Gå til innhold

Skattelistene kommer

Anbefalte innlegg

Gjest Skattebetaler
Skrevet

Skattelistene kommer visstnok på onsdag. Som ett av få (det eneste?) land skal altså vår privatøkonomi brettes ut. Hvorfor ikke ta med nakenbilder og legejournal i samme slengen?

Denne uka kunne jeg veldig gjerne tenkt meg å bo i Oslo. Da hadde jeg druknet i listene, men her i bygda er jeg så "uheldig" å havne høyt oppe og siden alle vet hvem jeg er, ja så skal alle få sin kikkertrang dekket ved å søke meg opp, om jeg ikke havner på lista i den lokale budstikka da. Så nå ser jeg virkelig frem til å handle mat i butikken der misunnelige blikk blir slengt, en rusletur i sentrum vil sikkert by på noen "hviskende" kommentarer og baksnakkinga på caféen er bankers.

Heldigvis for meg har ikke økonomien endret seg så mye fra i fjor så det blir ikke så mye nytt å prate om. Det blir samme som før. Den stakkaren derimot som lå på topp4-formuelista i fjor med solid millionformue. Ja han ja, en av mine beste venner. Han skal få det morsomt nå som alle pengene er vekke og folk kan kose seg i rykter om alkohol, spilleproblemer, utroskap og hva det måtte være. Ingenting er bedre enn når folk faller.

Jeg vil takke regjeringa for at de gjør hva de kan for å bekjempe mobbing og ingen kan vel bestride hvor samfunnsnyttig det er med overskrifter som "Ikke lukrativt å være glamourmodell" og "Dette tjener skal vi danse-deltagerne".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg skjønner ikke vitsen i å offentliggjøre økonomien til hver eneste en her i landet... Hvorfor gjør de egentlig dette?

Skrevet
Ja, jeg skjønner ikke vitsen i å offentliggjøre økonomien til hver eneste en her i landet... Hvorfor gjør de egentlig dette?

Det gjøres fordi folks ligning er offentlig her i landet. Jeg vet ikke hvor lenge, men iallefall i mange tiår har folks likning vært lagt ut på likningskontorene til offentlig beskuelse over en periode på tre uker (tror jeg det har vært). De mest nysgjerrige stod da i kø på utsiden før likningskontoret åpnet mens de trippet av nysgjerrighet. Vel inne, tok de opp listen over navn de skulle sjekke, og slo opp im protokollen mens de noterte flittig på medbrakt lapp hvem som tjente hva og hvilken formue de hadde. :roll:

Den gamle metoden krevde altså en viss innsats fra de nysgjerrige, og det var vel bare de mest sykelige som møtte opp.

Nå når likningen er søkbar på nett gir det mange flere innsyn, og det gir grunnlag for misbruk av info. Det har også være innbruddssaker hvor årsaken til innbrudd synes å være at tyvene har sittet på nett og søkt opp folk med høy formue/inntekt.

Vi er registrert med formue, til enkelte misunnelige naboers store ergrelse. Og i år har den steget ytterligere, og jeg koser meg med tanke på de misunnelige trynene som sitter bak skjermene og søker oss opp. :fnise:

Men når det er sagt, så er jeg mot søkbare likningstall på nett.

Skrevet

Tror du kan henvende deg til lokalavisen og be om at navnet ditt IKKE skal publiseres.

Personvern

Skrevet
Tror du kan henvende deg til lokalavisen og be om at navnet ditt IKKE skal publiseres.

Personvern

Hvordan skal dette hjelpe når listene også ligger på nett?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg har ingenting i mot at informasjonen er offentlig, men jeg har alt i mot at dette blir skrevet om i avisen eller lagt søkbart ut for "gud og hvermansen" til å bla i. Hva om man måtte bestille utskrift av det, mot en liten avgift? Eller gratis, men man måtte legge inn en grunn?

Jeg forstår deg godt trådstarter, selv om jeg aldri har vært i samme situasjon.

Det burde være mulig å finne en balanse mellom fortsatt offentlig informasjon for de som faktisk har krav på og bruk for den og det å sitte hjemme i egen stue og tilfredstille nysgjerrigheten. Og så er det jo direkte kvalmende slik avisene lager saker på dette i ukesvis.

Skrevet

Jeg bekymrer meg ikke over skattelistene :filer: De stemmer jo ofte ikke. Jeg har de siste årene stått oppført med null i inntekt og min mann står oppført med 150000 mer enn han tjener. Det er jo bare tull.Min far står alltid oppført med 0 i inntekt og det sier jo seg selv at selv om han har egen bedrift og mye gjeld knyttet opp til eiendommer så tjener han ikke 0 kr i året :fnise:

Nå er jeg i 100% jobb men summen som nå blir oppgitt er fra min ulønnede permisjon. Ergo tror folk at jeg lever gratis,men det får de bare tro.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg synes det er bra med offenlitge skattelister. De bør være tilgjengelige for alle, uten avgift eller annet. Det viser at man har et åpent system, hvor man har en_viss_kontroll på hvem som tjener hva. Og da sikter jeg til at f eks politiker topper ikke tjener uholdbart mye. Når ting er skjult er det utrolig hvor mye rart som skjer....

Det som er synd er selvsagt alle de som misbruker dette åpne systemet til å rakke ned på andre. Men det speiler jo tilbake på deres egen smålighet. Likevel mener jeg dette er en pris man må betale!

Skrevet
Jeg bekymrer meg ikke over skattelistene :filer: De stemmer jo ofte ikke. Jeg har de siste årene stått oppført med null i inntekt og min mann står oppført med 150000 mer enn han tjener. Det er jo bare tull.Min far står alltid oppført med 0 i inntekt og det sier jo seg selv at selv om han har egen bedrift og mye gjeld knyttet opp til eiendommer så tjener han ikke 0 kr i året :fnise:

Nå er jeg i 100% jobb men summen som nå blir oppgitt er fra min ulønnede permisjon. Ergo tror folk at jeg lever gratis,men det får de bare tro.

Om hele slekta di har feil tall i skattelistene, så vil jeg virkelig anbefale dere å sjekke skatteoppgjøret neste gang. Det som står i skattelistene er på krona likt det som står i skatteoppgjøret som du får tilsendt hjem i posten...

Jeg syns det er helt ok at skatteoppgjørene er offentlige. Ikke tror jeg at så veldig mange kaster lange blikk etter listetoppene heller, men det er mulig noen ønsker å tro det..

Skrevet
Min far står alltid oppført med 0 i inntekt og det sier jo seg selv at selv om han har egen bedrift og mye gjeld knyttet opp til eiendommer så tjener han ikke 0 kr i året :fnise:

Jeg kjenner også en som har egen bedrift og står oppført som null i inntekt, men det er fordi han ikke betaler skatt..

Skrevet
Om hele slekta di har feil tall i skattelistene, så vil jeg virkelig anbefale dere å sjekke skatteoppgjøret neste gang. Det som står i skattelistene er på krona likt det som står i skatteoppgjøret som du får tilsendt hjem i posten...

Jo takk det vet jeg,uten at det har noe betydning.

Min far betaler skatt men har 0 i inntekt hvert år: GJELD,GJELD,GJELD. Men han tjener godt og lider ingen nød.

Jeg har 350000 i året og er langt fra rik,men i år så står jeg oppført med en liten sum siden jeg ikke jobbet i fjor.

Det er dette jeg mener med at det stemmer ikke at du vet alt om naboens økonomi. Ingen ved en dritt om hva min far tjener hvert år eller hva jeg tjener i år. De vet hva jeg tjente i fjor,men det betyr jo ingenting.

Skrevet

Skattelistene burde ikke legges ut tilgjengelig for gud og hvermannsen, det er virkelig en uting som jeg håper det blir slutt på!! Jeg har aldri sett på skattelistene fordi jeg har ingen interesse av å vite hvor mye andre tjener og fordi jeg syns det er en privatsak. Skattelistene tilgjengelig på nett oppfordrer jo bare enda flere til å delta i "kikker mentaliteten", akkurat som vi ikke har nok av dette i samfunnet allerede.

Skrevet

Jeg synes det er litt creepy med all kikkingen og diskuteringeren som foregår på grunn av dette. Hvert år er det noen av mine nærmeste som søker på faren min og de blir like overrasket over hvert år over at han har millionformue. Den automatiske responsen er 'så heldig du er!' ...eh, hæ? Jeg arver da ikke et øre før han er død, og det er forhåpentligvis minst tretti år til, og for alt jeg vet kan han da ha brukt opp pengene på fornøyelser i pensjonisttiden. Akkurat nå er jeg like 'fattig' student som alle andre.

Hva de rikeste i Norge tjener er jeg totalt uinteressert i. Om person 1 har hundre millioner mer enn person 2 og barna til person 3 har mest i forhold til sin aldersklasse og person 4 halverte inntekten men doblet formuen og herregud, det er jo uansett absurde tall som ikke sier meg noe særlig i realiteten, og de fleste har komplekse forretningsvirksomheter jeg uansett ikke skjønner meg på!

Gjest Irritert
Skrevet
Jeg synes det er litt creepy med all kikkingen og diskuteringeren som foregår på grunn av dette. Hvert år er det noen av mine nærmeste som søker på faren min og de blir like overrasket over hvert år over at han har millionformue. Den automatiske responsen er 'så heldig du er!' ...eh, hæ? Jeg arver da ikke et øre før han er død, og det er forhåpentligvis minst tretti år til, og for alt jeg vet kan han da ha brukt opp pengene på fornøyelser i pensjonisttiden. Akkurat nå er jeg like 'fattig' student som alle andre.

Hva de rikeste i Norge tjener er jeg totalt uinteressert i. Om person 1 har hundre millioner mer enn person 2 og barna til person 3 har mest i forhold til sin aldersklasse og person 4 halverte inntekten men doblet formuen og herregud, det er jo uansett absurde tall som ikke sier meg noe særlig i realiteten, og de fleste har komplekse forretningsvirksomheter jeg uansett ikke skjønner meg på!

Støttes fullt og helt. Det er et par naboer som visstnok har påtatt seg jobben med å holde øye med min inntekt, formue og skatt. Og som hvert år kommer med noen kommentarer om det. Jeg skjønner rett og slett ikke poenget, jeg tjener mer enn dem og så da? Jeg har jaggu gjort mitt for å kunne tjene så mye også, gjør det samme sjæl da! :kjefte:

Gjest Irritert og rik
Skrevet

Jeg er helt enig i at det er en uting med skattelistene. Men det er dessverre ingen overraskelse for meg at folk er både nysgjerrige og tildels frekke. En ting er at man søker opp folk i det stille, men det finnes jaggu de som er så skamløse at de kommenterer inntekt og formue også.

Ett år sto mannen min på toppen av inntektslisten på grunn av store utbytteutbetalinger. (Han var for øvrig ikke den eneste som hadde høyere inntekt enn vanlig, siden dette var året før utbytteskatt ble innført - mange hadde tatt ut store summer det året.) En jeg såvidt kjenner gratulerte meg sarkastisk. :roll:

Jeg kunne, som en over meg, ønske at jeg bodde et større stede i disse dager.

Dessuten har vi flere ganger observert mennesker filme huset vårt. Det er ikke noe spesielt ved det, og jeg har flere ganger tenkt tanken at det finnes uærlige mennesker som benytter seg av skattelistene når de ser seg ut sitt neste innbruddsoffer. Det er nesten så jeg har lyst til å skaffe meg hund. Altså, det er litt mistenkelig når det står tre-fire mannfolk av østeuropeisk utseende og peker opp på huset, og deretter tar frem kamera og begynner å filme.

Skrevet

Jeg blir like irritert hvert år når skattelistene kommer. Ikke fordi jeg brettes ut noe sted, men fordi man får de slengt i trynet uansett hvor man er. Jeg har absolutt nulll interesse for andres økonomi, og det hadde vært kjekt å slippe å lese om det.

Skrevet

hvor kan jeg søke på meg selv? Finner bare masse lister over de aller rikeste overalt.. :P

Skrevet

Søkte på meg selv nå, inntekten er rivgal i forhold til papirutskrift av ligningen jeg fikk i posten for noen måneder siden. Rart.

Skrevet
Søkte på meg selv nå, inntekten er rivgal i forhold til papirutskrift av ligningen jeg fikk i posten for noen måneder siden. Rart.

Inntekten de oppgir er fratrukket alt mulig rart. Det er mao ikke det du har tjent som er inntekten din. Så de burde kanskje kalt det skattbar inntekt, eller inntekt etter fratrekk, eller noe annet mer beskrivende.

Jeg står også oppført i listene med ca 100 000 mindre enn min faktiske inntekt. Og siden jeg har huslån står jeg med 0 i formue til tross for at jeg har en del pæng i banken.

Jeg synes det er en uting at disse tingene blir lagt ut på nett. At de er offentlig tilgjengelige er helt greit, men ikke på nett, i søkbar form på dette viset. Før måtte folk møte opp på et kontor om de nå ville snoke. Da er det adskillig færre som gidder.

Skrevet

Det blir litt kikker-mentalitet når man har slike lister ute, og man føler også en "relativ deprivasjon"; dvs. at man kan være fornøyd med lønna si i utgangspunktet, men så blir man misfornøyd fordi man ser hva andre tjener.

Jeg synes det er en grei måte å se hva kolleger tjener, slik at man vet hvor man ligger i forhold til de andre. For meg har det vært viktig i lønnsoppgjør, spesielt fordi vi har individuell avlønning.

Et spørsmål, hvordan leser man listene? Er det inntekt + skatt som er totalen, eller er skatten en del av inntekten (det første tallet)?

Jeg står også oppført i listene med ca 100 000 mindre enn min faktiske inntekt. Og siden jeg har huslån står jeg med 0 i formue til tross for at jeg har en del pæng i banken.
Det er jo rimelig da, for pææng i banken og gjeld i banken blir jo ikke pluss for de fleste av oss.

Og at det er mye bedre i Oslo? neida, her kan du søke på postnummer, og vips! Så er det ei lita bygd likevel og du finner naboer med helt vanlige navn også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...