Crazee Skrevet 10. juni 2003 #1 Skrevet 10. juni 2003 OK, eg greidde faktisk å få ned noko i kveld. Norske versjon. No spørst det berre kor flink eg har vore ;-) Prøv "Pusle saman" og fortel meg korleis det går. Er det detaljert nok? Har eg gitt feil opplysningar? (Tok eit par menyvalg etter minnet der, må eg innrømma.) Skrivefeil er det sikkert, og bruken av me/du må eg sjå grundig over. Men uansett kva eg sjølv er klar over og ikkje: Eg vil gjerne ha tilbakemelding på alt. Det som er bra, det som er mindre bra, det som ikkje gir meining... Så satsar eg på at seinare tema vert enklare å laga til. :-)
Gjest Lea Skrevet 10. juni 2003 #2 Skrevet 10. juni 2003 Gleder meg til å prøve! Men har ikke Photoshop på denne PC-en. Det er ser utvilsomt veldig bra ut fra sofaen min i alle fall.. enkelt og greit. Dette burde jo t.o.m. Kristian klare :blunke: .
Gjest Lea Skrevet 11. juni 2003 #3 Skrevet 11. juni 2003 Jeg har nå prøvd og fått det til! Fungerte kjempefint, bortsett i fra den lille f-en som skulle stå nederst. Den var ikke på min skjerm, men jeg fant den under Layer - effect og fikk det til. Hvis du tar i mot ønsker til dette kurset, så ønsker jeg å lære hvordan man gjør om firkantede bilder til runde eller ovale osv. Gjerne også med utviskede kanter o.l. Helt grunnleggende. Bra jobba!
Crazee Skrevet 11. juni 2003 Forfatter #4 Skrevet 11. juni 2003 Hyggeleg at du fekk det til :-) (Håpar du ikkje er åleine om det, då...) Skal oppdatere litt om at du finn desse funksjonane i layer-paletten i layer-menyen, òg. Elles tek eg gjerne i mot ønske og idéar - og skulle nokon ha bilete eg kan bruka (personar, portrett, bygningar, bruer, natur, dukkehus, skada bilete...) så ta gjerne kontakt. Er på jakt etter ein kjerreveg eller noko liknande nett no...
Gjest Lea Skrevet 11. juni 2003 #5 Skrevet 11. juni 2003 Jeg sliter med disse menyene! Skjønner ikke hva alt er for noe. Men etterå ha puslet litt med det forrige bildet, så er jeg LITT klokere i alle fall. Mitt store problem er at det er så mange funksjoner i programmet og jeg aner ikke hvordan de brukes!
Gjest Admin'C Skrevet 11. juni 2003 #6 Skrevet 11. juni 2003 Lea adobe pleier å ha utrolig bra tutorials les litt på disse så blir du meget klokere vil jeg håpe. Hjelpfilen dems gjorde iallefall slik at jeg nå kan adobe premiere
Gjest Lea Skrevet 11. juni 2003 #7 Skrevet 11. juni 2003 Jeg har sett på disse sidene, men blir bare forvirra. Veldig greit å få en ting om gangen liksom og samtidig ha muligheten til å spørre og grave. :oops: Kanskje jeg får mer nytte av tutorials senere.
Crazee Skrevet 11. juni 2003 Forfatter #8 Skrevet 11. juni 2003 Hjelpefila hjelper ja - men det er så mange måtar å gjere ting på i Photoshop, og der du endar opp med same resultat, at det kan vera greit å følgja ein del eksempel. Greitt å ha "små" mål til å byrja med, slik at me ikkje blir heilt overvelda av alle mulighetane :-) Lettare å eksperimentere litt meir når me kan litt.
Nala Skrevet 13. juni 2003 #9 Skrevet 13. juni 2003 Hei og hopp, Crazee! Nå har jeg endelig fått tid til å sette meg ned med kurset ditt. Så flink du har vært!! *applaus* Og så kult at du vil dele det med oss. Du sier du ønsker tilbakemeldinger på alt. Vel, her er mine tilbakemeldinger: - synes at du i setninga Sidan me skal gi inntrykk av at dette er sett saman av fleire små bilete, må me dela det opp forutsetter at vi henger med på en tanke du selv har gjort deg. Skal vi gi inntrykk av at bildet er satt sammen av flere små bilder? Kanskje du burde si dette først. Altså si noe om hva vi skal gjøre med bildet FØR du setter i gang for fullt. Skjønner hva jeg mener? Hmmm, som du skjønner kunne jeg ALDRI ha lagd noe kurs av noe som helst slag, for jeg er jo håpløs til å forklare :o - jeg trenger litt mer detaljer, tror jeg. Må ha det litt inn med t-skje. Feks dette lurer jeg litt på: I layer-paletten velger du igjen background-laget, og merker eit nytt område som du så gjentek same operasjon på. Pass på at desse områda overlappar. Ok, om jeg har disse hullene i bildet, hva kan jeg gjøre med det? - hvis du vil være veldig detaljert (for nybegynnere som meg) kan du kanskje skrive en liten ting etter dette med Edit - Free transform. Jeg skjønte først ikke helt hvorfor roteringa ikke "slapp". Fikk liksom ikke gjort noe med Styles - drop shadow etter at jeg hadde rotert. Måtte trykke Enter for å få vekk ramma med punktene rundt laget. Sikkert elementert, men jeg var ikke obs på den. Kanskje du kunne hive inn en liten setning om å trykke Enter etter rotering, for å gå videre på en måte. Jepp, det var det jeg hadde av tilbakemeldinger. Vet ikke om det var det du var ute etter, men nå har du dem nå uansett Det var kjempeartig å manipulere bildet på denne måten. Har aldri tenkt på at et relativt kjedelig bilde kan bli så spennende på en så enkel måte. Det eneste jeg savna var - som du ser - litt flere detaljer, i alle fall hvis dette skal være noe for selv den mest uerfarne Photoshopper. Gleder meg MASSE til fortsettelsen av kurset! Klem,
Gjest Lea Skrevet 13. juni 2003 #10 Skrevet 13. juni 2003 Er overbegeistert for meny-forklaringen du har lagt ut! Da har jeg et sted å titte når jeg sitter fast. Du er en knupp! Gleder meg til neste leksjon jeg!
Crazee Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #11 Skrevet 13. juni 2003 Takk Nala, Joda, det var akkurat slike ting eg var ute etter. Ser eg har vore litt meir detaljert i den engelske oversetjinga på eitt punkt (Free Transform - rein forgløyming at eg ikkje tok 'Enter' med i forklaringa) - men eg ser absolutt at eg må ordleggje meg betre her og der. Og å fortelja kva det er eg faktisk er ute etter, slik at det er råd å forstå kvifor delane "må" overlappa og kvifor det "ikkje må" bli hol. (Grunn: Fordi eg hadde lyst til at det skulle vera sånn... ;-) ) Greitt å få luka av meg sånne ting som trengst lukast bort før eg gjer det offentleg. I neste veke blir nok det, om det ikkje dukkar opp massevis av ting som må endrast. Og deretter kjem andre tema: Korleis lage ramer, vignettar (som runde, duse kantar), emulsjon... (Neste leksjon.) Korleis fjerne linselus og lyktestolpar som veks ut av hovedet. Gjere bakgrunnen dus, fjerne han eller bytta han ut. Bruk av layer på ulike måtar (collage, t.d.) ... Og meny-forklaringa: Eg reknar med den vert utvida litt etter kvart som eg får bruk for det. Eller kanskje berre forklare litt i detalj (med utsnitt) der eg har bruk for det :-)
Nala Skrevet 14. juni 2003 #12 Skrevet 14. juni 2003 Åååå, jeg gleder meg mer og mer, jeg. Dette blir spennende! Gleder meg til å lære hvordan man fjerner lyktestolper som vokser ut av hodene på både slekt og venner. Tror du at vi også kan lære hvordan man tar bort djeveløynene på nevnte slekt og venner? Altså hvordan man på best mulig måte fjerner de alltid like irriterende røde øynene som insisterer på å dukke opp på alle bildene jeg tar med digital-kameraet?? Hadde vært glimmers! Stå på, Crazee!
chandler Skrevet 14. juni 2003 #13 Skrevet 14. juni 2003 Crazee: Bare å si ifra hvis du trenger hjelp til å skrive noen av disse artiklene. Har fiklet nok i Photoshop jeg og, så jeg føler meg iallfall komfortabel nok til å vite hvordan man gjør de neste punktene andre her har bedt om... Riktignok bare med engelsk PS da, så jeg vet ikke hva alt heter på norsk. Må jo bevise litt, så her er et artig (og hønngammalt) bilde av meg selv, og nei... jeg har ingen tvilling... og streken på midten av bildet er en ledning og ikke en synlig skjøt mellom de forskjellige bildene. Chandlers splittede personlighet Hmmm.... Der ble det et lite hull i anonymitets-teppet jeg har hatt over meg all denne stunden gitt. :-?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå