Gå til innhold

Starte brudesalong


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Kreativ og ambisiøs

Jeg har lenge vært interessert i å starte en brudesalong.

Her jeg bor, er det så få, at jeg tror det ville vært svært interessant og aktuelt med en til. ( Kanskje en salong som ikke bare fører "standard A4-kjoler" ? )

Jeg er kreativ, positiv og innstil på å ta i, og jeg brenner virkelig for kjoler, mote, tilbehør og klær for øvrig. Det hadde vært veldig interessant å sette en slik plan til livs.

Min plan :

Jeg må selvfølgelig finne lokale

Startkapital

Registrere firmaet hos Brøynnøysund

Alliere meg med forhandler (ser at Modex i Egersund forteller at det er noen områder ledige hos dem)

Alliere meg med en som har skredderutdanning / erfaring og en som har økonomisk know-how

Min rolle forhåpentligvis som daglig leder og kreativ medarbeider / mønstertegner og eier / deleier

PR

Noe jeg har glemt ?

Synspunkter eller tips ?

Tar jeg meg vann over hodet med slike tanker ? Dvs. er idèen muilig å gjøre virkelig ?

Er det noen andre her som har egen bedrift / egen business som kan gi et par vink og hint ?

Dette er noe jeg vil ta på sikt, når jeg har jobbet en stund, slik at jeg kan finne investorer og spytte inn endel penger selv, så det er ikke noe jeg vil prøve på med en gang. Det er også aktuelt å starte med en eller flere andre som brenner for dette.

Jeg er svært takknemlig for all tilbakemelding !

Hilsen meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tilføyelse :

Jeg har ikke selv utdanning / erfaring i kjole - og draktsying, men jeg skal selvfølgelig ansette / starte sammen med noen som har relevante kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har du erfaring fra butikk? Markedsføring? Bedriftsøkonomi? Ledelse? Selvfølgelig kan du klare dette, men det er mye mer jobb enn man skulle tro, og du bør regne med at det kan gå opptil flere år før du begynner å gå overskudd. Kan du klare deg i et par år uten inntekt? Tenk deg godt om før du starter, og få med deg folk med erfaring som er villige til å stå på for å få dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du i det hele tatt tenker på å gå i gang må du foreta markedsundersøkelser for å se om dine antagelser om at det vil være marked for enda en brudebutikk der du bor stemmer.

Deretter bør du hente inn priser på alt du kan komme på du trenger samt se på antall ansatte og lønn til dem. I det hele tatt sett opp detaljerte budsjetter. Finn alle kostnader og realistiske potensielle inntekter.

Dette er viktig for å se om dette i det hele tatt vil gå rundt. Det hjelper heller ikke å bare sette opp budsjetter for oppstartsåret. Du bør ha detaljerte månedsbudsjetter også for første normalår og videre årsbudsjetter for ihvertfall 3 år videre, sånn at du totalt budsjetterer for ihvertfall 5 år.

Skal du søke om lån til oppstart er det viktig med et godt forarbeide for å fremstå som seriøs. Det er jo heller ikke noe positivt for deg å sitte som gjeldsslave etter 2 år fordi prognosene og forarbeidet var for dårlig.

I budsjettdelen er det viktig med likviditetsbudsjett i tillegg til resultatbudsjett, balanse og hjelpebudsjetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Et tips fra meg er å ta kontakt med en høyskolestudent innen økonomi/markedsføring. ved studieslutt er de alltid ute etter et oppdrag til diplomoppgaven.

Vet av erfaring at det kan lønne seg :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kreativ og ambisiøs

Tusen takk for flotte og utfyllende svar!

Det er klart at det er mye jobb og det krever god planlegging og gode ressurser og ikke minst godt med tid.

Det med å kontakte en høyskolestudent innen økonomi / markedsføring var et kjempegodt tips! Takk for det :)

Jeg har butikkerfaring, men ikke som daglig leder e.l. Har også jobbet mye i servicenæringen og er svært kundeorientert.

Skal nå sette opp planer og budsjett for å se om det kunne gått.

Tusen takk for tips! Har litt å gjøre de nærmeste dagene :)

(dette er fremdeles på brainstorming / tankeplan ennå, så det er nok en stund til det blir realitet)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før du i det hele tatt tenker på å gå i gang må du foreta markedsundersøkelser for å se om dine antagelser om at det vil være marked for enda en brudebutikk der du bor stemmer.

Super viktig! Det er lett å tro det er plass men så blir det lite kunder og folk aner ikke hvorfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...