Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #21 Skrevet 13. oktober 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Coca_cola Du kan lese videre om kokain og kokablader her, de fleste påstandene er linket til andre kilder. Hvorfor skulle det ikke være lov å selge drikkevarer med aroma fra kokablader? Og hva så, jeg har da ikke sagt at det er noe galt i det. Hæ, er ikke alt som står på nettet sant? Wikipedia er ingen troverdig kilde. Hvem som helst kan forandre det som står der. Men selvsagt, det står videre linker, det gjør jo det. Hvorfor skulle det ikke være lov å selge drikkevarer med aroma fra kokablader? Og hva så, jeg har da ikke sagt at det er noe galt i det. Har ikke sagt at det ikke er lov, spurte om det var lov. Men hadde Coca Cola innholdt kokainblader den dag i dag så hadde det stått på ingrediensene da loven sier det og Coca Cola bruker kun lovlige ingredienser (jeg vet ikke om kokainblader er lovlig). Selvsagt så kan jo Coca-Cola være noen griske dj**** og gjøre som de vil. Kanskje de til og med har tømt en kanne bensin i brusen, hvem vet?. Men hvordan skulle vi i såfall vite det? Det er kun tre personer i verden som vet "den hemmelige " ingrediensen. Og at den inneholder kokainblader står ikke på etiketten, så jeg vil kun kalle det et utroverdig rykte. Og når det gjelder Coca Cola så er det nok av rykter å finne. Oppskriften er verdifull eiendom, og den holdes hemmelig på grunn av dens finansielle verdi for Coca-Cola. Formelen oppbevares i en bank i Atlanta i USA. Ingrediensene og næringsinnholdet er derimot ingen hemmelighet, og står trykket på etiketten på flasken. Alle våre produkter inneholder kun godkjente ingredienser, smaks- og tilsetningsstoffer http://www.coca-cola.no/action/Go/page/sho...q&factid=89
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #22 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg syns det overdrives fryktelig her. Jeg kjenner flere som har drukket store mengder cola hver dag i flere år som har sluttet på dagen. Ingen "abstinenser." For øvrig spør TS om det er greit en gang i blant, akkurat som man unner seg f.eks sjokolade en gang i blant. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være helt greit. Alt med måte. Med andre ord, TS hadde helt rett. Coca Cola er for "farlig" til å drikkes (så klart ment ironisk) Selv så drakk 1,5 L pepsi man-søn i 7 år, stoppet på dagen i fjor og hadde ingen problemer med. Nå drikker jeg kun av og tilm hver lørdag, innimellom i hverdagene, men ikke hver uke. Ingen problemer å gå uten. Og er Pepsi så mye bedre? Vel, kun på smak da , men bortsett fra det så går det vel for det samme, eller?
Gjest Elfrida Skrevet 13. oktober 2008 #24 Skrevet 13. oktober 2008 Men hadde Coca Cola innholdt kokainblader den dag i dag så hadde det stått på ingrediensene da loven sier det og Coca Cola bruker kun lovlige ingredienser (jeg vet ikke om kokainblader er lovlig).Det som står på etiketten er 'aromaer', ikke sant? Hva er det? Hvilke aromaer er det snakk om mener du, og hvorfor skulle det være ulovlig å putte aroma fra kokablader oppi der? Det er jo ikke kokain i det, bare smak! Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opphengt i dette, det gjør jo ingen forskjell.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #25 Skrevet 13. oktober 2008 Det som står på etiketten er 'aromaer', ikke sant? Hva er det? Hvilke aromaer er det snakk om mener du, og hvorfor skulle det være ulovlig å putte aroma fra kokablader oppi der? Det er jo ikke kokain i det, bare smak! Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opphengt i dette, det gjør jo ingen forskjell. Da får jeg beklage, jeg så ikke at det var aromaer du mente, jeg trodde du mente bokstavelig kokainblader. Sorry.
Ueland Skrevet 13. oktober 2008 #26 Skrevet 13. oktober 2008 Coca cola er avhengighetskapende så det holder, det etser belegg på tenner... Det gjør all brus, lettbrus, juice, saft og lettsaft også. Så det er langt fra bare Cola som er "farlig". Takke seg til vann. legger du en tann i ett glass cola vil den bli etset bort i løpet av 24 timer sies det..Myte: Derimot er det fint for å gjøre mynter skinnende.
Gjest Yoghurt Skrevet 13. oktober 2008 #27 Skrevet 13. oktober 2008 Om coca cola innholdsmessig er verre enn andre usunne ting vet jeg ikke, men det skal ikke den mest engasjerte etikkforkjemperen til for å vite at coca cola company burde boikottes... Så bare det er vel nok til at man burde tvile på hvor mye flytende sukker og kjemikalier man burde helle i seg.
Gjest Elfrida Skrevet 13. oktober 2008 #28 Skrevet 13. oktober 2008 Da får jeg beklage, jeg så ikke at det var aromaer du mente, jeg trodde du mente bokstavelig kokainblader. Sorry.Nei, jeg tror da ikke på alt som står på nettet heller. Helsemessig tror jeg altså ikke at Coca-Cola er noe verre en Pepsi eller Solo.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #29 Skrevet 13. oktober 2008 Om coca cola innholdsmessig er verre enn andre usunne ting vet jeg ikke, men det skal ikke den mest engasjerte etikkforkjemperen til for å vite at coca cola company burde boikottes... Så bare det er vel nok til at man burde tvile på hvor mye flytende sukker og kjemikalier man burde helle i seg. forklar
Supraspinatus Skrevet 13. oktober 2008 #30 Skrevet 13. oktober 2008 Leste følgende i VG i går; Er man litt overvektig, og drikker 1,5 liter cola om dagen, vil man gå ned 0,5 kilo i uka bare ved å kutte brusen. Det som er så skummelt med sukkerholdig brus er de enorme mengdene sukker man får i seg uten noen metthetsfølelse. Det er jo en sannhet med modifikasjoner. For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbruker. Hvis de 10,5 literne brus i uken er det som skiller deg fra å gå i null mellom inn/ut-balansen, så kan det nok stemme. Det er desverre ikke riktig i alle tilfeller. Men det er et godt sted å begynne. Man trenger jo ikke brus! Og jeg tror ikke cola er noe spesielt farligere enn andre brus. Sukkeret kan gi karies enten det er fra cola, saft, eller godteri. Nå har cola også en svært lav ph-verdi, men det har jo også juice. Juice inneholder en del fruktsukker i tillegg. Og at det er hormoner i cola tror jeg er en myte. (Og hvilke hormoner skulle det være?) Selv om oppskriften er hemmelig, så kan de ikke putte ulovlige ting i den. For det finnes nok tester for å avdekke om det tilsettes ulovlige ting i drikke. Det er jo stor fokus på dette spesielt når det gjelder tilsetning av vitaminer osv i andre varer. For ikke å snakke om tilsetninger i energi og kosttilsskudsdrikker.
Gjest Yoghurt Skrevet 13. oktober 2008 #31 Skrevet 13. oktober 2008 (endret) forklar http://www.universitas.no/kronikk/49193/ http://www.scoop.co.nz/stories/WO0501/S00103.htm http://www.killercoke.org/crimes.htm Finnes hauger av kilder, er bare å grave seg ned om man vil bli deppa. Edit: http://www.attac.no/meninger/1123864545/11.../1168341611.pdf Endret 13. oktober 2008 av Yoghurt
Kara W Skrevet 13. oktober 2008 #32 Skrevet 13. oktober 2008 Leste følgende i VG i går; Er man litt overvektig, og drikker 1,5 liter cola om dagen, vil man gå ned 0,5 kilo i uka bare ved å kutte brusen. Er det virkelig noen som drikker så mye brus? Jeg klarer jo knapt å få i meg 1,5 liter drikke av noe som helst iløpet av en dag, og man må da bli utrolig lei av å alltid drikke det samme? Eller er det jeg som er fryktelig naïv igjen? Forresten så er det ikke bare en Coca-Cola oppskrift. Den er litt forskjellig fra land til land, for å være tilpasset lokal smak. Den lages også på forskjellige steder, så det må nødvendigvis være flere som kan oppskriften.
Supraspinatus Skrevet 13. oktober 2008 #33 Skrevet 13. oktober 2008 Er det virkelig noen som drikker så mye brus? Jeg klarer jo knapt å få i meg 1,5 liter drikke av noe som helst iløpet av en dag, og man må da bli utrolig lei av å alltid drikke det samme? Eller er det jeg som er fryktelig naïv igjen? Forresten så er det ikke bare en Coca-Cola oppskrift. Den er litt forskjellig fra land til land, for å være tilpasset lokal smak. Den lages også på forskjellige steder, så det må nødvendigvis være flere som kan oppskriften. Jeg har ingen problemer med å tro at noen drikker 1,5l brus om dagen. Jeg hadde nok klart det om jeg prøvde. En halvliter går fort ned. Jeg trodde forskjell i smaken skyldes forskjellige produksjonsmetoder. Jeg har ikke anelse, men jeg har alltid innbilt meg at brusen kommer som sirup til tapperiene og så blander tapperiet sirupen med vann og kullsyre. Og derfor smaker ikke brusen likt i alle land.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #34 Skrevet 13. oktober 2008 http://www.universitas.no/kronikk/49193/ Finnes hauger av kilder, er bare å grave seg ned om man vil bli deppa. Kilder, eller løgn? Jeg sier ikke at det ikke er sant, men det er noe som skurrer når verdens største og kjente firma skal stå bak drap og tortur, jeg klarer ikke å tro på det fra de kildene. Men så er det jo sånn, hvor større stjerne, hvor større mål. Det har jeg sett flere ganger. Og ikke alt på nettet er sant heller. Selv så har jeg store problemer med å ta ei side som kaller seg for anti*navn* eller killer*navn* seriøst. Men hvis Coca Cola skal være så onde og griske, at de til og med står bak drap og tortur, hvorfor er ikke det videre kjent for de fleste? Hvorfor står det ikke i avisen, hvorfor fortsetter folk å drikke cola? Og hvorfor blir ikke Coca Cola (sjefene) straffet? Coca Cola sier nå selv det motsatte (forståelig nok) av hva de "kildene" sier. Så spørsmålet er jo egentlig, hvem snakker sant? Hvem bør man tro på? Skal man tro på ei side med Killer i navnet, eller skal man tro på de det gjelder, i dette tilfelle Coca Cola i steden?
