller beste er jo å la kroppen komme seg. Da vil jeg vel tro at både lege og gynekolog, eller i hvert fall en av dem, ville sagt noe a la dette, hvis det er så "normalt" at det tar så lang tid å få mensen igjen etter p-pille-slutt.. Det var gynekolog som foreslo å begynne på provera og pergo, det var ikke noe jeg ba om, så jeg stoler på at hun vet hva som funker best... Når sant skal sies hadde jeg veldig uregelmessig menstruasjon før jeg begynte på p-piller også, så da er det kanskje ikke så dumt å "hjelpe" litt til med disse pillene.. Vil jo helst ikke vente opp til et og et halvt år bare for å da finne ut at jeg må bruke disse pillene... Vil jo helst få barn før jeg er for gammel...
Gjest StoreSky Skrevet 29. oktober 2008 #14 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg hadde uregelmessig mens da jeg fikk mitt første barn, fikk henne på første forsøk alikevel... Så føler vel egentlig ikke at dette spiller størst rolle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå