Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Samboer vil ikke gifte seg og da mener jeg at vi bør sette opp en samboerkontrakt. Føler at det er tryggest å gjøre hos en advokat. Er det noen her som vet sånn ca hva det vil koste oss??
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Samboer vil ikke gifte seg og da mener jeg at vi bør sette opp en samboerkontrakt. Føler at det er tryggest å gjøre hos en advokat. Er det noen her som vet sånn ca hva det vil koste oss?? ca 2500 kroner. Men du kan finne gode kontrakter ved å google, eller gå inn på jussbuss.no, jussformidlingen.no eller liknende sider. Disse standardkontraktene er best å bruke dersom dere ikke har barn eller særlig skjeve forhold i økonomiske forhold.
AnetteR Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 Om dere har vesentlige verdier vil jeg i alle tilfeller anbefale advokat. Ofte eier man hus og lån 50-50, og det er ikke noe stort problem å finne en god kontrakt på nett som dekker andre eiendeler. Bare sørg for å ha formkrav og formelle forhold i orden. For eksempel er det flere dommer som går ut på at vitnene ikke var i rommet da kontrakten ble signert. Også vil jeg og anbefale gjensidig testamente, samt gjensidig uføre/dødsforsikring. Dette gir en enorm sikkerhet i tilfelle det skjer noe med den ene.
Glitnir Skrevet 13. oktober 2008 #4 Skrevet 13. oktober 2008 Ofte eier man hus og lån 50-50, og det er ikke noe stort problem å finne en god kontrakt på nett som dekker andre eiendeler. Bare sørg for å ha formkrav og formelle forhold i orden. For eksempel er det flere dommer som går ut på at vitnene ikke var i rommet da kontrakten ble signert. Også vil jeg og anbefale gjensidig testamente, samt gjensidig uføre/dødsforsikring. Dette gir en enorm sikkerhet i tilfelle det skjer noe med den ene. Det er ikke krav til vitner for en samboerkontrakt. Formelle vitnekrav gjelder kun ved testamente.
AnetteR Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Det er ikke krav til vitner for en samboerkontrakt. Formelle vitnekrav gjelder kun ved testamente. Enig. Den setningen kom i feil avsnitt i farten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå