Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig flyttet til Spania, og skal feire jul hos "svigers" i år. Min samboers mor har flere ganger spurt meg om å lage "typisk norsk" mat, men for meg personlig så er "typisk norsk" mat den type mat jeg normalt ville spist i Norge - stort sett en kombinasjon av ferdigmat med kokte poteter, og pizza. Har vel også fått igjennom at de kommer til å bli svært lite imponert over "norsk" mat sånn jeg gjør det.

Men så oppdaget jeg dette fine lille juleforumet nå nettopp og begynte å tenke - hva med å lage noe "typisk norsk" til jul?

Med tanke på hva som er lett å få tak i her, kombinert med mine begrensede matlagingsevner:

- risengrynsgrøt spiser familien min alltid til julefrokost - blir dette spist i andre land i Europa/verden?

- er norske julekaker veldig uvanlige, eller er dette noe de har "alle steder"?

- selv er jeg vant til å spise ribbe med lefse på juleaften. Liker overhodet ikke pinnekjøtt. Noen andre lett-lagde julemiddager som både er "typisk norsk" og samtidig har ingredienser det er mulig å få tak i i Spania?

Evt andre forslag mottas også med stoooor takk :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medisterkaker spiser jo mange som tilbehør til ribbe - farse kan du lage selv av kjøttdeig av svin, fløte og krydder. Finner du ikke kjøttdeig av svin kan du jo male selv - men det er jo litt pes.

Surkål kan du jo også lage selv - du MÅ ikke ha den fra pose. Surkål er igrunn ikke særlig vansjelig å lage...

Jeg vet ikke om marsipan er typisk norsk til jul, men det er heller ikke særlig vanskelig å lage selv..

Skrevet

För mig som är svensk tänker jag på följande mat när jag tänker norsk mat (inte bara julemat):

Ribbe

Fårikål

Pinnekjött

Köttpålägg av olika slag, rökt, torkat, rull

Fenalår

Baccalao (något portugiser gärna känner igen)

Stekt torsk med stekt lök till

Ball med kålrabbi

Lutefisk

Römmegröt

Risgrynsgröt (inte så norskt men julaktigt)

Joikaboller

Lax (en riktig delikatess i till exempel södra frankrike), den kan vara gravad, rimmad eller färsk.

Laxpudding (svensk eller norsk)

Makrell (rökt eller ugnsbakad med lök

Hvalkjött (stek eller gryta)

Surikål (måste enligt min mann vara en norsk sort)

Fisksoppa (be att få en vanlig norsk fiskesuppe skickad i posten och fyll på med valfri vit fisk för bättre smak)

Flatbröd

Köttboller med brunsaus

Skolebröd

Kransekake

Kakemenn

Skuffkake

Fiskgratäng med upppiskat ägg

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Så heldig du er som har en slik svigermor!!!

Noe jeg tenker er ganske norsk i forhold til kaker må være:

Delfiakake

Risboller

kransekake

Bordstabbelbakkels

Sirupskake

Sirupsnipper

Lefser

Ellers må du jo ha riskrem til dessert???

Endret av TessaRosa
Skrevet

Sveler, julemanna, pepperkaker

Moltekrem, trollkrem

Hveteboller og skoleboller

Pannekaker etter norsk oppskrift (ikke amerikansk)

Vafler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...