Gå til innhold

Spiser dere kun det dere liker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å eksperimentere litt mer med mat, og lager derfor mye forskjellig som jeg aldri har smakt før. Noen ganger smaker det godt, andre ganger ikke. Jeg lager det kun til meg, og vet jo hva jeg som regel liker. Men om man skal lære seg å lage mat med litt andre ingredienser enn mais og tomat, så er man nødt til å forsøke å tilsette varer man kanskje normalt sett ikke liker så godt.

Men jeg er positivt overrasket over hvordan smaksløkene mine tilpasser seg nye ting, og hvor fort jeg klarer å like ny mat. Eller mat jeg tidligere ikke likte.

F.eks. har jeg begynt å like mange ulike typer oster jeg tidligere ikke klarte å spise. Dette har litt med at jeg tilsetter det som "en touch" i andre retter. F.eks. gorgonzola på pizza eller i ostesaus. Går det greit, forsøker jeg på brødskiva.

Noen ganger bommer jeg fullstendig når det gjelder sammensetning av maten jeg lager. (Følger stort sett ikke oppskrifter, men prøver meg fram med basisoppskrifter og legger til det jeg måtte ha av rester eller tilbehør, sauser, oster, grønnsaker og annet i kjøleskapet fra før.) Om jeg bommer så går det som regel an å redde de fleste ting med litt krydder. Jeg kan fint spise ting jeg ikke synes er så godt eller som ikke ble helt som jeg trodde rett og slett fordi jeg ikke gidder å la det gå til spille, eller lage ny mat. Hehe.

Egentlig er jeg lite kresen, og har funnet ut at jeg liker mange flere matvarer og retter enn andre på min alder. Og jeg har et åpent sinn! Det er mulig å lære seg å like ting. Også mat man tidligere har hatt et hat-forhold til.

Hva er poenget med å "tvinge seg" til å like mat man i utgangspunktet ikke liker? Vel, ved å eliminere enkelte ting så skaper det begrensninger. Og smaksløkene forandrer seg med årene også.

Jeg likte jo ikke rødvin da jeg var 18, men vendte meg til smaken og nå klarer jeg knapt nok å holde meg unna. Jeg simpelten elsker rødvin! Tenk på all den gode vinen jeg kunne gått glipp av om jeg ikke turte å smake det flere ganger? Det er nesten til å grine av. Haha.

Så, ja. Av og til spiser jeg mat jeg ikke liker. Men ikke med vilje. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet
Hva er egentlig en god forklaring? Blir det ikke stort sett et sirkelargument der grunnen er at man ... ikke liker det? Men ellers er jeg helt enig med innlegget ditt!

Av og til vil ikke ungene spise maten fordi den ene pannekaken er litt mer brent enn den andre, fordi skiven er i to deler når de ikke ville at jeg skulle skjære den over, osv. En god forklaring er selvsagt at de ikke liker det.

Skrevet

Vi lager kun man vi liker. Det er selvfølgelig ting vi liker bedre enn andre og noe han liker godt som jeg ikke er så begeistra for og omvendt. Men vi lager aldri noe som ikke begge to liker.

Jeg spiser heller ikke mat jeg ikke liker. Så om jeg er på besøk hos noen og jeg får servert noe jeg ikke liker, så spiser jeg ikke. Rett og slett.

Men jeg spiser stort sett alt mulig. Bortsett fra frossenpizza, spinat og taco.

Skrevet

Jeg forstår ikke spørsmålet i forhold til vegetarianere, er det noe annet om man er det? :klø:

Jeg er for øvrig vegetarianer og ganske kresen ... Jeg har blitt mye bedre de siste årene da, nå tør jeg å smake på ting jeg ikke har smakt før som jeg tror jeg ikke liker. Det rare er at tidligere likte jeg ikke kakao og tomat, og nå elsker jeg begge deler! Det var ikke pga jeg ikke prøvde jeg ikke likte, jeg ville like kakao men gjorde det rett og slett ikke. Kan ha noe med at jeg ikke liker mørk sjokolade å gjøre :vetikke:

Om jeg spiser ting jeg ikke liker? Vel, hjemme lager jeg meg jo ikke mat jeg ikke liker, og det gjør ikke mannen heller. Utenom når vi prøver noe nytt jeg ikke har spist før da, og da prøver jeg og liker jeg det ikke spiser jeg ikke opp- da spiser jeg heller grønnsakene eller noe. Borte så kommer det helt an på hva jeg får servert, f.eks stekt makrell og reker nekter jeg å spise, mens f.eks lettsaltet torsk som jeg ikke liker noe særlig, det spiser det. Så i bunn og grunn kommer det vel an på hva jeg blir servert :jepp:

Skrevet

Jeg spiser ofte ting jeg egentlig ikke liker! :)

Er dessverre forbannet med en kresen gane, som har blitt noe bedre med "voksensmaken", men dessverre ikke tilstrekkelig til at jeg er komfortabel med det...

Hvis jeg får servert pizza med mais f.eks, bare svelger jeg den fort, evt dynker den i rødsaus eller noe.. :)

Får jeg derimot asparges, er det bare å gi opp, brekningssansen min er dessverre også ekstrem.. :(

Kokte/dampede grønnsaker er jeg heller ikke glad i, men hender faktisk at jeg både lager og forsyner meg med det fordi jeg vet at det er bra for meg, og fordi jeg håper at jeg en dag vil like det! :) Hovedsaklig gulrot og blomkål som går ned, siden det har en forholdsvis mild smak... :)

Skrevet

Åh, jeg kunne ønske jeg likte all mat i hele verden jeg. Bare for å kunne gjøre alle til lags, men nå gjør jeg ikke det. Jeg spiser ikke hvitost engang, men siden det ikke fungerer å si at jeg rett og slett ikke liker ost, så sier jeg heller at jeg slanker meg. Det er tydligvis mye mer akseptert. For en verden...

Gjest gjest over deg
Skrevet
Åh, jeg kunne ønske jeg likte all mat i hele verden jeg. Bare for å kunne gjøre alle til lags, men nå gjør jeg ikke det. Jeg spiser ikke hvitost engang, men siden det ikke fungerer å si at jeg rett og slett ikke liker ost, så sier jeg heller at jeg slanker meg. Det er tydligvis mye mer akseptert. For en verden...

Jeg skylder på matintoleranse ved ting jeg absolutt ikke greier... :)

Dette er forsåvidt ikke en løgn, jeg har vært under utredning over laaaaang tid for å finne ut av hvorfor jeg kaster opp/får mageknip osv både uprovosert og av div matvarer... :(

Og så lenge jeg ikke har noen spesifik diagnose, og lider under dette, synes jeg det er helt greit å kunne dra noen fordeler av dette.. ;)

Skrevet
...eller hender det at dere spiser ting dere egentlig ikke kan fordra? I så fall hva da?

Og dere som er vegetarianere/veganere, spiser dere kun mat dere liker?

Er det noen spesiell grunn til at du lurer spesielt på hvordan det er med oss vegetarianere?

Jeg spiser ikke favorittmaten min hele tiden, men siden det er jeg som lager mesteparten av maten jeg spiser, så spiser jeg som regel ting jeg liker. Jeg forsøker å utfordre meg selv innimellom og prøver gjerne nye ting eller ting jeg ikke likte før. Ofte blir jeg positivt overrasket og jeg har oppdaget at det svært ofte ikke har vært råvaren jeg ikke har likt, men at det heller har hatt noe med kvaliteten eller tilberedelsen å gjøre. Tomat liker jeg som regel, men noen ganger er kvaliteten alt annet enn bra og da smaker det ikke godt. Rosenkål likte jeg f.eks ikke før, men da det var rosenkål i en indisk rett jeg spiste ute en gang, smakte det faktisk veldig godt.

Skrevet

Spiser som regel ikke mat jeg ikke liker. Er veldig kresen på grønnsaker og spiser bare noen typer, så tar aldri det som tilbehør til kjøtt, spiser det aldri om det er i gryteretter, supper o.l. Er veldig klar over at jeg er kresen, men det får bare være.

Skrevet

Hei

Hvis jeg skal lage noe så prøver jeg selvfølgelig å lage ting som jeg liker spesielt godt. Men det hender at man får ting som man ikke synes er fantastisk. Jeg var uten med en forretningskontakt og han tok meg med på en flott restaurant der vi spiste sashimi/sushi. Jeg kan godt spise dette (og det gjorde jeg) men det er ikke noe jeg synes er fantastisk på noen måte.

Skrevet

Jeg spiser ofte mat jeg ikke syns er spesielt god, f.eks flyplass-mat, og dårlig restaurant-mat (som det finnes overraskende mye av). Det er få råvarer og isolerte smaker jeg ikke liker, sånn sett spiser jeg veldig sjelden mat jeg ikke liker.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er veganer, og spiser bare mat jeg liker. Stort sett så er all maten min tilberedt av meg selv - så da er det jo greit.

Eller det er noen ting jeg har bestemt meg for å like opp igjennom årene, og da har jeg spist det likevel - til jeg til slutt begynner å like det. Det funker det. :)

De få gangene jeg spiser andre steder, kan det jo være jeg får mat jeg ikke er så veldig glad i - men da spiser jeg heller litt mindre. Er får ting jeg absolutt ikke liker, men flere ting jeg spiser men ikke er så begeistra for.

Skrevet

Er veganer (forstår heller ikke helt relevansen her, men men), og spiser stort sett det meste så lenge det er vegan. Kan styre meg for sopp, aubergine, og et par andre ting, men får jeg det servert så svelger jeg det ned. Er jeg hos personer jeg kjenner, og føler meg trygg på så siler jeg mer ut.

Skrevet

Som oftest ja. Ser ingen vits i å spise ting jeg ikke liker, men samtidig synes jeg det er viktig å smake på ting som er litt fremmed for meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Det hender jeg spiser mat jeg ikke liker. Jeg har vært superkresen, og kommer meg stadig, takket være at jeg har prøvd mat jeg ikke liker. Kan nå spise fårikål, oksesteik, kokt torsk (ikke nå når jeg er gravid) og koteletter - det kunne jeg ikke for noen år tilbake. Men jeg lager ikke disse rettene på eget initiativ...

For en rar problemtstilling?! Hvorfor i all verden skulle man spise mat man ikke liker? :klø:

Det synes jeg Eurydike har gitt et veldig godt svar på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...