TiaMaria86 Skrevet 13. oktober 2008 #35 Skrevet 13. oktober 2008 Kilder, eller løgn? Jeg sier ikke at det ikke er sant, men det er noe som skurrer når verdens største og kjente firma skal stå bak drap og tortur, jeg klarer ikke å tro på det fra de kildene. Men så er det jo sånn, hvor større stjerne, hvor større mål. Det har jeg sett flere ganger. Og ikke alt på nettet er sant heller. Selv så har jeg store problemer med å ta ei side som kaller seg for anti*navn* eller killer*navn* seriøst. Men hvis Coca Cola skal være så onde og griske, at de til og med står bak drap og tortur, hvorfor er ikke det videre kjent for de fleste? Hvorfor står det ikke i avisen, hvorfor fortsetter folk å drikke cola? Og hvorfor blir ikke Coca Cola (sjefene) straffet? Coca Cola sier nå selv det motsatte (forståelig nok) av hva de "kildene" sier. Så spørsmålet er jo egentlig, hvem snakker sant? Hvem bør man tro på? Skal man tro på ei side med Killer i navnet, eller skal man tro på de det gjelder, i dette tilfelle Coca Cola i steden? Ikke for å sammenligne på noe punkt, men det tok jo en stund før tyske konsentrasjonleirer ble kjent for verden......
Gjest Yoghurt Skrevet 13. oktober 2008 #36 Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Kilder, eller løgn? Jeg sier ikke at det ikke er sant, men det er noe som skurrer når verdens største og kjente firma skal stå bak drap og tortur, jeg klarer ikke å tro på det fra de kildene. Men så er det jo sånn, hvor større stjerne, hvor større mål. Det har jeg sett flere ganger. Og ikke alt på nettet er sant heller. Selv så har jeg store problemer med å ta ei side som kaller seg for anti*navn* eller killer*navn* seriøst. Men hvis Coca Cola skal være så onde og griske, at de til og med står bak drap og tortur, hvorfor er ikke det videre kjent for de fleste? Hvorfor står det ikke i avisen, hvorfor fortsetter folk å drikke cola? Og hvorfor blir ikke Coca Cola (sjefene) straffet? Coca Cola sier nå selv det motsatte (forståelig nok) av hva de "kildene" sier. Så spørsmålet er jo egentlig, hvem snakker sant? Hvem bør man tro på? Skal man tro på ei side med Killer i navnet, eller skal man tro på de det gjelder, i dette tilfelle Coca Cola i steden? Gjest: jeg valgte å linke til noen "lettleste" sider, men også til en raport med kildehenvisninger og støtte fra NORAD, så du på den raporten jeg linka til? Jeg vet at det er enklere å ikke tro på alt coca cola er beskyldt for. For meg er det enklere å tro på AT det er noe "gæli" - verden er faktisk så føkka og makt(=penger)orientert. Om det er vanskelig å tro at et av verdens største selskaper med så mye makt som coca cola skulle ønske noe annet enn å selge den gode smaken de produserer til verden er man naiv. Det er ikke akkurat klasse 6 b som selger boller heller. Men så er det jo like mange som sperrer opp øynene når man antyder at sweat shops kan være en grunn til at man får kjøpt billige klær på klesbutikkjedene.. Å tro eller ikke tro på det som raporteres om coca cola får bli et perosnlig valg - når det gjelder slike store kjeder er min tankegang at de er skyldig inntil det motsatte er bevist da NORMALEN i denne verden er å gjøre alt for å holde KOSTNADENE NEDE. Endret 13. oktober 2008 av Yoghurt
storesøs Skrevet 13. oktober 2008 #37 Skrevet 13. oktober 2008 Cola inneholder "bare" 42 kcal pr 100 ml. Syns å huske at endel andre brusmerker hadde mer (bl.a Fanta), men får ikke sjekka nå for har bare Cola i huset :-)
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #38 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg drikker coca cola hver eneste dag. Normalt rundt 0,3 - 0,5 l. tipper jeg (Til middag) Er helt avhengig. Drikker vann eller juice utenfor måltider, men til middag må jeg da altså ha cola. Litt sprøtt sier vel de fleste, men slik er altså jeg. Er ikke overvektig eller har noen andre problemer...
mysan Skrevet 13. oktober 2008 #39 Skrevet 13. oktober 2008 Yme postet for en tid tilbake en link til en artikkel om hva som skjer i kroppen de første tretti minutter etter at man har drukket et glass cola. Skal høre om han har den linken lett tilgjengelig, så jeg kan poste den her.
mysan Skrevet 13. oktober 2008 #40 Skrevet 13. oktober 2008 Fant den helt selv: http://www.healthbolt.net/2006/12/08/what-...coke-right-now/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå