Gå til innhold

finanskrise for noen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kan jeg tjene på at jeg har levd nøktern og spart opp det jeg har kunnet, mens vennene mine har kastet penger rundt seg i hytt og pine og lurt på hvorfor ikke jeg har kjøpt splitter ny bil når jeg "har råd til å ta opp lån allikevel".

Sikkert grusomt for å si for alle som har levd over evne og går konkurs nå, men jeg håper det blir krise - for da kan jeg endelig få mulighet til å få litt god råd også, her jeg sitter med min dårlig betalte, men godt sikrede jobb i staten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det er fint å være i en av de sikre jobbene i disse dager, men det er ikke sikkert det er så lett å tjene på de dårlige tidene heller. Inflasjon er en del av pakka, og da kan sparepenger og penger man tjener miste noe av verdien sin. Men ja, det føles bra å ikke ha lagt seg til stort forbruk eller ha lån på ting man ikke har råd til å betale ned og som ingen vil kjøpe.

Skrevet
Da kan jeg tjene på at jeg har levd nøktern og spart opp det jeg har kunnet, mens vennene mine har kastet penger rundt seg i hytt og pine og lurt på hvorfor ikke jeg har kjøpt splitter ny bil når jeg "har råd til å ta opp lån allikevel".

Sikkert grusomt for å si for alle som har levd over evne og går konkurs nå, men jeg håper det blir krise - for da kan jeg endelig få mulighet til å få litt god råd også, her jeg sitter med min dårlig betalte, men godt sikrede jobb i staten.

Jeg er en av dem som heller ikke har tatt av.

Jeg har kjøpt nytt hus, men ikke fullfinansert, og kjøpte med utleiedel.

Jeg har kjøpt ny bil, men en 3 år gammel, så har ikke mer lån enn jeg klarer.

Kredittkortene har ikke vært i bruk, og jeg har enda en gammel kassetv :skratte:

Jeg har ikke så dyre vaner lenger, selv om jeg shopper de klærne jeg har lyst på.

Så nå sitter jeg her, og bekymrer meg på andres vegne istedet!

Skrevet
Enig i at det er fint å være i en av de sikre jobbene i disse dager, men det er ikke sikkert det er så lett å tjene på de dårlige tidene heller. Inflasjon er en del av pakka, og da kan sparepenger og penger man tjener miste noe av verdien sin. Men ja, det føles bra å ikke ha lagt seg til stort forbruk eller ha lån på ting man ikke har råd til å betale ned og som ingen vil kjøpe.

Det skal vel godt gjøres i et land som Norge at inflasjonen når "Sør-Amerikanske" standarder som du beskriver her. Litt annet utgangspunkt... Uansett, det skjer jo ikke over natten det heller, så om man følger litt med bør det gå greit.

Skrevet
Det skal vel godt gjøres i et land som Norge at inflasjonen når "Sør-Amerikanske" standarder som du beskriver her. Litt annet utgangspunkt... Uansett, det skjer jo ikke over natten det heller, så om man følger litt med bør det gå greit.

Jeg gikk vel ikke i detalj om inflasjonsnivået heller da. Norge er et lite land, vi påvirkes sikkert av hva som skjer i verden rundt oss selv om vi er heldige som har olja. Men vi kjøper jo veldig mange ting fra lang med sterk prisvekst.

Inflasjonsfrykt basert på litt avislesning og sånt er forresten ikke noe jeg bruker argument mot å spare og å være forsiktig med pengene sine :)

(og søramerikanske tilstander - se på Island, da, hvor krona er halvert nå, uten sammenlikning forøvrig)

Skrevet

Det at det blir så mye vanskeligere for alle andre trenger vel ikke nødvendigvis bety at det går så mye bedre for deg?

Jeg mener, kanskje det blir bare litt vanskeligere for deg, mens det blir mye vanskeligere for alle oss andre?

Uansett, det er aldri en dårlig ide å være nøktern og ikke ta seg vann over hodet. Jeg vet om flere som i dag priser seg lykkelige over at de ikke bestemte seg for å ta opp store lån for å kjøpe seg en overpriset bolig.

Jeg håper det blir bedre for alle i tiden som kommer (....men ikke før at jeg har fått saltet ned mer penger i noen flere fondsandeler).

Lykke til med lønnsoppgjøret til våren!

Gjest Gjest_søta_*
Skrevet

Jeg håper jo selvsagt ikke at det blir krise og andre må tvangsselge huset (selvom jeg håper å kjøpe det til en billig penge)

Og ønske vondt over andre er ingen god egenskap.

Hilsen søta med penger i banken, ingen kredittkortgjeld, ingen flat-TV som håper å få et billig hus snart:)

Skrevet
Jeg håper jo selvsagt ikke at det blir krise og andre må tvangsselge huset (selvom jeg håper å kjøpe det til en billig penge)

Og ønske vondt over andre er ingen god egenskap.

Hilsen søta med penger i banken, ingen kredittkortgjeld, ingen flat-TV som håper å få et billig hus snart:)

Jeg mente ikke at jeg ønsket andre vondt, men jeg ønsker meg selv godt og lave boligpriser er bra for meg. Det må nødvendigvis si at andre sliter, beklager, men slik er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...