Gjest Bond Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Jeg tenker litt her at jeg skal kanskje overraske samboeren med noe nytt for jul. Men jeg vet omtrent ingenting om fantasy. Vet bare at han har tidigere lest the Wheel of Time og at han syntes at det var utrolig moro. Han har også vært en ivrig Tolkien-fan. Har dere noen ideer om hvilke serier jeg skulle se etter som er gode? Gjerne på engelsk (antar at man finner ikke så veldig mye på norsk). Jeg ser på play.com nå, og der er ufattelig mange forfattere og serier, så hadde vært greit å få noen tips om hva som kan være bra Tusen takk! Endret 13. oktober 2008 av mrs_bond
Gjest Bond Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Ok, jeg har sett litt rundt, og sett på disse seriene, har noen lest noen av disse? Eller har noen eventuelt noen andre gode ideer? Fantasy er som sagt helt mørkt område for meg - "Gotrek and Felix" bøker, i Warhammer Fantasy setting - William King og Nathan Long - "A Song of Ice and Fire" - George M.M. Martin - "Memory, Sorrow, and Thorn" - Tad Williams - "The Belgariad" - David Eddings - "The Malloreon" - David Eddings - "Shadowmarch" - Tad Williams
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Ok, jeg har sett litt rundt, og sett på disse seriene, har noen lest noen av disse? Eller har noen eventuelt noen andre gode ideer? Fantasy er som sagt helt mørkt område for meg - "Gotrek and Felix" bøker, i Warhammer Fantasy setting - William King og Nathan Long - "A Song of Ice and Fire" - George M.M. Martin - "Memory, Sorrow, and Thorn" - Tad Williams - "The Belgariad" - David Eddings - "The Malloreon" - David Eddings - "Shadowmarch" - Tad Williams Tad Williams er bra, kan anbefale Memory Sorrow and Thorn. Han har også skrevet en veldig bra serie som heter Otherland, som er sci-fi-fantasy-aktig. "A song of ice and fire" av Martin er også veldig bra, men merk at den ikke er ferdigskrevet ennå. "The Belgariad" av Eddings er også bra. Ellers liker jeg veldig godt Raymond E. Feist sine bøker. Da må man begynne med Riftwar-sagaen. "Black Jewels"-triologien til Anne Bishop synes jeg var festlig.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Hvis han liker tegneserier anbefaler jeg Dungeons-serien til Lewis Trondheim (og Joann Sfar :klø: ).
Gjest fantaser Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Anbefaler Belgariad-serien av Eddings eller Riftwar-sagaen til Feist. Utrolig gode bokserier, kanskje de aller beste. Jeg synes de er mye bedre enn Wheel of Time, i alle fall. Tad Williams og Gerorge R.R. Martin er absolutt ikke så verst de heller! Hadde jeg vært samboeren din hadde jeg blitt glad okke som. Men sørg for å finne ut at han ikke har boken eller bøkene du tenker å gi før du bestiller, for man har gjerne noen bøker som ligger på lur en eller annen plass.
Gjest Bond Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Tusen takk for svar! Da vet jeg at jeg har ikke vært helt på bærtur med de seriene jeg har sett på Men det blir nok vanskelig å bestemme! Han har alle sine bøker hjemme hos oss, det vet jeg i hvert fall, så tror ikke det blir så farlig med at han har noe fra før. Han har kanskje ikke vært hardbarka fantasy-fan, men han har antydet at det hadde vært kult å lese 'noe sånt' igjen.
Kattugla Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Tusen takk for svar! Da vet jeg at jeg har ikke vært helt på bærtur med de seriene jeg har sett på Men det blir nok vanskelig å bestemme! Han har alle sine bøker hjemme hos oss, det vet jeg i hvert fall, så tror ikke det blir så farlig med at han har noe fra før. Han har kanskje ikke vært hardbarka fantasy-fan, men han har antydet at det hadde vært kult å lese 'noe sånt' igjen. George R.R. Martin uten tvil!! Robin Hobb skriver også fantastisk bra Hvis du bor i Oslo, så ville jeg tatt en tur innom en bokhandel og fått anbefalinger, f.eks Ark Egertorget, eller Outland i Paleet. Der har jeg god erfaring med anbefalinger.
Bokalven Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Har han lest Terry Pratchett? Hvis ikke anbefaler jeg The Wee Free Men. Hysterisk morsom bok. Anbefaler også The Wiz Biz av Rick Cook. Morsom med masse fantasyparodi. Ja, jeg liker humorfantasy.
IngvildChristine Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 "The Inheretance"-serien av Christopher Paolini; Eragon, The Eldest og Brisingr (de to første er også oversatt). Så har man jo selvsagt Harry Potter-seriene, som er et must for fantasyfans i alle aldre. Jeg er også veldig glad i "His dark materials"-triologien, fine, fine bøker.
Marikke Skrevet 23. oktober 2008 #10 Skrevet 23. oktober 2008 Det beste jeg har lest i fantasy-sjangeren er Empire-serien (tre bøker) av Feist og Wurts. - Daughter of the Empire - Servant of the Empire - Mistress of the Empire De handler om verdenen på den andre siden av riften i Riftwar-sagaen som er nevnt tidligere i denne tråden. Jeg leste Empire-serien før jeg leste Riftwar-serien, og det fungerer helt fint. Det er selvstendige historier. Veldig bra serier begge to! Ellers vil jeg anbefale "The deed of Paksenarrion" av Elizabeth Moon.
Gjest Bond Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 Takker igjen! Jeg har allerede bestilt Riftwar-sagaen, men noterer gjerne ned disse andre også, greit å vite i framtiden
Bokalven Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 Septimus Heap-serien av Angie Sage. De fire første bøkene er oversatt til norsk.
Nemesis Skrevet 24. oktober 2008 #13 Skrevet 24. oktober 2008 De fire og han som gjør galt verre av Hans fredrik Follestad. Er en triologi og er veldig morsomme
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #14 Skrevet 24. oktober 2008 "Book of the new sun"-bøkene til Gene Wolf. Starter med "Shadow of the torturer".
Fluffie Skrevet 26. november 2008 #15 Skrevet 26. november 2008 'The First Law' trilogien til Joe Abercrombie er ganske bra, men noe moerk fantasy. 'The Malazan Book of the Fallen' (serie) av Steven Erikson er fantastisk, synes jeg. 'Gormenghast' av Mervyn Peake er en klassiker fra omtrent samme periode som Tolkiens boeker. Kan ogsaa anbefale Terry Pratchett som noen nevnte over, Discworld er en ganske stor serie som er kanskje naermere satire enn fantasy. Noen boeker jeg kan anbefale sterkt er 'Small Gods', 'Reaper Man', 'Wyrd Sisters', 'Equal Rites' og 'Soul Music'. Er enig i mange andre anbefalinger lengre oppe og. I tillegg kan jeg nevne forfattere som J.V. Jones og Greg Keyes, kanskje Elizabeth Moon eller Trudy Canavan.
Gjest GjestMilla Skrevet 26. november 2008 #16 Skrevet 26. november 2008 A song of Ice & Fire av George rr Martin er helt fantastisk!!!
Phaedra Skrevet 28. november 2008 #17 Skrevet 28. november 2008 De fire og han som gjør galt verre av Hans fredrik Follestad. Er en triologi og er veldig morsomme Denne vil jeg også anbefale sterkt! Veldig morsom serie, og ganske annerledes. Bra skrevet!
Gjest KatarinaD Skrevet 28. november 2008 #18 Skrevet 28. november 2008 Jeg er utrolig glad i Wheel of Time selv, men også hele shannara serien av Terry Pratchett, Riftwar sagaen, også sagaen om Paksenarrion som var nevnt over her, og David Eddings.. Er så mye En av favorittene er Neil Gaiman, alle hans bøker (og "tegneserier") men spesielt American Gods, den kvalifiserer kanskje ikke som fantasy på samme måte som WoT, men er fortsatt mye fantasy elementer i den :rødme:
Gjest Bond Skrevet 30. november 2008 #20 Skrevet 30. november 2008 Jeg kan bare si at det ble Riftwar saga, og siden jeg egentlig fant en ennå bedre julegave, fikk han dette som bare en liten oppmerksomhets-gave. Det triste er at jeg har nesten ikke sett samboeren den siste uken, han sitter bare med nese i boka Men denne tråden og disse anbefalingene kommer til å bli brukt flere ganger altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå